V-ICT-ORiaan in de kijker

26 Aug
0     2499

V-ICT-ORiaan in de kijker: OCMW Grimbergen - Carl Van Overberghe... over ICT en BBQtangen

26/08/2013     Ongecategoriseerd    

1. Omschrijf kort je gemeente/stad.

Grimbergen, parel van Brabant :-)...

Wat ik zo leuk vind aan Grimbergen is dat de hoofdstad en de natuur in elkaar overgaan. Je hebt er enerzijds nog het stedelijke en anderzijds de boerenbuiten die er begint. Aan de kant van Brussel ligt de multiculturele deelgemeente Strombeek-Bever waar mijn werkplek, het OCMW, gevestigd is. Een paar kilometer verder bij het gemeentehuis en het centrum van Grimbergen, zit je al volop in de natuur en daar vind je van multiculturele samenleving weinig terug. Die diversiteit is boeiend, maar niet gemakkelijk om te besturen vermoed ik.

 2. Hoe kwam jij als ambtenaar in het OCMW van Grimbergen terecht? 

Ik kwam uit een dieptepunt in mijn leven. Ik zat al 3 jaar in een vechtscheiding en een vriend waarmee ik een computerbedrijf had opgestart had me bedrogen en teleurgesteld. Ik had eigenlijk nergens nog zin in. Ik heb nog geprobeerd om zelf als zelfstandige voort te doen, maar zonder motivatie lukte dit niet. Ik heb mezelf verplicht om uit de put te kruipen en dat is gelukkig gelukt.

Daarna heb ik in een advertentie gezien dat er een vacature was als systeembeheerder bij het OCMW van Grimbergen. Ik heb mijn advocaat, die toen voorzitter was van het OCMW gebeld, en hij gaf me meer info. Ik deed mee aan het examen en zo is het allemaal begonnen.

Ik ben hier nu bijna 7 jaar, de langste job die ik ooit had. Het is ook de meest nuttige, in die zin dat ik het niet alleen doe voor het geld, wat ik eigenlijk wel gewoon was in de privé. In het OCMW werk ik indirect mee voor het maatschappelijk welzijn dat is een grote meerwaarde tegenover mijn voorgaande jobs. Eigenlijk heb ik altijd al iets willen doen voor de medemens. In de informaticawereld is dat niet gemakkelijk. Veel draait er om winst en ego’s. Hier kan dit wel. Daardoor voel ik mij hier meer op mijn plaats.

3. Wat is je opleiding?

Ik heb een graduaat in de toegepaste informatica. Nu noemt men dat een professionele bachelor.

4. Sluit je opleiding aan bij wat je nu doet?

Wij kregen quasi enkel systeemanalyse en programmeren op de hogeschool. Over de computers- en de systemen werd niet zo veel verteld. Er was toen ook niet veel over te vertellen J.

De kennis van hoe toepassingen gemaakt worden, komt van pas als je problemen moet analyseren en oplossen.

Ik heb slechts sporadisch programma’s gemaakt als werk. Ik was een paar maand programmeur bij een outsourcing-firma. Dat was de saaiste job die ik ooit had. Je kreeg de voorgekauwde analyse en je moest dit omzetten naar een programmeertaal. Bovendien waren de analyses niet goed gemaakt. Je moest goto’s gebruiken van je overste! Op school hebben ze jarenlang aan onze oren liggen zagen dat dit niet mocht. Ik werd er rebels van. Want de ingenieur die de analyse gemaakt had wist het allemaal beter en de goto’s waren wel oké. De rest was eigenlijk alleen typwerk J. Ik ben er dan ook snel weggegaan.

5. Heb/had je nood aan bijkomende opleidingen?

Alles verandert zo snel, zodat ik inderdaad regelmatig nood heb aan opleiding.

6. Hoe is jouw functie/dienst ontstaan? 

Als je met computerapparatuur en software begint, kun je niet meer terug. Er komt altijd maar meer bij. Tot dit de organisatie boven het hoofd groeit en er een iemand nodig is die er iets meer van kent. Zo is het hier ook gegaan. J

7. Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor jouw bestuur?

We zullen meer moeten doen dan alleen maar meelopen met de informatica-rages en de nieuwe wetgeving.

Ik denk dat de uitbouw van een stabielere backoffice-omgeving en een betere beveiliging zeker al prioritair zijn.

We moeten klaar zijn om de tsunami van gegevens de baas te kunnen. Wat zijn de nuttige en bruikbare gegevens die op ons afkomen?

We zullen ook meer moeten samenwerken met de andere besturen, niet enkel tussen gemeente en OCMW, maar ook met andere gemeentes en OCMW’s. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde taken en doelen. Gelukkig hebben we daar V-ICT-OR en het VERA steunpunt voor.

8. Welk ICT project binnen de gemeente/stad/OCMW kan je terecht met fierheid  'jouw project' noemen?

Toen ik hier begon kwamen de losse netwerkkabels in het serverlokaal uit de grond en in de kantoren uit een gat in de vloer of uit de muur van het kantoor ernaast.

Op mijn tweede werkdag hier heb ik gemeld dat er nood was aan gestructureerde netwerkbekabeling. De eerste dag had ik nog te veel schroom J. Het heeft toen nog ongeveer 2 jaar geduurd voor het in orde was.

Er was in het begin ook maar 1 server (en nog een oudere server ter consultatie van het oude pakket). Op die server stonden verschillende databanksystemen en de bestands- en printerdeling. Als die crashte was het gedaan met het OCMW. In eerste instantie zijn de servers vervangen door 2 servers. Ik heb de databanken op een nieuwe server laten migreren en de andere netwerkdiensten naar een tweede server die we achteraf bij kochten. Intussen hebben we 4 fysieke servers en zijn we al bezig met virtualisatie.

9. Is er voor de ICT’er een rol in het management team?

"Jeen" oftewel ja en neen.

Ja, omdat de ICT-infrastructuur eigenlijk de (ondersteunende) ruggengraat moet zijn van de organisatie. ICT moet ook snel op de hoogte zijn van veranderingen en er oplossingen voor kunnen bieden.

Neen, omdat ICT bijvoorbeeld niet op de hoogte moet zijn van elk detail van elke cliënt of elke dienst.


10. Wat doe jij om jouw politieke bestuur betrokken partij te maken? Of hoe tracht jij voldoende middelen voor ICT te verkrijgen?

Hoe ik het bestuur of management tracht te manipuleren, bedoel je? :-)

Manipulatie is niet echt nodig, hoor. Een voorstelling van de realiteit en opsomming van bepaalde risico’s als er niet geïnvesteerd wordt, is meestal voldoende. Ik reik gewoon mijn oplossingen aan. Als daar niet op ingegaan wordt, dan zoek ik alternatieve mogelijkheden. Tot nu toe is dit nog niet nodig geweest.

Als ik dan echt een excuustruus nodig heb, neem ik beveiliging als een soort dwangmiddel J. Op beveiliging mag je immers niet besparen. De privacy- en de KSZ-wetten zijn mijn beste bondgenoten op dit vlak J.

11. Is ICT voldoende geïntegreerd in de diensten?

Alles kan beter. Maar we gaan de goeie kant uit, ik mag niet klagen J. De tijd van de papieren lijstjes ligt bijna achter ons. Het management en het bestuur zien het belang van ICT in en ze staan open voor de vooruitgang.

12. Wat kan V-ICT-OR voor jou en je bestuur betekenen?

V-ICT-OR (én VERA) zijn voor de ICT van een bestuur wat de vrijwilligers zijn voor een bestuur. We kunnen absoluut niet zonder.

Eigenlijk vullen V-ICT-OR (én VERA) een rol in die vanuit de hogere overheid zou moeten aangeboden worden. Maar dat is met veel van de organisaties binnen de lokale besturen zo. De VVSG, CORVE e.d. kortom al die positieve initiatieven en organisaties zouden niet nodig zijn moest de Vlaamse of Federale overheid die diensten aanbieden.

Maar misschien denk ik op dat vlak nog te veel zoals mijn collega’s uit de privésector.

13. Hoe staat je bestuur t.o.v. V-ICT-OR?

Heel positief. Ik herinner me nog dat ik gepusht werd door onze secretaris om me aan te sluiten in het begin. Ik kwam uit de privé, en ik had er geen flauw benul van wat V-ICT-OR was. Iedere IT’er heeft wel grappige anekdotes te vertellen over o.a. eindgebruikers en hun hulpvragen. Wat is de grappigste of meest onwaarschijnlijke situatie i.v.m. ICT die jij meemaakte in jouw gemeente/stad/OCMW? Welke anekdote is je het meeste bijgebleven?

Een tijd geleden had een collega een paperjam. Hij had het blad papier al in stukken getrokken en dus kon hij er nog moeilijk aan. Daags nadien heeft die persoon een barbecuetang meegebracht om daarmee het resterende papier uit de printer te halen. Dit is natuurlijk niet gelukt. Daarna hebben ze naar onze helpdesk gebeld. Mijn collega en ik lagen natuurlijk plat van het lachen toen we de barbecuetang zagen.

Meest onwaarschijnlijk vind ik nog altijd dat veel collega’s na elk verlof hun wachtwoord vergeten zijn.

Mijn collega heeft via de telefoon ooit eens gevraagd aan een gebruiker of ze eens met haar klavier wilde schudden en of ze dan water hoorde… Ze had toen water gemorst en haar toetsenbord deed het niet meer. De gebruiker deed het nog ook. Dit was voor mijn tijd hier, ik heb dit niet opgestoken aan mijn collega, maar ik zou het wel durven als het nog eens gebeurt. J

Het zijn die dingen waar we soms zelfs dagen plezier in hebben. En jaren later denken we er aan terug en lachen we nog eens. Het is belangrijk dat je in de serieuze materie, die ICT toch wel is, ook de humor blijft zien.

Eén van de dingen waar ik op inspeel aan de telefoon is wanneer de gebruiker  “wacht efkens” zegt wanneer hij zijn wachtwoord moet intikken. Dikwijls zeg ik dan “Ja ik zal even wachten,  doe maar op je gemak want het is een wachtwoord…”. Meestal snappen ze die goedkope opmerkingen niet…

14. Wat is je slagzin als het op IT aankomt?

Ik las ooit in een Duits computerboek: “De ontwikkeling van een programma, gaat zo lang voort, tot ze de programmeur over het hoofd groeit”. Dat is me altijd bijgebleven. In het Duits klinkt dit voor één keer wel beter dan in het Vlaams.

Een andere waar ik een uitbreiding aan gemaakt heb:

“Alles waar een draad aan hangt is ICT…” bij uitbreiding met al die draadloze toestanden… alles waar geen draad aan hangt is ook ICT

Nog een laatste om te stoppen: We zitten hier in hetzelfde gebouw van het Cultureel Centrum van Strombeek. Ooit hing er een slagzin: “Humans are errorists!” heb ik uitgebreid met … computers are made by humans…

BTW als de cloud crasht, gaan we de mist in… :-)

           

Deel deze post:

26 Nov
0     2633

V-ICT-ORiaan in de kijker... houdt het veilig

26/11/2012     Ongecategoriseerd    

Hou het veilig! Dat is de slagzin van Frans Van Lysebetten, preventieadviseur bij OCMW Gent, als het op IT aankomt. Treed binnen in het OCMW Gent en de professionele wereld van Frans.             

FRANS VAN LYSEBETTEN OCMW GENT TEAM

      
Omschrijf kort je gemeente/stad

Gent, hoofdstad van provincie Oost-Vlaanderen en centrumstad met een rijk verleden. Met inbegrip van de 13 deelgemeenten heeft Gent een oppervlak van 156,18 km2. Het cultuurpatrimonium van Gent is uitgebreid en heeft een rijk verleden. Een bezoekje aan deze gastvrije stad zal u hier van snel overtuigen.

Met ongeveer 247 000 inwoners (status 2011), een mix van bevolkingsgroepen en het bijkomend aanzuigeffect van de universiteit en de hogescholen maakt de organisatie van de stad er niet eenvoudiger op.

Hoe kwam jij, als ambtenaar in de gemeente/stad/OCMW terecht? 

Ik werkte in een groot Antwerps telecombedrijf en pendelde dagelijks met het openbaar vervoer vanuit Gent. Een vacature van het OCMW Gent betekende voor mij niet alleen een nieuwe uitdaging in de technische dienst, maar eveneens een dagelijkse tijdswinst van ongeveer 2,5 uur.

Na een zevental jaar op de technische dienst van het OCMW Gent gewerkt te hebben werd ik daar aangesteld als preventieadviseur.

Welke opleiding genoot je?

Na de studies industrieel ingenieur, bekwam ik het getuigschrift D-cursus en het brevet van preventieadviseur niveau 1. Tijdens mijn werk op de technische dienst behaalde ik het diploma verwarmings- en koeltechnieken.

Sluit je opleiding aan bij wat je nu doet?

Ik heb het geluk gehad dat studies en werk steeds op mekaar afstemden.
De technische ervaring die ik opdeed is een krachtig hulpmiddel voor het herkennen van risico's in mijn huidige functie.

Heb/had je nood aan bijkomende opleidingen?

Met de toewijzing van de functie adj. veiligheidsconsulent is de recente cursus bij Smals over informatieveiligheid een leerrijke aanvulling. Zie ook vraag 3.

Hoe is jouw functie/dienst ontstaan? 

Heel eenvoudig, preventieadviseur is een wettelijke verplichting. Veiligheidsconsulent is opgelegd voor OCMW's aangesloten op het netwerk van de kruispuntbank.

Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor jouw bestuur?

De burgers en vooral zij die er het meeste nood aan hebben, met de beschikbare middelen te voorzien in een minimum aan welzijn. Hierbij houdt het bestuur rekening met de veranderende maatschappelijke normen en waarden. Op het gebied van ICT is het zo dat de nieuwe woonzorgcentra uitgerust zijn met internetverbindingen ten behoeve van de bewoners. De ervaring leerde dat dit extra communicatiemiddel deze mensen vaak uit hun eenzaamheid verlost. Een aantal chatten zelfs met hun kleinkinderen.

Welk ICT project binnen de gemeente/stad/OCMW kan je terecht met fierheid  'jouw project' noemen?

Na twee gevallen van telefoonfraude groeide bij mij het besef hoe kwetsbaar een organisatie met beperkte preventie inzake informatiebeveiliging is. Bekabelingen werd aangepast en er volgden afspraken met telecomoperator.
Een volgende stap was de oprichting van een interne werkgroep informatieveiligheid en een doorlichting in samenwerking met het Mechelse Memori. Dit bezoek waar enkele 'ethische hackers' op het netwerk losgelaten werden was aanvankelijk niet naar de zin van onze software leverancier. Naarmate het project vorderde en de ICT-mensen zagen dat het door hun geconfigureerde netwerk nog zo slecht niet was, werd de samenwerking beter. Vandaag is onze softwareleverancier Digipolis eveneens lid is van v-ict-or en brengt geregeld interessante veiligheidsitems aan.

Is er voor de ICT’er een rol in het management team?

Ja. Het is enorm moeilijk om bottom-up te werken. Bovendien zijn in het managementteam alle departementen vertegenwoordigd. Ook binnen de werkgroep informatieveiligheid streven we naar een zo breed mogelijk draagvlak.

Wat doe je om jouw politieke bestuur betrokken partij te maken? Hoe tracht je voldoende middelen voor ICT te bekomen?

Voor de soft- en hardwaretools verwijs ik naar de ICT coördinator. Voor de veiligheid tracht onze dienst het veiligheidsbesef bij alle de medewerkers te verhogen en de fysieke afscherming te verbeteren

Is ICT voldoende geïntegreerd in de diensten?

Binnen mijn domein zal ik antwoorden op de vraag: "Is ICT-veiligheid voldoende geïntegreerd in de diensten". Het waarborgen van veiligheid is een evenwicht tussen kosten en resultaten.
Absolute veiligheid is onbetaalbaar. Veiligheid is een continue opdracht. Er komen nieuwe mensen, mensen vergeten en de best beschikbare technieken wijzigen. Omdat het OCMW van Gent voldoende groot is (2400 personeelsleden in 2011), verdelen we de taken. De ICT-coördinatie neemt opleiding van toepassingsbeheerders en gebruikersondersteuners (=soort van EHBO bij ICT) voor zijn rekening. 

De veiligheidsdiensten waken over social engineering, fysieke toegangscontrole en informatieopvragingen bij KSZ aan de hand van loggings.

Wat kan V-ICT-OR voor jou en je bestuur betekenen?

Leverancier van best beschikbare middelen en aanbieders van tools om veiligheden te waarborgen. Met hun periodieke opleidingen of informatiedagen komen ze aardig in de buurt.

Hoe staat je bestuur t.o.v. V-ICT-OR?

Goed, anders zouden we onmogelijk met vier personeelsleden lid van V-ICT-OR kunnen zijn.

Iedere IT’er heeft wel grappige anekdotes te vertellen over o.a. eindgebruikers en hun hulpvragen. Wat is de grappigste of meest onwaarschijnlijke situatie ivm ICT die jij meemaakte in jouw gemeente/stad/OCMW? 

Spellingcheckers kunnen gevaarlijk zijn : al eens een mail verzonden die start met : Beste Veronique en waar de spellingscontrole Beste Vernikkel van maakt ?

Wat is je slagzin als het op IT aankomt?

Hou het veilig !

Frans Van Lysebetten

 

Deel deze post:

26 Nov
0     2538

OCMW Gent - Frans Van Lysebetten: V-ICT-ORiaan in de kijker... houdt het veilig

26/11/2012     Ongecategoriseerd    

Hou het veilig! Dat is de slagzin van Frans Van Lysebetten, preventieadviseur bij OCMW Gent, als het op IT aankomt. Treed binnen in het OCMW Gent en de professionele wereld van Frans.             

FRANS VAN LYSEBETTEN OCMW GENT TEAM

      
Omschrijf kort je gemeente/stad

Gent, hoofdstad van provincie Oost-Vlaanderen en centrumstad met een rijk verleden. Met inbegrip van de 13 deelgemeenten heeft Gent een oppervlak van 156,18 km2. Het cultuurpatrimonium van Gent is uitgebreid en heeft een rijk verleden. Een bezoekje aan deze gastvrije stad zal u hier van snel overtuigen.

Met ongeveer 247 000 inwoners (status 2011), een mix van bevolkingsgroepen en het bijkomend aanzuigeffect van de universiteit en de hogescholen maakt de organisatie van de stad er niet eenvoudiger op.

Hoe kwam jij, als ambtenaar in de gemeente/stad/OCMW terecht? 

Ik werkte in een groot Antwerps telecombedrijf en pendelde dagelijks met het openbaar vervoer vanuit Gent. Een vacature van het OCMW Gent betekende voor mij niet alleen een nieuwe uitdaging in de technische dienst, maar eveneens een dagelijkse tijdswinst van ongeveer 2,5 uur.

Na een zevental jaar op de technische dienst van het OCMW Gent gewerkt te hebben werd ik daar aangesteld als preventieadviseur.

Welke opleiding genoot je?

Na de studies industrieel ingenieur, bekwam ik het getuigschrift D-cursus en het brevet van preventieadviseur niveau 1. Tijdens mijn werk op de technische dienst behaalde ik het diploma verwarmings- en koeltechnieken.

Sluit je opleiding aan bij wat je nu doet?

Ik heb het geluk gehad dat studies en werk steeds op mekaar afstemden.
De technische ervaring die ik opdeed is een krachtig hulpmiddel voor het herkennen van risico's in mijn huidige functie.

Heb/had je nood aan bijkomende opleidingen?

Met de toewijzing van de functie adj. veiligheidsconsulent is de recente cursus bij Smals over informatieveiligheid een leerrijke aanvulling. Zie ook vraag 3.

Hoe is jouw functie/dienst ontstaan? 

Heel eenvoudig, preventieadviseur is een wettelijke verplichting. Veiligheidsconsulent is opgelegd voor OCMW's aangesloten op het netwerk van de kruispuntbank.

Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor jouw bestuur?

De burgers en vooral zij die er het meeste nood aan hebben, met de beschikbare middelen te voorzien in een minimum aan welzijn. Hierbij houdt het bestuur rekening met de veranderende maatschappelijke normen en waarden. Op het gebied van ICT is het zo dat de nieuwe woonzorgcentra uitgerust zijn met internetverbindingen ten behoeve van de bewoners. De ervaring leerde dat dit extra communicatiemiddel deze mensen vaak uit hun eenzaamheid verlost. Een aantal chatten zelfs met hun kleinkinderen.

Welk ICT project binnen de gemeente/stad/OCMW kan je terecht met fierheid  'jouw project' noemen?

Na twee gevallen van telefoonfraude groeide bij mij het besef hoe kwetsbaar een organisatie met beperkte preventie inzake informatiebeveiliging is. Bekabelingen werd aangepast en er volgden afspraken met telecomoperator.
Een volgende stap was de oprichting van een interne werkgroep informatieveiligheid en een doorlichting in samenwerking met het Mechelse Memori. Dit bezoek waar enkele 'ethische hackers' op het netwerk losgelaten werden was aanvankelijk niet naar de zin van onze software leverancier. Naarmate het project vorderde en de ICT-mensen zagen dat het door hun geconfigureerde netwerk nog zo slecht niet was, werd de samenwerking beter. Vandaag is onze softwareleverancier Digipolis eveneens lid is van v-ict-or en brengt geregeld interessante veiligheidsitems aan.

Is er voor de ICT’er een rol in het management team?

Ja. Het is enorm moeilijk om bottom-up te werken. Bovendien zijn in het managementteam alle departementen vertegenwoordigd. Ook binnen de werkgroep informatieveiligheid streven we naar een zo breed mogelijk draagvlak.

Wat doe je om jouw politieke bestuur betrokken partij te maken? Hoe tracht je voldoende middelen voor ICT te bekomen?

Voor de soft- en hardwaretools verwijs ik naar de ICT coördinator. Voor de veiligheid tracht onze dienst het veiligheidsbesef bij alle de medewerkers te verhogen en de fysieke afscherming te verbeteren

Is ICT voldoende geïntegreerd in de diensten?

Binnen mijn domein zal ik antwoorden op de vraag: "Is ICT-veiligheid voldoende geïntegreerd in de diensten". Het waarborgen van veiligheid is een evenwicht tussen kosten en resultaten.
Absolute veiligheid is onbetaalbaar. Veiligheid is een continue opdracht. Er komen nieuwe mensen, mensen vergeten en de best beschikbare technieken wijzigen. Omdat het OCMW van Gent voldoende groot is (2400 personeelsleden in 2011), verdelen we de taken. De ICT-coördinatie neemt opleiding van toepassingsbeheerders en gebruikersondersteuners (=soort van EHBO bij ICT) voor zijn rekening. 

De veiligheidsdiensten waken over social engineering, fysieke toegangscontrole en informatieopvragingen bij KSZ aan de hand van loggings.

Wat kan V-ICT-OR voor jou en je bestuur betekenen?

Leverancier van best beschikbare middelen en aanbieders van tools om veiligheden te waarborgen. Met hun periodieke opleidingen of informatiedagen komen ze aardig in de buurt.

Hoe staat je bestuur t.o.v. V-ICT-OR?

Goed, anders zouden we onmogelijk met vier personeelsleden lid van V-ICT-OR kunnen zijn.

Iedere IT’er heeft wel grappige anekdotes te vertellen over o.a. eindgebruikers en hun hulpvragen. Wat is de grappigste of meest onwaarschijnlijke situatie ivm ICT die jij meemaakte in jouw gemeente/stad/OCMW? 

Spellingcheckers kunnen gevaarlijk zijn : al eens een mail verzonden die start met : Beste Veronique en waar de spellingscontrole Beste Vernikkel van maakt ?

Wat is je slagzin als het op IT aankomt?

Hou het veilig !

Frans Van Lysebetten

Deel deze post:

03 Jul
1     3696

Terug van weggeweest - de V-ICT-ORiaan in de kijker!

03/07/2012     Ongecategoriseerd    

Gemeente Maldegem - Christine Blondeel (2012)

 
 
 
  • Omschrijf kort je gemeente/stad.

Maldegem, een uitgestrekte en landelijke gemeente in de uiterste noordwesthoek van de Provincie Oost-Vlaanderen, grenst aan de Belgische kust, het  toeristische Brugge en onze noorderburen  Nederland. Sedert 1 januari 1977 bestaat de gemeente Maldegem uit de deelgemeenten Adegem, Maldegem, Middelburg en de parochies Donk en Kleit. Onze gemeente is 9625 ha groot en telt een 23.000 inwoners. Maldegem is gekend om zijn Maldegemse aperitief en koantjesbier en zijn bekende evenementen zoals de Parkcross, Maldegem wandelt,fietste, proeft en swingt en de Dag van het Paard.

  • Hoe kwam jij persoonlijk, als ambtenaar in de gemeente/stad/OCMW terecht? 

Ik was werkzaam in de Rabobank als netwerkbeheerder in de grensgemeenten Aardenburg en Eede. Men zou fusioneren met de gemeente Sluis en ik had niet zoveel zin om mee te gaan.  Het examen voor diensthoofd informatica in Maldegem kwam net op tijd…

  • Wat was je opleiding?

Ik ben afgestudeerd als Industrieel ingenieur Bouwkunde, maar ik bouw nu mee aan mijn gemeente…

  • Sluit je opleiding aan bij wat je nu doet?

Niet echt, maar industrieel ingenieur is een veelzijdige studie waardoor je een ruime bagage meekrijgt en ik heb die wel kunnen gebruiken in mijn functie als ICT´er.

  • Heb je nood aan bijkomende opleidingen?

Uiteraard moeten we bij de pinken blijven. ICT evolueert snel en we worden geacht van alles op de hoogte te zijn. Op zich volg ik graag opleidingen.  Je leert niet alleen nieuwe kennis opdoen, maar je komt ook nog eens in contact met andere gelijkgestemde zielen.

  • Hoe is jouw functie/dienst ontstaan? 

Deze is geleidelijk gegroeid. Op een bepaald ogenblik kon de gemeente de druk om een volledig netwerk uit te bouwen niet meer bij één medewerker neerleggen en heeft men een aparte functie voor diensthoofd uitgeschreven. We hebben een aantal jaren met twee personen gewerkt voor 160 PC´s, sinds dit jaar is er een derde persoon bij in de informaticadienst die ook het GIS coördineert.

  • Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor jouw bestuur?

We zijn bezig met de bouw van een nieuw gemeentehuis, wegens talloze obstakels duurt dit langer dan gepland. De opening wordt verwacht in het voorjaar van 2012 en zal vooral gericht zijn op een verbeterde dienstverlening naar de burger. Nieuwe technieken voor informatie, een klantbegeleidingsysteem, een nieuw prikkloksysteem en een doordacht onthaal zijn zaken waar we momenteel mee bezig zijn en aangeschaft worden. Tevens zijn we gestart met een CRM pakket voor postregistratie, adressenbeheer en klachtenregistratie. Dit integreren in de volledige organisatie vraagt heel wat inspanningen maar kan alleen maar leiden tot een efficiëntere dienstverlening.

  • Welk ICT project binnen de gemeente/stad/OCMW kan je terecht 'jouw project' met fierheid benoemen?

Ik heb ondertussen al heel wat projecten doorstaan en afgewerkt: ik denk aan de virtualisatie van ons netwerkinfrastructuur, het verbinden van onze buitenlocaties met glasvezel, het vernieuwen van de telefonie-infrastructuur enz…
Ze hebben elk op zich de nodige zorgen met zich meegebracht maar aangezien we ze tot een goed einde gebracht hebben, is dit verleden tijd. Dus denk ik dat het invoeren van een Microsoft CRM systeem en daar 85 mensen mee (vooral motiveren) laten post en klachten registeren, projecten bundelen en de koppeling met VKBO en rijksregister ten volle laten benutten, momenteel mijn grootste uitdaging is. Dit project is lopende maar aangezien CRM zodanig kan uitgebreid worden, zal dit project waarschijnlijk nooit meer eindigen…

  • Is er voor de ICT'er een rol in het management/team?

Ja, er is maar één dienst die met heel de organisatie te maken heeft en dat is de ICT-dienst.
Ik denk dat de visie van de ICT´erbelangrijk is en ertoe kan bijdragen bepaalde beslissingen van het MAT in de juiste richting te sturen. Momenteel wordt het organogram bij ons herwerkt. Er zal dan een overkoepelende clusterambtenaar zijn voor ICT en Communicatie die het MAT zal vervoegen.

  • Wat doe jij om jouw politieke bestuur betrokken partij te maken? Of hoe tracht jij voldoende middelen voor ICT te verkrijgen?

Het vertrouwen winnen van het beleid door bewuste doordachte beslissingen nemen inzake ICT. Tot nu toe hebben we geen problemen gehad met het verkrijgen van de nodige middelen waar nodig. Het beleid staat redelijk open voor nieuwe investeringen inzake IT.

  • Is ICT voldoende geïntegreerd in de diensten?

Voldoende maar het kan altijd beter. We merken dat er steeds opnieuw nood is aan opleidingen en verbeteren van de processen via automatisering.

  • Wat kan V-ICT-OR voor jou (je bestuur) betekenen?

V-ICT-OR is een klankbordgroep die de gemeenten kent,  de valkuilen herkent, de brug legt naar andere overheden en de ICT-ers met elkaar in contact laat komen.  Sinds ik kortelings in de Raad van Bestuur ben toegetreden sta ik nog meer versteld met welke zaken V-ICT-OR zich allemaal bezig houdt.

  • Hoe staat je bestuur t.o.v. V-ICT-OR?

Eigenlijk zeer goed. V-ICT-OR heeft een goede naam bij de besturen. Met recht en rede uiteraard, maar het betekent toch dat het bestuur hen kent en de meerwaarde ervan erkent.

  • Iedere IT’er heeft wel grappige anekdotes te vertellen over o.a. eindgebruikers en hun hulpvragen. Wat is de grappigste of meest onwaarschijnlijk situatie m.b.t. ICT die jij al bent tegengekomen in jouw gemeente/stad/OCMW? Welke anekdote is je het meeste bijgebleven?

Toen ik de eerste week als diensthoofd ICT bij de vorige secretaris op audiëntie moest komen.
Vroeg hij: “Wat is het eerste dat je wilt verwezenlijken?”. 
Ik antwoordde: “Een PC op je bureau plaatsen”. 
Hij zei: “ Ik hoef helemaal geen aquarium op mijn bureau, ik zal hem naar je hoofd smijten als je dat doet.”
Enkele maanden later na veel uitleg en geduldig herhalen van het internet en e-mailgebruik
Ik: “Wanneer ga je jouw PC nu naar mijn hoofd smijten?”
Secretaris: “Ik kan dit ding niet meer missen”

  • Wat is je slagzin als het op IT aankomt?

Goe bezig!

Deel deze post:

10 Jan
0     4389

Gemeente Evergem - Marc Goethals

10/01/2011     Ongecategoriseerd     Site Administrator

Marc Goethals (2009)

 

  • Omschrijf kort je gemeente/stad

Evergem is een middelgrote fusiegemeente van 3 dorpskernen (Evergem, Ertvelde en Sleidinge), gelegen ten noorden van Gent. Onze gemeente strekt zich uit van Gent tot Zelzate en telt ongeveer 32 500 inwoners.

  • Hoe kwam jij persoonlijk, als ambtenaar in de gemeente/stad terecht?

Na een bevorderingsexamen bij mijn vorige werkgever (De Post), kreeg ik een nieuwe job, met bijhorende salarisverhoging aangeboden. Daar de job niet aan mijn verwachtingen beantwoordde, besliste ik dat ik na 15 jaar toch maar eens naar een andere job moest uitkijken. Toevallig was er een vacature voor "informatica ambtenaar" bij het gemeentebestuur van Evergem. Ik slaagde in het aanwervingsexamen en mocht de vacature invullen. Voor mij een nieuwe uitdaging, waar ik mij ten volle kon, en nog steeds kan, in uitleven.

  • Wat was je opleiding?

Lang geleden volgde ik een opleiding industriële elektronica. Veel informatica kwam daar toen niet aan te pas.

Later heb ik nog 3 jaar avondschool informatica gevolgd. Tussendoor heb ik ook nog tal van kortere IT-opleidingen gevolgd. Toen was dit puur uit interesse, want voor mijn toenmalige job had ik dit niet echt nodig.

  • Sluit je opleiding aan bij wat je nu doet?

Niet helemaal, al moet ik zeggen dat mijn technische achtergrond mij toch al vaak geholpen heeft bij het oplossen van diverse problemen. Systeembeheer op zich, wat zeker in de beginperiode, mijn belangrijkste taak was, was voor mij compleet nieuw.

  • Heb je nood aan bijkomende opleidingen?

Ik zou wel gek zijn om hierop negatief te antwoorden. Vooreerst heb je de constante technologische evoluties die elkeen, die met ict te maken heeft, er toch wel toe dwingen om op geregelde tijdstippen bij te scholen. Anderzijds ben ik de voorbije jaren ook binnen mijn job in die mate geëvolueerd dat ik een aantal nieuwe vaardigheden (we noemen dit graag competenties) best kan gebruiken.

  • Hoe is jouw functie/dienst ontstaan?

De functie van "informatica ambtenaar" bestond reeds voor ik hier in dienst trad. Door de jaren heen zijn we echter al snel van een eenmansdienst geëvolueerd naar een heuse ICT-dienst. Het spreekt dan ook voor zich dat mijn takenpakket tijdens de voorbije jaren sterk veranderd is. In de beginjaren kwam het er vooral op aan om "het boeltje draaiende te houden". De laatste jaren verwacht men van mij echter meer en meer dat we een belangrijke rol gaan spelen in het ondersteunen van de organisatie. Wij hebben als ICT-dienst het voorrecht om van op de eerste rij mee te werken aan de verdere uitbouw van onze gemeentelijke dienstverlening. Een uitdaging die we maar al te graag aangaan.

  • Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor jouw bestuur?

De voorbije jaren (en ook nog het komende jaar) hebben we ons vooral gefocust op het op punt stellen van onze infrastructuur. Nu we –bijna- zo ver zijn, zullen de komende jaren meer in het teken staan van informatie-management. Zo is er binnen de organisatie een grote behoefte aan document management. Ook de uitbouw van een digitaal archief staat op het programma. Daarnaast overwegen we ook de aanschaf van een notuleringspakket. Meer dan voldoende uitdagingen dus, waarbij we als ICT-dienst een belangrijke opdracht te vervullen hebben.

  • Welk ICT project binnen uw gemeente/stad kan je terecht 'jouw project' met fierheid benoemen?

Om eerlijk te zijn kan ik hier toch wel een aantal projecten opsommen waar ik met enige fierheid op terug kijk. Zo waren wij één van de eerste gemeenten (na stad Gent, waar vaak naar verwezen wordt) die na de politiehervorming het ISLP-netwerk en het gemeentelijk netwerk aan elkaar koppelden. De federale politie stond dit enkel toe wanneer er strikte garanties naar beveiliging verzekerd waren. Bij het begin van deze legislatuur hebben we alle gemeenteraadsleden uitgerust met een laptop. Zo werd het voor hen mogelijk om, van thuis uit en op een beveiligde manier, de nodige documenten te kunnen raadplegen. In september start de 2de fase van de uitbouw van een gemeentelijk glasvezelnetwerk. Wanneer die afgerond zal zijn, zullen alle sites in 2 van de 3 dorpskernen via glasvezel met elkaar verbonden zijn. Momenteel zijn we samen met het OCMW bezig om een volledig redundante server- en storage infrastructuur uit te tekenen. Het lastenboek is ondertussen reeds verschenen. Dit vormt ongetwijfeld meteen ook de basis voor een verdere samenwerking tussen de verschillende it-diensten.

  • Is er voor de ICT'er een rol in het management/team?

Momenteel is ict niet rechtstreeks in het managementteam vertegenwoordigd. Dit neemt echter niet weg dat ik bijna maandelijks naar het managementteam uitgenodigd wordt om één of ander project toe te lichten. Per slot van rekening zijn we bij quasi elk project ook een stukje betrokken partij. In de toekomst zal ict wel degelijk permanent in het managementteam vertegenwoordigd zijn.

  • Wat doe jij om jouw politieke bestuur betrokken partij te maken? of hoe tracht jij voldoende middelen voor ICT te verkrijgen?

Eigenlijk heb ik daar nauwelijks problemen mee. Enerzijds heb ik steeds ten volle de steun gekregen van onze secretaris. Hij is er zich immers van bewust dat ict op diverse vlakken een (ideaal) hulpmiddel kan zijn bij de uitbouw van een sterke organisatie met een klantgerichte dienstverlening. Ik zie het dan ook als mijn taak om de organisatie de zaken aan te reiken die daarbij kunnen helpen. Langs de andere kant hebben we een bestuur dat echt wel open staat voor vernieuwing. Men beschouwt mij nog steeds als de specialist ter zake. Goede, degelijk onderbouwde voorstellen worden steeds in overweging genomen. Eigenlijk ben ik op de 10 jaar dat ik in Evergem aan de slag ben nog nooit terug gefloten.

  • Is ICT voldoende geïntegreerd in de diensten?

Voldoende is misschien wat overdreven. Laat ons zeggen dat alle diensten ondertussen beseffen dat ICT- in mindere of meerdere mate - een ondersteunende rol kan spelen bij het uitbouwen van een kwaliteitsvolle dienstverlening. Eén van de grootste uitdagingen voor de komende jaren, is werken aan het besef dat de beschikbare informatie zoveel mogelijk centraal beheerd moet worden. Uiteindelijk moeten we naar oplossingen zoeken waarbij data in centrale databanken terecht komt, om deze data binnen verschillende toepassingen en voor verschillende gebruikers beschikbaar te stellen.

  • Wat kan V-ICT-OR voor jou (je bestuur) betekenen?

V-ICT-OR is voor mij op de eerste plaats een organisatie waar je collega's ontmoet. Waar je kan horen "hoe zij één en ander aangepakt hebben". Verder zijn we (ik ben zelf actief lid van de werkgroep Vic) aardig op weg om een hoop kennis en expertise te vergaren, die dan zo vlot mogelijk weer tot bij zoveel mogelijk leden dient te geraken. Momenteel zijn er wel nog een aantal zaken die ik mis. Zo moeten we er volgens mij toch wel toe komen om binnen V-ICT-OR best practises of standaarden uit te werken. Nu blijven we nog al te vaak binnen ons eigen bestuur aanmodderen.

  • Hoe staat je bestuur t.o.v. V-ICT-OR VZW?

Wat ons bestuur betreft is er op dit vlak geen enkel probleem. Wij zijn van in het begin lid. Mits de nodige afspraken naar verzekering van de dienstverlening mogen we vlot deelnemen aan de activiteiten. Ook voor de werking van de werkgroep VIC, krijg ik, binnen de perken, de nodige ruimte. Ik denk dat ik mijn bestuur echt niet meer moet overtuigen van de (meer)waarde die organisaties zoals V-ICT-OR VZW kunnen opleveren.

Deel deze post:

10 Jan
0     4607

Gemeente Hamme - Marc Claus

10/01/2011     Ongecategoriseerd     Site Administrator

VICTORiaan in de kijker
Marc Claus  (2008)

 

Hamme is één van de 65 gemeenten van de Belgische provincie Oost-Vlaanderen. Het ligt vrij centraal in Vlaanderen, zowat in het midden van de driehoek Gent – Antwerpen – Brussel en is via de weg gemakkelijk bereikbaar.

De gemeente heeft een oppervlakte van ruim 4000 hectare en telt op dit ogenblik meer dan 23.000 inwoners. In deze oase van water en groen tussen Schelde en Durme gaat heel wat aandacht naar het toerisme, het is een streek die heel wat dagjesmensen uit heel Vlaanderen weet te  bekoren. Maar Hamme heeft meer te bieden dan natuur. De gemeente bruist ook van culturele en sportieve bedrijvigheid.

Middenin dit alles vonden we Marc Claus, systeembeheerder binnen zijn gemeente. We stelden hem in een kort interview enkele doelgerichte vragen omtrent zijn functie.

  • Hoe kwam jij persoonlijk, als ambtenaar in de gemeente/stad terecht?

Op 1 december 1968 ben ik als jonge bediende bij het gemeentebestuur van Hamme begonnen. "Groen tot achter mijn oren", zoals men zegt.

Gezien het, in vergelijking met nu, kleine personeelsbestand, werd ik ingeschakeld om bij te springen op de toenmalige "rekendienst", personeelsdienst en secretariaat.

Uiteindelijke belandde ik begin 1973 in de "ontvangerij" waar ik het 16 jaar heb uitgehouden. Het is op deze dienst dat de eerste moderne automatisatie zijn intrede deed op vlak van de gemeenteboekhouding.

Komende uit een tijd waarin directeurs van de gemeentescholen, bureauchefs en schepencollege zich vergaapten aan een demonstratie van een elektrische rekenmachine, die op de koop toe ook nog kon vermenigvuldigen en delen, waar wij met een taxi naar Rank Xerox – Antwerpen werden gevoerd om voor het eerst een kopiemachine te zien werken die misschien de inktklodden zwierende, oorverdovende, Gestetner stencilmachines zou kunnen vervangen: het waren allemaal gebeurtenissen waar iedereen in het gemeentehuis – met ongeloof - de mond van vol had.

Stel u daar bovenop de consternatie voor als de eerste elektronische boekhoudmachine (1980), "quasi" automatisch, een standopgave begon uit te rollen! (interpreteer het woordje quasi wel met een ferme korrel zout)

Data druppelde op het kettingpapier vanuit floppy-disks zo groot als een pizzabord!

Zij, de anderen dus, waren een en al wantrouwen. 't Was alsof de machine gecontamineerd leek. Behalve voor mij: het printgeratel klonk als muziek in mijn oren, zoals een Harley-Davidson freak kikt op dat specifieke motorgebrul, zoals een F1-liefhebber op het scherpe Ferrari-gejank, zó assimileerde ik die ratelende elektronische boekhoudmachine!

Het besef dat deze machine nog maar het begin was van een nieuwe kantoorevolutie drong toen wel al door.

Vanaf 1980, en zonder onderbreking tot op de dag van vandaag, heeft het gemeentebestuur de NV Schaubroeck als IT-partner gekozen. Het begin van een langdurige samenwerking, gebaseerd op de grote IT-kennis van het softwarehuis en op wederzijds vertrouwen.

  • Wat was je opleiding?

Als 18-jarige had ik bij de Broederschool in Hamme de humaniora (economische) doorlopen en ben ik in dat zelfde jaar bij het gemeentebestuur van Hamme begonnen, zonder enige binaire kennis, het woord informatica bestond niet.

Gesitueerd in het hiervoor geschetste kader besefte ik de noodzaak aan bijscholing, voor zover die er al was. Mijn vroegste binaire leergang was de eerste reeks Teleac-computerlessen op de NOS-TV. Met veel zagen en argumenteren kon ik toen toch van thuis zo'n Teleac computer losweken. En dan maar experimenteren met basiscommando's om data op een bandje te krijgen om ze dan in fosforachtige flikkerende karakters op het scherm te kunnen tonen.Straf! Hocus pocus!

Op de vraag van mijn pa wat ge daar nu verder mee kon aanvangen, had ik geen antwoord. 't Ging hem toch om "de techniek", pa! "Input via toetsenbord naar bandje, output naar monitor!" Allez pa! Snapt ge 't niet? Neen dus. Om er wat meer over te weten te komen zat er niets anders op dan een cursus BASIC te volgen bij het Provinciaal Instituut Antwerpen – in het Bouwcentrum.

Wij schrijven 1983. De eerste IBM-PC deed zijn intrede. Het duurde tot 1985 (dus vrij snel) eer er 2 van dergelijke IBMmekes door het gemeentebestuur werden aangekocht. Dure spullen zeg! Vanaf toen heb ik mij via het gemeentebestuur permanent kunnen bijscholen in allerlei soorten computer (lees:informatica) onderricht, uitdeinend tot op de dag van vandaag, 23 jaar later.

  • Sluit je opleiding aan bij wat je nu doet?

In feite meer dan dat. Het ging niet enkel om opleidingen die onmiddellijk aansloten bij hetgeen wij dagelijks bezig zijn, zeg maar de bijscholingen rond het draaiende houden van hard- en software.

Neen, nu behelst de job van systeembeheerder nog meer dan vroeger ook bijscholing op het vlak van nog ongekende terreinen: mogelijke integratie van nieuwe producten (bvb. PDA's), nieuwe software (bvb Sharepoint), nieuwe hardware, (bvb. Blade-servers), nieuwe WI-FI verbindingen. Al was het maar om te kunnen beoordelen of bepaalde nieuwigheden al dan niet in het bestaande ICT-concept kunnen worden ingepast. Ook dat vergt bijscholing.

  • Heb je nood aan bijkomende opleidingen?

Constant, zie voorgaande.

  • Hoe is jouw functie/dienst ontstaan?

Het gemeentebestuur van Hamme was in 1985 reeds de trotse bezitter van een computersysteem met 1 "Philipsserverke en een 12-tal domme terminals", verbonden met de legendarische LWSI-bekabeling van Philips. Dit ging het summum inzake netwerktechnologie worden... let op: het begrip Windows bestond toen nog niet.

Tussen de eigen werkzaamheden door sprong ik links en rechts in om problemen te helpen oplossen, in samenwerking met Schaubroeck. Rond 1992 bleek dit onhoudbaar te zijn – het IT-park was ondertussen uitgebreid met enkele 386'ers en 486'ers. Gebruik makend van een dienstenwissel met interne verhuizing kon ik de hand leggen op een afzonderlijk IT-kantoortje waarin ook een patchkast, switchen en servers werden ondergebracht.

De functie van systeembeheerder werd opgenomen in het personeelskader. Benoemingen als systeembeheerder en diensthoofd-IT volgden elkaar op. Ondertussen is onze ICT-dienst uitgebreid met 2 medewerkers: Katrien Permentier (web en design) en Wouter Wieland (netwerkbeheer).

Onder leiding van de heer Frans Van Gaeveren, schepen ICT, heeft Hamme een volwaardig gemeentelijk ICT-centrum. Sinds begin 2008 beschikken wij bovendien over een gloednieuwe kantoorruimte, met annex een afzonderlijke en beveiligde serverroom.

De gemeentelijke informaticadienst staat, naast IT, ook in voor het beheer van alle gemeentelijke websites, telefooncentrales, telefonie, fotokopiemachines en de draadloze verbindingen met alle buitendiensten (project van 17 aan te sluiten buitendiensten).

  • Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor jouw bestuur?

De herwaardering van het centrum en daarmee gepaard gaand de verhoging van de communicatie tussen burger en gemeente.

 

Allerlei nieuwe communicatievormen kondigen zich aan en moeten geïmplementeerd worden: informatieschermen binnen de diensten, informatieschermen aan de 3 belangrijkste toegangswegen, een volwaardig interactief digitaal loket en een eigen intranet, digitalisering van het burgerlijke standarchief, om er maar enkele te noemen.

  • Welk ICT project binnen uw gemeente kan je terecht 'jouw project' met fierheid benoemen?

Onlangs (november 2007) werd het ganse IT-park vernieuwd, gaande van een 120-tal PC's met Windows Vista Business, Windows –en Linuxservers, huisvesting IT en herbekabeling van ¾ van het Hamse gemeentehuis met cat6 bekabeling. Het is de 3° vernieuwing die ik heb georganiseerd, het was wel de meest uitgebreide en meest complexe.

Het verbinden van alle gemeentelijke diensten met het gemeentehuis werd ontwikkeld met het oog op enerzijds de verbetering van de communicatie en anderzijds het behalen van een forse besparing op weerkerende kosten (per buitendienst). Aan de hand van een eigen haalbaarheidsstudie over het aanleggen en uitbaten van een glasvezelbekabeling en/of draadloze netwerkverbinding tussen alle gemeentelijke buitendiensten en het gemeentehuis verkoos het bestuur om te investeren in draadloze hogenelheidsverbindingen van het merk ALVARION, gespreid over een uitbating van 10 jaar.

Na het uitgeven van een zorgvuldig opgesteld lastenboek werd dit project uit de ingekomen prijsbiedingen gegund aan de NV Schaubroeck omdat zij prijs/kwaliteit/garanties het beste bod deden.

Hamme kon meteen gebruik maken van de nieuwste ALVARION wifi-technologie, zowel op gebied van veiligheid, snelheid, beheersbaarheid en upgrademogelijkheden als uiteraard op gebied van de interessante prijs. De gemeente Hamme is hierdoor in de mogelijkheid gesteld om op zeer korte termijn reeds 10 van de 17 buitendiensten met het gemeentelijk netwerk te verbinden en is zij voortrekker voor gemeentebesturen die ook deze weg willen inslaan.

Gemeentelijk draadloos netwerk verbindt volgende diensten:

Sporthal, Cultureel Centrum, Fuifzaal, Politie, OCMW Rusthuis, Sociaal huis en dienst welzijn, Administratie, BKO (buitenschoolse kinderopvang), Academie voor Muziek, Woord en Dans, Academie voor Beeldende Kunsten, Gemeentehuis, Bibliotheek, Kleuterschool, KMO-loket, Brandweer kazerne, Gemeentemagazijn, Lagere school deelgemeente Moerzeke (5,9 km vogelvlucht)

  • Is er voor de ICT'er een rol in het management/team?

Natuurlijk, ik heb daar ook tijdens het laatste V-ICT-OR congres voor gepleit. Het management wordt in al zijn aspecten geconfronteerd met ICT.

  • Wat doe jij om jouw politieke bestuur betrokken partij te maken? of hoe tracht jij voldoende middelen voor ICT te verkrijgen?

Regelmatig overleg met de eigen schepen van informatica vormt de basis tot het bekomen van een goed inzicht in het draaien van de dienst op zich, in het kennen van de noden en in het beheer van de middelen.

Het uitwerken van een ICT-meerjarenplanning is geen overbodige luxe, integendeel. Zover zijn we echter nog niet, maar het onderwerp is wel al ter sprake gekomen...

  • Is ICT voldoende geïntegreerd in de diensten?

Alle diensten zijn m.i. op gebied van ICT zeer goed uitgerust. In alle bescheidenheid meen ik te mogen stellen dat de omschakeling op maandag 19 november 2007naar een compleet vernieuwde IT met snelle en stabiele Gb-PC's, met overname van bestaande softwarepakketten geïntegreerd op het nieuwe OS (Vista Business bvb.), met een homogeen netwerk en met een nieuwe serverroom door alle diensten op enthousiasme en appreciatie werd onthaald.

En voor de zwartkijkers: ja hoor! Wij zijn op uiteraard op "kinderziektes" gestoten... wij, de systeembeheerders wel te verstaan – onze collega-gebruikers daarentegen hebben daar bitter weinig van gemerkt.  Goed hé!

  • Wat kan V-ICT-OR voor jou (je bestuur) betekenen?

V-ICT-OR betekent voor mij, Wouter en Katrien, al van in den beginne een baken, een bron van informatie, een belangrijk contactpunt met collega's en leveranciers.
Puike organisatie. Wij kijken uit naar het volgende evenement! Goed bezig!

  • Hoe staat je bestuur tov V-ICT-OR?

Het gemeentebestuur van Hamme heeft haar drie ICT-ers onmiddellijk als lid ingeschreven. Ook het schepencollege heeft van bij het begin de noodzaak van het bestaan van deze "beroepsvereniging" ingezien.

Deel deze post:

10 Jan
0     3597

OCMW Edegem - Bruno Wijns

10/01/2011     Ongecategoriseerd     Site Administrator

Bruno Wijns  (2007)

 

Edegem is de zevende leukste gemeente om in te wonen. Dat blijkt althans uit de resultaten van de socio-economische enquête van 2001, waarin werd gepeild naar de tevredenheid over de directe woonomgeving. (Bron: Gazet Van Antwerpen)

We gingen op bezoek bij Bruno Wijns. Systeembeheerder in het OCMW. Bruno woont niet alleen in Edegem, hij werkt er ook. Meer bepaald in het OCMW.

  • Klopt die enquete Bruno?

Zeker weten! Ik woon al geruime tijd in Edegem en 't is hier best leuk. Het feit dat ik hier dan ook nog mag werken zorgt er voor dat ik het echt wel getroffen heb. Elke morgen wandelen naar je werk heeft wel wat!

  • Je bent niet meer piepjong en toch werk je nog maar pas voor het OCMW. Hoe kan dat?

Ik heb een carrière in de privé sector van 35 jaar achter de rug en heb de overstap gemaakt naar de openbare dienst omdat de kwaliteit van het leven heel belangrijk is. In de privé is streven een hoofddoel, en in deze job kan ik mij meer bezighouden met kwaliteit.

Daarnaast is een job in eigen gemeente, op 1,3 km van mijn huis beter dan wat ook. Brusselse file ellende heb ik te veel meegemaakt. Er is nu meer tijd om met het werk bezig te zijn en ik kom niet gestresseerd aan uit een file die tegen 30 km per uur vordert. Zo een job aanbieding kom je maar 1 keer in je leven tegen, dus was de keuze snel gemaakt.

  • Je hebt veel ervaring in de privésector; wat is nu eigenlijk het verschil. Klopten de mythes die er verteld werden rond de openbare dienst?

Helemaal niet. Het verhaal van de ambtenaar is wel heel iets anders dan wat iedereen hoort. Er wordt op een andere manier gewerkt, maar zeker niet minder intens en productief. Volgens mij is er een hele omwenteling aan de gang en is de openbare sector de privé aan het inhalen op het vlak van IT en human resources. Het fenomeen dat er niet met dezelfde budgetten gewerkt wordt, noodzaakt ons om constructief voor oplossingen te zorgen, maar dat is zeker niet slecht.

  • Je werd vrij snel lid van V-ICT-OR, hoe stond je bestuur hiertegen?

Toen ik de functie van IT verantwoordelijke begon, was deze nog niet ingevuld en volledig uitbesteed. Ik ben alleen van nul gestart en mijn bestuur zag onmiddellijk de noodzaak van background informatie die ik bij V-ICT-OR vind. In ons bestuur is ondersteuning van beroepsverenigingen aanvaard: samen weet je meer.

  • Aan dit OCMW is een vrij groot rustoord verbonden, heb je specifieke plannen om ook daar wat te doen aan ICT?

Nu, in dat rustoord is de administratie volledig geïnformatiseerd. Da's logisch. De volgende stap is uiteraard dat ook de bewoners toegang krijgen tot internet en dergelijke. Er is immers een generatie op komst die dat gewoon verwacht. Er zijn grote plannen voor nieuwbouw, wel als dat gerealiseerd is zal het netwerk komen tot in de kamers van de bewoners.

  • De laatste tijd is er heel veel te doen geweest rond de kruispuntbank. Heel wat OCMW's hebben moeilijkheden om dit project tot een goed eind te brengen; hoe zit het bij jou?

De kruispuntbank in ons OCMW werkt alhoewel er langs de zijde van de kruispuntbank zelf er nog wat werk aan de winkel is.

  • Dank je wel Bruno, wil je tot slot nog wat kwijt aan onze lezers?

Ik ben best tevreden in mijn functie en zie de evolutie van de informatica in de openbare dienst verder positief evolueren tot ieders voordeel in gebruik. Aan V-ICT-OR wil ik zeggen doe zo verder en voor mijn part mogen er meer workshops en gezamenlijke projecten opgezet worden.

Deel deze post:

10 Jan
0     3223

Gemeente Kruibeke - Pierre De Rijck

10/01/2011     Ongecategoriseerd     Site Administrator

VICTORiaan in de kijker
Pierre De Rijck (2007)

 

Bazel dat ligt vast in Zwitserland zullen velen denken. Bazel is echter ook een lieflijk dorpje in het Land Van Waas (Oost-Vlaanderen). Samen met Rupelmonde en Kruibeke gaan ze sedert '77 door het leven als de fusiegemeente Kruibeke. De gemeente telt nu ongeveer 15.214 inwoners (toestand 1.1.2006), de informaticus van dienst is Pierre De Rijck.

  • Pierre, hoe komt iemand als jij terecht in zo een idyllische gemeente?

Ik ben oorspronkelijk afkomstig van Rupelmonde, heb daar tot mijn 26 jaar gewoond, maar wegens omstandigheden zoals huwelijk, fusie in 1977, woon ik nu in Kruibeke, de hoofdgemeente van de fusie Kruibeke-Bazel-Rupelmonde.

  • Wat was je opleiding?

Ik heb eigenlijk een wetenschappelijke opleiding gehad. In 1968 toen ik dienst nam bij het toenmalig gemeentebestuur van Rupelmonde, ben ik (toen nog verplicht) de 3 jaarlijkse opleiding in Bestuurswetenschappen gaan volgen. Nadien uit interesse en bij de opkomst van de computer, heb ik tal van informatica opleidingen gevolgd, die varieerden van technische naar programmatorische opleidingen zoals DOS en DBASE.

Bij mijn indiensttreding in 1968 was er hoegenaamd nog geen sprake van informatica in de openbare besturen. Die is pas begonnen in 1972 bij de oprichting van het Rijksregister. Rupelmonde was dan ook één van de eerste gemeenten die zich engageerde om met de codering van de bevolkingsgegevens te starten. Bijgevolg heb ik ook alle stadia meegemaakt van de informatisering in de openbare sector, van de telex naar de HYprint (een snellere uitgave van de telex), het gebruik van de terminals verbonden met een Minicomputer (zeg maar eerste server), alle pc-modellen (286-386-486....) om dan uiteindelijk terecht te komen in een volledig netwerkgebeuren.

  • Sluit die aan bij wat je nu doet?

Volledig.

  • Heb je nood aan bijkomende opleidingen?

Aangezien ik zelf technisch nogal veeleisend ben, neem ik ook alle gelegenheden te baat om mijn zelfkennis te optimaliseren. Dit gebeurt o.a. door het bijwonen van opleidingen, seminaries en veel zelfstudie.

  • Hoe staat je bestuur t.o.v. V-ICT-OR?

Heel positief.

  • Waar ben je voor het ogenblik vooral mee bezig?

Ik heb een meervoudige functieomschrijving.

1/ Het grootste deel van mijn tijd besteed ik aan het systeembeheer en het optimaliseren van het netwerk. Om dit te realiseren beschik ik momenteel over een quasie volledig vernieuwd server- en computerpark met de nodige tools om dit efficiënt en effectief te kunnen uitvoeren, zoals o.a. Topdesk, dat wordt gebruikt voor de volledige inventarisatie en het organiseren van de helpdesk.

Op hardware vlak zijn daarvan voorbeelden o.a. :
een eigen firewall (AXS guard) met tevens alle functionaliteiten van een web en mailserver, antivirus en antispam, system-logging, DMZ enz.
een backup en restore systeem (Belgacom) met remote opslag op het Netcenter.

2/ In 2000 werd gestart met het opzetten van een gemeentelijke website. De 3e versie is nu sedert 1 juni online. De creatie van deze nieuwe site en grondige actualisering van de inhoud heeft, in samenwerking van een grafisch bureau, ongeveer 6 maand geduurd en ik denk wel dat het resultaat mag gezien worden. De updating van de site vraagt natuurlijk ook geregeld tijd. Maar ik beschouw dit als een creatieve bezigheid, die af en toe zorgt voor wat afwisseling.

3/ Sinds de introductie van de electronische verkiezingen, ben ik ook telkens gemeentelijk coördinator en verantwoordelijk voor de technische organisatie.

  • Hoe is jouw functie/dienst ontstaan?

Die is gegroeid met de jaren. Ik ben ongeveer 30 jaar verantwoordelijk geweest voor de bevolkingsdienst en daarbij deels ook voor de informatica, maar als gevolg van de evolutie in de ICT, de complexiteit van het netwerk en het aantal configuraties (werkstations) waren deze functies noodzakelijk aan splitsing toe en is ICT in ons bestuur sedert een 6-tal jaar een fulltime job.

  • Wat zal de komende jaren belangrijk zijn voor je bestuur?

Ik hoop de resterende jaren van mijn loopbaan te mogen doorgaan op het ingeslagen pad, waarbij ik van mijn bestuur altijd de middelen ter beschikking kreeg om deze taak naar behoren te kunnen uitvoeren.

  • Is voor de ICT-er een rol in het managementteam?

Wegens de beperkte grootte van het bestuur kan men in dit geval moeilijk spreken van een rol in het managementteam. Alles wat informatica aangaat wordt na studie door mij bekeken, gunstig of ongunstig geadviseerd en aan het bestuur voorgelegd en ook zo uitgevoerd.

  • Wat doe jij om de politiek meer betrokken te maken? Of hoe tracht jij voldoende middelen voor ICT te verkrijgen?

Dit antwoord kan je deels afleiden uit de vorige vraagstelling. Mijn visie op dit vlak is: om een netwerk optimaal te laten functioneren en te kunnen beheren, moeten alle componenten die daarvan deel uitmaken uiteraard over voldoende technische capaciteit en performantie beschikken, maar de beheerder moet in deze ook de tools ter beschikking hebben om dit alles in goede banen te leiden. Daarbij is de veiligheid van het netwerk primordiaal gezien de aard van de informatie die in een openbaar bestuur electronisch circuleert.

Het bestuur dient zijn verantwoordelijkheid hierin op te nemen en de nodige budgetten daarvoor vrij te maken, zoniet dreigt men verzeild te geraken in een situatie van een verouderd en niet gestandaardiseerd netwerk, waar de beheerder enkel "brandjes moet blussen" en werkt met potlood en papier.

Deel deze post:

10 Jan
0     4469

Gemeente Bornem - Hugo De Pauw

10/01/2011     Ongecategoriseerd     Site Administrator

VICTORiaan in de kijker
Hugo De pauw (2006)

 

Bornem ligt in het unieke natuurgebied van dijken, polders, bomen en grachten. Ver van alle drukte, in de schilderachtige omgeving van de Oude Schelde en het groene Scheldeland werkt Hugo De Pauw er als systeembeheerder voor de gemeente en het OCMW...

  • Hugo, hoe ben je hier terecht gekomen?

Ik ben geboren en getogen in Bornem. Na mijn studies kwam er een plaats vrij op het gemeentehuis. (een personeelslid nam verlof om sociale redenen). Ik was heel tevreden dat ik onmiddellijk werk had en in mijn eigen gemeente. Ik kwam er terecht op de financiële dienst.

  • Hoe is jullie dienst ICT ontstaan/geëvolueerd?

Rond 1990 werd onze eerste Philips server en enkele domme terminals aangekocht. Ik stelde mij onmiddellijk kandidaat om het systeem te beheren naast mijn job op de financiële dienst. Van het college mocht ik regelmatig cursussen volgen om mij bij te scholen in ICT. Ook in mijn vrije tijd kon ik het mij niet laten om bij te studeren. De tijd die ik aan ICT besteedde evolueerde van enkele uren naar een deeltijdse job. Vanaf 1996 werd ik voltijds systeembeheerder. In 2002 werd er een extra medewerker aangetrokken, Katleen Tourny. Samen beheren we nu een zevental servers, 150 PC's, een gemeentelijk netwerk, de gemeentelijke website ...Systeembeheerder van zowel de gemeente als het OCMW, voor heel wat secretarissen is dat gewoon onmogelijk?

Van in het begin ben ik systeembeheerder voor de gemeente en het OCMW. Het OCMW is op een twee honderd meter van ons. We zitten samen op dezelfde servers. Dit betekent kostenbesparing naar servers toe, personeel en ook voor de aankoop van programma's die hetzelfde zijn voor OCMW en gemeente hebben we steeds bij Schaubroeck kortingen gekregen. Als we zien hoe in kleine OCMW's een administratief medewerker systeembeheerder is zonder de nodige kennis....Ons OCMW heeft steeds achter deze samenvoeging gestaan en tot nu toe is dit steeds prima verlopen...het OCMW is voor ons een dienst zoals het cultuurcentrum of de brandweer. Voor kleinere OCMW vind ik dit een heel mooie oplossing... voor grote OCMW's met een eigen ICT dienst (die gewoon zijn zelfstandig te werken) zal het wel moeilijker zijn samen te werken met de ICT dienst van de gemeente... Nochthans zijn er volgens mij alleen maar voordelen... Vorig jaar was er de 'award' voor jullie digitaal loket.

  • Dat is er niet zo maar gekomen. Kan je ons wat vertellen over de voorgeschiedenis?

Onze gemeente had vrij vroeg (1997) een eigen website die ik gemaakt had met frontpage. Toen hadden we al een beperkt digitaal loket: meldingskaart, enkele invulformulieren en enkele bestanden die men kon downloaden. In 2003 mocht ik van het College een bedrag besteden om ons digitaal loket uit te breiden met aanvragen voor attesten of uittreksels van onze dienst bevolking en burgerlijke stand. Er werd contact genomen met de firma Schaubroeck en er werd samen een pilootproject opgestart.

  • Een goed softwareproduct aankopen is dat voldoende voor een digitaal loket?

Neen, er komen toch nog enkele belangrijke dingen bij kijken. Belangrijk is dat het digitaal loket geïntegreerd is met de bestaande back-officesoftware van de diensten. Het heeft géén zin om aan de front een mooie digitaal loket te hebben en dat de aanvraag van bv een uittreksel bij een ambtenaar met een mailtje toekomt en deze de gegevens manueel moet overtypen. Bij ons is het zo geïntegreerd dat een ambtenaar minder tijd nodig heeft om een aanvraag via het digitaal loket te verwerken dan wanneer die aanvraag aan het loket gebeurt. Fantastisch niet? We breiden onze dienstverlening uit naar 24u/24u en onze ambtenaren kunnen sneller zo'n aanvraag afwerken.
Een ander belangrijk item is opstarten van een helpdesk. De burgers moeten weten waar en wanneer men terecht kan wanneer er iets niet goed lukt of wanneer men vragen heeft. Ook moeten de aanvragers goed geïnformeerd worden over de wijze en binnen welke periode de aanvraag verwerkt wordt.
Tenslotte moet je het digitaal loket regelmatig promoten. Net zoals in de privé moet je klanten winnen: verdelen van brochures, regelmatige publicaties ...

  • Jullie gebruiken de "fedicttoken" als authentificatie?

Inderdaad. Sinds december 2003 kan men voor ons loket bevolking, burgerlijke stand en kinderopvang inloggen met de fedicttoken. Dit is dezelfde login paswoord en token voor het invullen van je belastingsaangifte. Jan Deprest (voorzitter van fedict) nam het prachtige initiatief dat andere overheden zoals gemeenten en steden gratis kunnen gebruik maken van deze authentificatie. Dit vind ik echt een voorbeeld van goed bestuur en samenwerking tussen de verschillende overheden in ons land!

Wat ik niet begrijp is dat er zo weinig gemeenten of steden gebruik van maken. Het is toch fantastisch moest je met één en dezelfde login op alle digitale loketten van gemeenten, steden, provincies ... terecht kunnen? De registratieprocedure voor de bevolking is zéér eenvoudig, je hoeft je niet te verplaatsen! Gemeenten en steden mogen het authentificatiesysteem gratis gebruiken van de federale overheid!

Sinds eind vorig jaar kan men naast de fedicttoken ook met een eID inloggen op ons digitaal loket. Inwoners die dat wensen kunnen bij ons een kaartlezer kopen met de nodige software en handleidingen.

Wat ik een mooie toepassing vind op de eID naast het on-line invullen van je belastingsaangifte is de site van het rijksregister https://mijndossier.rrn.fgov.be. Met je eID kan je je persoonlijke gegevens welke op de computers van het rijksregister zijn opgeslagen raadplegen. Je kan uittreksels in xml downloaden en je kan zelfs zien wie je dossier bij het rijksregister heeft geraadpleegd. Ook wat Fedict gerealiseerd heeft op korte tijd met beperkte middelen vind ik fantastisch. Wanneer je op de website http://www.fedict.be hun lijstje van projecten bekijkt... Ze hebben echt pionierswerk verricht.De token en eID zijn onmisbare tools voor goede e-gov projecten.

  • Wat zou je graag nog realiseren met het digitaalloket?

E-gov is nooit af. Het is een voortdurend proces van automatiseren, analyseren, verbeteren, vereenvoudigen...
Zo gaan we binnenkort starten met een geïntegreerd klachtensysteem. De burger heeft bij de meldingen de keuze tussen zijn persoonlijke gegevens manueel typen, gebruik van de token ofeID. Zijn klacht zal automatisch binnenkomen in het pakket briefwisseling van Schaubroeck en kan zo volledig opgevolgd worden.
Het softwarepakket van onze bib zouden we kunnen laten aanpassen naar de eID. Zo wordt een lenerskaart overbodig en kan je met je eID boeken lenen.
Een nieuwe website en intranet met fedicttoken en eID als authentificatie staat ook op ons verlanglijstje...
Besturen die nog meer info willen lezen over ons digitaal loket kunnen een uitgebreid artikel raadplegen in de uitgave Praktijkgids management in lokale besturen van Wolters Kluwer.
Besturen die vragen hebben rond ons digitaal loket mogen mij steeds contacteren...

Deel deze post:

10 Jan
0     3864

Gemeente Willebroek - Luc Hertmans

10/01/2011     Ongecategoriseerd     Site Administrator

VICTORiaan in de kijker
Luc Hertmans (2005)

 

Gelegen aan de vaart, bekend door zijn monster van ijzer en staal en temidden van groengebieden, jachthavens en het watersportcentrum Hazewinkel ontdekken we de gemeente Willebroek. 'Water, groen en leven', bloklettert de website die ons verwelkomt en ons met enkele muisklikken wegwijs maakt in de gemeente. In backoffice treffen we de enthousiaste systeembeheerder en diensthoofd ICT, Luc Hertmans.

Vooral het 'water' in de slagzin lijkt de sportieve systeembeheerder aan te spreken want hij bevorderde zonet met zijn waterpoloploeg naar 2de nationale. Ons boeit vooral wat de man tijdens zijn werkuren 'op het droge' allemaal uitvoert en wat ICT op lokaal vlak voor hem betekent ...

  • Ben je al lang werkzaam als systeembeheerder in de gemeente Willebroek ?

Ondertussen ben ik toch al 11 jaar verantwoordelijk voor alle ICT binnen de gemeente Willebroek. Nadat ik in 1992 afstudeerde als industrieel ingenieur elektronica, volbracht ik eerst mijn legerdienst als KROO in de luchtmacht. Een fysisch zware periode maar ik blik er met plezier op terug want het was een avontuurlijke tijd en ik heb er de kans gekregen om ervaring op te doen in leidinggeven.

Na enig interim-werk, startte ik in 1994 bij de gemeente Willebroek als systeembeheerder. In die tijd was er op de gemeente 1 pc terug te vinden en een 20-tal terminals. De toenemende automatisatie heeft ertoe geleid dat er intussen in de gemeente 160 pc's en 15 servers draaien op diverse locaties (sportdienst, kribbe, brandweer..), die al dan niet draadloos in netwerk staan. De complexiteit van heel dit gemeentelijk ICT-gebeuren alsook het toenemend aantal gebruikers noodzaakte ook meer personeel waardoor de ICT dienst versterkt werd met een administratief medewerker ICT en binnenkort een bijkomende systeembeheerder op B-niveau. Zo werd ik dus diensthoofd en verantwoordelijk voor het hele informatica- en telecommunicatienetwerk van de gemeente.

  • Uit jouw toelichting blijkt dat de gemeente een hele omwenteling kende. Welke projecten hebben naar jouw aanvoelen de meeste impact gehad op de werking van de gemeente en van jouw ICT-dienst in het bijzonder ?

De intrede van de pc en de daarmee gepaard gaande nieuwe softwareprogramma's zorgden voor een heel nieuwe aanpak binnen het gemeentebestuur. Voor vele computerleken was dit toch een erg ingrijpende verandering. De opkomst van internet en e-mail zorgde voor een heel nieuwe manier van communiceren, zowel intern als extern. Het emailverkeer laat een vlotte en efficiënte communicatie met de burger toe en verlaagt de drempel tussen burger en ambtenaar of politicus.

Het opstarten van een eigen website had eveneens een grote impact op onze manier van werken. Het vergt extra aandacht van de diensthoofden en ICT-verantwoordelijken om de informatie up-to-date te houden.

Op de website staan een aantal on-line formulieren en documenten, in afwachting van de invoering van de elektronische identiteitskaart. Zodra de willebroekse burgers beschikken over hun niewe elektronische kaart zal dat gedeelte sterk uitgebreid worden met nog meer on-line formulieren en toepassingen om tot een volwaardige elektronische dienstverlening te komen.

Last but not least denk ik dat de uitrol van het draadloze netwerk sinds 2001 heel wat extra mogelijkheden gecreëerd voor tal van extern gehuisveste gemeentediensten. Ook de ontvanger onthaalde dit initiatief op gejuich want het heeft geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing op het vlak van communicatiekosten.

  • Staan er nog nieuwe projecten op stapel ?

We proberen steeds nieuwe technologieën en mogelijkheden op het vlak van ICT zo nuttig en doelmatig mogelijk toe te passen, natuurlijk steeds binnen de budgettaire ruimte en zonder in te boeten op functionaliteit of kwaliteit. Zo zijn we dit jaar gestart met het opzetten van een Citrix-omgeving. Enerzijds om het gebruiksgemak over een aantal tragere verbindingen te vergroten, anderzijds om de Thin client te introduceren bij een aantal diensten waardoor beheer en de software-updates slechts éénmalig en op één plaats kan gebeuren. Het huidige beheer van ons hele pc-park, met de huidige personeelsbezetting is immers een zeer tijdrovende taak.

Naar de toekomst toe willen we dit instrument ook gebruiken om een veilig toegangskanaal op te zetten naar toegang van buitenaf. Ik denk hierbij aan systeembeheer of telewerkers zoals mandatarissen of staffunctionarissen.

Als ik het zo bekijk herhaalt de geschiedenis zich hier een beetje en gaan we terug naar 'terminals', maar het is zeker de moeite waard en eigenlijk heeft de investering zich al op korte termijn terugbetaald.

Ik vermeldde al even het EID-project. We zijn dit jaar gestart met de uitreiking van de EIK en dus investeren we de volgende jaren in de uitbouw van een volwaardig digitaal loket om tot een administratieve vereenvoudiging te komen zowel voor burger als ambtenaar.

Ons telefonieproject is zeker meldenswaardig. Dit jaar herbekeken we in het kader van de herlocalisatie van enkele diensten de telefonie en hebben we de eerste stappen gezet om data en voice te integreren. Onze 2 grootste telefooncentrales zijn onderling over een draadloze ipverbinding verbonden waarover zowel al ons dataverkeer als voiceverkeer verloopt.

Verder voeren we samen met onze partner voor telefonie, de laatste voorbereidingen en installaties uit om de voornaamste communicatiekanalen (voice, voicemail, e-mail en fax) samen te brengen in 1 interface op de pc.

Het laatste toekomstige project dat ik wil aanhalen is het investeren in het opzetten van een goed disaster en recovery plan. Dit wordt nog vaak over het hoofd gezien of onbelangrijk gevonden. Ik wil liever niet wachten tot er eerst iets ernstigs gebeurt om dan vast te stellen dat we niets meer hebben om op terug te vallen. Tot op heden deden we wel recovery van files en pc's maar een totale recovery hebben we nooit geënsceneerd. Benieuwd wat de resultaten zullen zijn...

Deel deze post: