Digitale Dienstverlening - Praktijk: Toelichting Sessies

10.15-11.15    Piloot Contactinformatie

Hoe organiseer je maximaal klantgerichte wegwijsinformatie voor uw burgers? In deze sessie leggen we stap voor stap uit hoe je burgers gericht kan doorverwijzen. We starten met de bouwstenen: producten, kanalen, locaties en openingsuren en lichten, aan de hand van praktijkvoorbeelden toe hoe je deze componenten kan integreren binnen uw eigen softwarearchitectuur. Tot slot bespreken we tools die toelaten om uw producten en diensten ter beschikking te stellen als open data, en de interne hefbomen m.b.t. contactinformatie.

Katrien De Smet en Mathias Van Compernolle

11.15-12.15  i-Spiegel, een eigen spiegel voorhouden

i-Spiegel is een tool voor bestandsvergelijking die het binnengemeentelijk gebruik van authentieke registraties analyseert. Een audit op uw eigen bestanden!

Dit instrument laat zien wat het gebruik van authentieke registraties op levert en nog meer kan opleveren. i-Spiegel geeft inzicht in financiële besparingen en maakt verbeteringen van gemeentelijke dienstverlening concreet en helder. i-Spiegel helpt ook bij het nog strategischer inzetten van de basisvoorzieningen. Dit instrument meet niet alleen de besparingen en verbeteringen, lokale besturen kunnen het ook inzetten om de baten te effectueren en verbeteringen te optimaliseren. 
Een tool van onze Nederlandse KING collega’s toegepast op CRAB, VKBO en een ondernemersbestand van een lokaal bestuur. Kom de resultaten zien en weet na afloop waarom u deze tool ook wilt gebruiken voor uw bestanden.

12.15-13.15     OSLO Verificatie in de praktijk

Als lokaal bestuur aan de slag met OSLO! Maar wat moet je dan allemaal doen?
In deze sessie geeft Digipolis Gent aan hoe zij de verificatie van hun CRM specificaties hebben geverifieerd met OSLO samen met de experts uit het programma.
Een oefening die u ook op uw eigen bestanden kunt doen, om te kijken in hoeverre U al OSLO compliant bent of kan zorgen dat U OSLO compliant wordt.
14.15-15.15     Het gebruik van MAGDA in de praktijk met de OSLO standaarden
Het werken met authentieke bronnen is een van de grote voordelen die CORVE en MAGDA ons kunnen bieden.
Wat zijn deze voordelen en hoe kunt u aansluiten? Het Rijksregister voor personen, KBO en VKBO voor bedrijven, IPDC voor producten en ga zo maar door.
Bronnen die ook in OSLO worden gebruikt. Hoever bent u al met aansluiten en intern gebruik van deze bronnen? Kom ervaren hoe u eenvoudig stappen verder kunt maken.
15.15-16.15       OSLO Verificatie in de praktijk 
Zie 11.15
10.15-12.00       Softwarecatalogus: Introductie en Workshop

Sprekers: Jeroen de Ruig en Mark Backer (KING)                                            

In deze werksessie voert u eenvoudig uw applicatielandschap in in de Softwarecatalogus. U selecteert de softwareproducten van leveranciers en u heeft direct overzicht op de geïntegreerde applicatielandschapsplaat en ziet of uw producten (gaan) voldoen aan de standaarden. Ook krijgt u automatisch bericht bij wijzigingen in het productaanbod van uw leveranciers. Na invoer krijgt u een print van uw applicatielandschap op groot formaat. Ideaal als communicatiemiddel binnen uw bestuur en met ketenpartijen of samenwerkende gemeenten. Uw applicatielandschap kunt u daarna zelf beheren via de website www.softwarecatalogus.be

Huiswerk: Neem uw eigen laptop mee en een overzicht van uw huidige applicaties. Gebruik daarvoor het beschikbare sjabloon in excel. Dit krijgt u een week van te voren toegestuurd. Het overzicht gaan we tijdens de sessie invoeren in het applicatielandschap.

12.15-14.00        Softwarecatalogus: Introductie en Workshop

Zie sessie 10.15-12.00
15.15-16.15        Hoe AGIV haar diensten combineert met OSLO

OSLO als hefboom voor de adoptie van lokalisatiegebonden gegevens.

Ziggy Vanlishout (AGIV).

10.15-12.00        Overtuig je bestuur met storytelling

Je staat voor een groep, klas of volle zaal. Iedereen is stil en kijkt naar jouw presentatie. Hoe pak jij in de eerste 30 seconden meteen de aandacht? Met de volgende drie krachtige Storytelling-technieken komt jouw presentatie volledig tot leven: 4-connect-methode, 9-Hollywood-stappen en Show & tell-technieken. Presenteer met impact, zodat jouw publiek ...
geboeid is en het verhaal nooit meer vergeet overtuigd is van het punt dat je maakt geanimeerd, geïnspireerd en geraakt wordt iets nieuws leert én er wat mee gaat doen!

12.15-14.00        Overtuig je bestuur met storytelling 

Zie sessie 10.15 - 12.00

14.15-16.00        Overtuig je bestuur met storytelling 

Zie sessie 10.15 - 12.00
10.15-12.00        Beter opdrachtgeverschap vanuit je lokaal bestuur

Aanbestedingen, bestekteksten, OSLO standaarden
Spreker: Thomas D’Haenens - AMC
Hoe ga ik als lokaal bestuur nu om met mijn aanbestedingen. Ik wil graag aan de standaarden van OSLO voldoen, maar hoe geef ik dat een plaats in mijn bestekteksten.
Hoe kom ik eigenlijk tot goede bestekteksten?
Wat is het proces dat ik feitelijk moet doorlopen om uiteindelijk dat nieuwe systeem aan te schaffen?
Doe hier een oefening met uw eigen vraagstuk aan de hand van diverse ervaringen.

12.15-14.00        "Sorry dat ik je weer teleur stel': Hoe juiste contactinformatie misnoegde burgers voorkomt

Spreker: Katrien De Smet – Corve, Mathias Van Compernolle (iMinds - MICT) samen met pilootgemeenten contactinformatie
Als burger ben ik op zoek naar de juiste openingstijden en de juiste contactpersoon binnen uw bestuur. En vervolgens bent u op zoek naar de juiste contactpersoon binnen uw collega overheidsinstituut. En helaas, niemand weet of kan de juiste informatie geven. Teleurgesteld blijft u proberen, zou er dan toch een oplossing zijn? Ervaar in deze werkshop op uw eigen informatie wat er mogelijk is en hoe teleurgestelde burgers voorkomt!

14.15-16.00        Hoe compatibel ben je met OSLO, toets je eigen specificaties

Sprekers: Laurens de Vocht – Iminds
In deze sessie wordt de toets veel technischer. Op basis van de OSLO standaarden ervaar je hoe je eigen toepassingen kan toetsen, maar ook hoe je deze in XML schema’s kan toepassen.
Wat levert OSLO aan om standaard de opvraging te doen van persoonsinformatie en hoe ziet dat er in de praktijk uit. Hoe kunt u dit samen met uw leverancier ook toepassen?

10.15-10.45        Leveranciers stellen hun oplossingen voor                                                      

10.45-11.15        Leveranciers stellen hun oplossingen voor

11.15-11.45        Leveranciers stellen hun oplossingen voor

13.45-14.15        Leveranciers stellen hun oplossingen voor

14.15-14.45        Leveranciers stellen hun oplossingen voor

14.45-15.15        Leveranciers stellen hun oplossingen voor

15.15-15.45        Leveranciers stellen hun oplossingen voor

10.15-10.45        Alles wat je nog wilde weten maar nooit durfde te vragen                                

Sprekers: met Johan Vander Waal en Raf Buyle 
OSLO klinkt leuk en interessant. Standaarden, klinkt prima daar zeg je geen Nee tegen.
Maar wat betekent dit nu in onze drukke praktijk? Theorie of praktijk? Direct voordeel of veel werk en niets? Kom nu alles wat u wilde weten over OSLO ook vragen. In deze continue sessie de kans om al die antwoorden te krijgen en zelf aan de slag te gaan! 

10.45-11.15          Alles wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen - zie sessie 10.15-10.45 

11.15-11.45          Alles wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen - zie sessie 10.15-10.45
13.45-14.15          Alles wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen - zie sessie 10.15-10.45
14.15-14.45          Alles wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen - zie sessie 10.15-10.45
14.45-15.45          Alles wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen - zie sessie 10.15-10.45

16.00-17.00       Oplevering van de werven en een toast op je gemeente!