Voor de vijfde maal op rij organiseert V-ICT-OR het congres Manage IT. Opnieuw hebben we gekozen voor de stijlvolle locatie Het Godshuis in Sint-Laureins bij Eeklo.
DOELGROEP
Manage IT is gericht op het management. Naast uiteraard onze leden en de Vlaamse overheid richt Manage IT zich vooral op ICT-managers, secretarissen, ontvangers, schepenen, burgemeesters en overige bestuurders. Dat is ook logisch, zowel de informatiemanager, gemeentesecretaris als de bestuurder is – naast de “klassieke IT’er” - (mee) verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van zijn organisatie. Steeds meer partners (ketens) zijn er bovendien nodig om de juiste dienstverlening volgens de vastgestelde kwaliteitsnormen te realiseren. (deelnemen als partner)
THEMA
Naast datastandaardisatie vanuit het project OSLO zet V-ICT-OR nu ook in op informatieveiligheid. En niet zomaar, want lokale besturen hebben nog een hele weg af te leggen binnen het domein van de informatieveiligheid. De besturen, de managers en hun veiligheidsconsulenten willen wij maximaal ondersteunen. In deze digitale tijden zijn een goed beleid rond privacy, machtigingen en informatieveiligheid basisvereisten van een behoorlijk bestuur. De heer Willem De Beuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie en Vlaamse Toezichtcommissie, en de heer Luc Beirens, Director Cyber security services bij Deloitte, verzorgen beide keynotes.
WAT MAG JE VERWACHTEN?
Met meer dan 250 bezoekers tijdens de vorige edities, inspirerende plenaire sprekers, twaalf parallelsessies en dankzij een 25-tal bedrijfsstanden profileert Manage IT zich tot een van de meest toonaangevende evenementen voor de publieke sector. Kortom the place to be om bedrijven, bestuurders en decision makers te ontmoeten.
De voormiddag bestaat uit een plenair programma en de namiddag uit parallelle sessies. Naast het inhoudelijke programma zijn er vele netwerkmomenten opgenomen. De ontvangst, de koffiepauzes, lunchtijd, de receptie en het afsluitend diner zijn ideale ogenblikken om ideeën uit te wisselen. Ook onze verschillende partners staan klaar om uw vragen te beantwoorden op de beursvloer.
Zoals elk jaar brengen we bovendien opnieuw een themaboekje uit waar zowel visies vanuit Nederland als vanuit Vlaanderen weerspiegeld worden. Voor de aanwezige leden van V-ICT-OR ligt dit boekje klaar! Gratis...
VORIGE EDITIE
Nog niet vertrouwd met Manage IT? Bekijk hier enkele vorige edities: Terugblik - 2013. Terugblik - 2012
PROGRAMMA
08u30- 10u00 | Onthaal |
09u00-10u00 | Ontvangst op de leveranciersmarkt |
10u00-10u15 | Opening Spreker: Eddy Van der Stock, voorzitter V-ICT-OR |
10u15-10u40 |
Keynote - Informatieveiligheid voor de lokale besturen: tijd voor een onderzoek en het opmaken van het bilan Elke overheid werkt met pakken persoonsgegevens, van banale tot zeer indringende zoals gezondheidsgegevens, financiële of gevoelige zoals strafrechtelijke gegevens. Dat doet die overheid op grond van wet- of regelgeving die haar veelal niet alleen een monopolie geeft maar ook de verplichte medewerking van die burger. Veel keuze heeft die niet. Het vertrouwen krijgt de overheid van de wetgever. Maar dat betekent niet dat géén verantwoording moet worden afgelegd. Diezelfde wetgever heeft dan ook verschillende verplichtingen opgelegd om die informatieveiligheid en transparantie veilig te stellen. Wanneer we die oplijsten stellen we vast dat die overheden concrete en operationele verplichtingen zouden moeten nakomen. En het is zeer de vraag of zij die op vandaag wel kunnen of willen nakomen. Spreker: Willem Debeuckelaere – Voorzitter CBPL (Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer) en van de VTC (Vlaamse Toezichtcommissie) |
10u40-11u05 |
Keynote - Het mijnenveld van de nieuwe cyberdreigingen en het veilige pad er doorheen |
11u05-11u10 | Overhandiging van het 1ste exemplaar van het handboek "Open vizier op informatie- en organisatieveiligheid" |
11u10-11u45 | Pauze en bezoek aan de leveranciersmarkt |
11u45-12u35 |
DEBAT: Kan je pragmatisch omgaan met informatieveiligheid in een (lokale) overheid? |
12u35-13u45 | Lunch op de leveranciersmarkt |
13u45-14u25 | Parallelsessies I tot III |
Parallelsessie I - De platformen voor digitaal certificatenbeheer, gebruikers- & toegangsbeheer
Spreker: Wim Martens - Strategiebeheerder - Vlaamse Overheid, Het Facilitair Bedrijf Parallelsessie II - Theorie & praktijk: Legale, contractuele en technische aspecten van informatiebeveiliging met het Microsoft Cloud platform Binnen de cloud productiviteitsservices is het onze verantwoordelijkheid om uw gegevens te beschermen. Het zijn uw gegevens. U bent de eigenaar. U bepaalt wat ermee gebeurt. Daarom investeert Microsoft in de veiligheid en betrouwbaarheid van cloud productiviteitsservices. In deze sessie plaatsen we graag de belangrijkste privacy- en beveiligingsoverwegingen voor u op een rijtje. Ze zijn immers van cruciaal belang bij een juiste keuze van een cloud serviceprovider die voldoet aan uw beveiligingsverwachtingen. Daarom lichten we volgende topics toe:
Kom luisteren en stel u vragen! Parallelsessie III - Digitale identiteitsbeveiliging in een geconnecteerde wereld Sinds enkele jaren heeft de verkoop van mobiele toestellen deze van traditionele Pc’s voorbijgestoken. Zo verwacht men tegen eind 2014 dat er wereldwijd maar liefst 4,5 miljard mobiele toestellen in omloop zullen zijn. Mensen gebruiken hun mobiele toestellen ook meer en meer om toegang te krijgen tot verschillende online diensten en applicaties. Bovendien verwachten analisten een ware explosie van connecteerbare apparaten zoals TV toestellen, auto’s, spelconsoles; maar ook kledij en andere “wearables” (Google Glass,…). Het zogenaamde “internet der dingen”. Deze nieuwe trends brengen ook nieuwe mogelijkheden en uitdagingen met zich mee, dit zowel voor de bedrijven, de overheid als de gebruikers:
Een succesvolle aanpak van deze nieuwe uitdagingen vergt dan ook een nauwere samenwerking tussen de verschillende actoren. Aan de hand van een business case ontdekt u hoe VASCO vandaag reeds een platform aanbiedt om de digitale identiteitsbeveiliging tot stand te brengen, mede dankzij de elektronische identiteitskaart (eID). |
|
14u25-14u30 | Parallelsessies I tot III (wisseling) |
14u30-15u10 |
Parallelsessies IV tot VI |
Parallelsessie IV - Free Public Wi-Fi: hoe dit veilig en legaal te implementeren?” ZapFi heeft een geavanceerde “Cloud” oplossing ontwikkeld die ook publieke overheden de mogelijkheid biedt om op een volledig legale èn veilige manier “free Wi-Fi” aan te bieden. Het unieke aan de ZapFi oplossing is dat bestaande -of nieuwe- draadloze netwerken d.m.v.e. beveiligde VPN tunnel rechtstreeks kunnen koppelen met het ZapFi Cloud platform waardoor er géén bijkomende investeringen in hard- of software vereist zijn.Spreker: Gery Pollet - CEO - ZapFi nv Parallelsessie V - Informatiebeveiliging in de praktijk gebracht! Een pragmatische aanpak van IT-beveiliging. |
|
15u10-15u40 | Pauze op de leveranciersmarkt |
15u40-16u20 | Parallelsessies VII tot IX |
Parallelsessie VII - Informatieveiligheid voor lokale besturen binnen het nieuwe VO-raamcontract. Naar een veilige integratie en verbinding met centrale administraties en tussen lokale besturen onderling. HB-plus gaat in deze sessie dieper in op de mogelijkheden die het nieuwe raamcontract van de Vlaamse overheid en Lokale Besturen biedt op vlak van beveiliging. Alle lokale besturen kunnen hierin een “veilige haven” vinden voor hun informatie en applicaties die volledig geïntegreerd is in het nieuwe “as a service” dienstenpakket. De oplossing die wordt aangeboden garandeert dat niet zomaar iedereen toegang heeft, het beter controleerbaar door de gebruiker is, in België beheerd wordt, door leveranciers die in België gevestigd zijn. Op een niet-technische manier geeft HB-plus een overzicht van de verschillende veiligheidsniveaus die beschikbaar zijn binnen het contract en hoe lokale besturen hierop kunnen aansluiten. Verder zal een status gegeven worden welke diensten er nu reeds beschikbaar zijn en hoe Lokale Besturen kunnen aansluiten of het juiste advies kunnen bekomen hoe best aan te sluiten. Parallelsessie VIII - VMware EUC (end-user computing): een veilige en flexibele virtuele werkplek voor iedereen. Bied je gebruikers toegang tot hun desktops, applicaties, data en online diensten, ongeacht waar ze zich bevinden en welk toestel ze tot hun beschikking hebben (desktop, portable, tablet, smartphone). Sta ze toe informatie te delen met zowel collega’s als externen op een veilige manier. Met VMware enduser computing oplossingen verhoog je de efficiëntie en flexibiliteit van je gebruikers zonder toegevingen te doen op het gebied van veiligheid. De allernieuwste VMware technologieën maken het bovendien mogelijk om in real-time applicaties beschikbaar te maken alsook user settings en data aan gebruikers met een virtuele desktop. Je kan nu als het ware elke gebruiker onmiddellijk zijn gepersonaliseerde desktop aanbieden, op een standaard VDI-infrastructuur. Uit een onderzoek van juni 2014 door Dimensional Research, in opdracht van VMware, blijkt dat 73 procent van de IT-beheerders aangeeft dat de gebruikersvoorkeur organisaties dwingt om Macs te ondersteunen. Daarnaast maken veel organisaties gebruik van werknemers met een contract voor bepaalde duur voor een tijdelijke opdracht. Dat maakt het voor IT moeilijk om voor deze gebruikers zakelijke desktops, applicaties en data te implementeren, beveiligen en beheren. VMware technologie laat bedrijven toe desktops en applicaties, die lokaal op Mac of PC draaien, centraal te beheren en te beveiligen door middel van policies, wat bovendien Bring-Your-Own (BYO) initiatieven ondersteunt. De IT-afdeling kan nu Mac-gebruikers, tijdelijke of externe werknemers via een kostenefficiënt pakket toegang geven tot een beveiligde zakelijke desktop, zonder toegevingen op het vlak van beveiliging of corporate compliance. Hierdoor bespaart IT op kosten voor training en ondersteuning, terwijl eindgebruikers snel productief zijn op een Mac of PC. Parallelsessie IX - Interne en externe datasets ontsluiten voor een beter zicht op lokale noden Gemeenten krijgen er veel taken erbij. Welke overheid staat er nu dichter bij bewoners, luidt het. Een goede, lokale uitvoering vraagt echter om samenwerking met die burgers zelf. Inzicht in wat echt leeft, laat toe om overwogen beleidsbeslissingen te treffen, het effect van die beslissingen op te volgen en op termijn te voorspellen. Slimme infrastructuur op basis van big data technologie en beproefde methodieken laat de gemeenten toe om een voorspellende analyse maken van een wijk en zijn bewoners. Het systeem is zelflerend en intelligent: het vergaart inzichten in de behoefte van een burger en de wijk, volgt ontwikkelingen in real-time op en doet op basis hiervan proactief aanbevelingen om gedoseerd actie te ondernemen en problemen te voorkomen. |
|
16u20-16u25 | Parallelsessies VII tot IX (wisseling) |
16u25-17u05 | Parallelsessies X tot XII |
Parallelsessie X - Een veilige draadloze internet- en netwerkverbinding in uw gemeente, voor u en uw burgers. Hoe pakt u dit aan? Draadloze internet- en netwerkverbindingen zijn vandaag onmisbaar om services aan te bieden, zowel voor uw eigen werknemers als uw gasten/klanten. Want bijna iedereen beschikt wel over een mobile device. Het beveiligingsaspect van een draadloos netwerk is echter van groot belang. Hoe pak je dit aan? Wat zijn de mogelijkheden? Waar let je op? De opzet van een draadloze infrastructuur kan via 1 geïntegreerd systeem, bij voorkeur via een aansluiting op uw huidig netwerk. Dat werkt flink kostenbesparend. We lichten dit alles toe via een praktische case: de voorbereiding, wat moet er in het bestek, wireless survey, planning, beveiligingsaspecten, draadloze brug tussen 2 gebouwen/sites … u krijgt een volledig beeld én een praktische leidraad. Parallelsessie XI - Beheer en beveilig uw mobiele vloot met Cisco Meraki Mobile Device Management Parallelsessie XII - OSLO 3.0: Het moment van de gestandaardiseerde waarheid! Eindelijk de standaarden veilig in de praktijk toepassen. Hoe OSLO, MAGDA en de AGIV Geo loketten samen de lokale overheid op een veilige manier gaan ondersteunen met standaarden. En hoe u als lokaal bestuur een goed overzicht kan krijgen van de op de markt aanwezige software en aan welke standaarden deze voldoet. De nieuwe Vlaamse regering gaat radicaal digitaal! We zijn dan ook zeer tevreden dat de Vlaamse regering werk wil maken van verdere digitalisering van de overheid en van doorgedreven automatisering van interne- en externe processen. Het regeerakkoord pleit bovendien voor een doorgedreven toepassing van het MAGDA-principe (MAximale GegevensDeling tussen Administraties en Agentschappen), waarbij de overheid aan burgers en bedrijven geen gegevens vraagt waarover ze al beschikt of die ze uit authentieke gegevensbronnen kan halen, bij welke overheid ook. Ditzelfde geldt in de geografische wereld voor AGIV (Agentschap Geo Informatie Vlaanderen).
In deze sessie tonen we hoe u door middel van verregaande standaardisatie veiliger, efficiënter en meer dienstverlenend kunt werken. Wie wil dat nu niet? Voorbeelden komen langs op het gebied van facturatie, inname openbaar domein, e-formulieren, enz. |
|
17u05-18u15 | Aperitief op de leveranciersmarkt |
18u15-22u00 | Manage IT Diner met Lukas Lelie (winnaar culture comedy award 2014) |
CONGRESPARTNERS BEURSVLOER LOCATIE
DEELNAME EN INSCHRIJVING
Hieronder vindt u de prijsstellingen voor deelname aan Manage IT. De prijzen zijn EXCLUSIEF BTW.
Je hoeft bij je inschrijving niet op te geven welke parallelle sessies je wenst te volgen, je maakt je keuze de dag zelf.
Leden V-ICT-OR/ECG/VVOS/VLO/werknemers ABB/ BELTUG/(Hoofd)partners |
A1 Congresdag | € 95 |
A2 Combi Congres en Diner | € 170 | |
Overige deelnemers non-profit | B1 Congresdag | € 160 |
B2 Combi Congres en Diner | € 240 | |
Overige bedrijven en organisaties | C1 Congresdag | € 280 |
C3 Combi Congres en Diner |
€ 360 |
Alle wijzigingen of annuleringen dienen schriftelijk of per e-mail via manageIT@v-ict-or.be aan V-ICT-OR ingediend te worden.
Manage IT
Prijsgroep | Prijs |
---|---|
Effectief Lid V-ICT-OR | € 95 |
Standaard | € 95 |
Effectief Lid V-ICT-OR (groepsabonnement) | € 95 |
Standaard | € 95 |
Standaard | € 95 |
Standaard | € 95 |
Platinum bedrijfsleden | € 95 |
Zilveren bedrijfsleden | € 95 |
Non-profit | € 160 |
Standaard | € 280 |
Standaard | € 95 |