In 2002 startte LOGINS met een nieuw “platform”, “NEW HORIZON” genoemd. Dit als opvolger voor de eerdere “seachange” omgeving. Voor de meeste reeds draaiende pakketten vormde deze omschakeling geen enkel probleem. Data werden doorgaans “geconverteerd”. Zo kan u “oude” data uit het pakket sociale dienst nog steeds benaderen in de NEW HORIZON omgeving.
Voor enkele pakketten werd geen omschakeling voorzien. Dit is met name het geval voor de “oude” (budgettaire) boekhouding. In 2002 werd immers de NOB veralgemeend ingevoerd. Op het eerste zicht leek er geen (directe) noodzaak om de data uit de afgesloten oude boekhouding nog “mee te nemen”.
Hier dreigt echter een (m.i. belangrijk) probleem. Met name op nieuwere versies van windows wordt het steeds moeilijker om de “seachange client” nog te installeren. Gevolg: op (korte !) termijn zal het onmogelijk worden om die gegevens nog digitaal te benaderen. En zult u dus voor opzoekingen moeten terugvallen op… papieren afdrukken van die gegevens.
Ik heb ter zake contact genomen met Bob Aerts van Logins. Bob liet uitschijnen dat het eventueel wel mogelijk is om de oude boekhouding nog op te nemen in de NH interface. Zulks vergt wel bijkomende ontwikkelingen en dus kosten.
Mijn voorstel.
Indien u mijn bekommernis deelt (en dus meent dat bedoelde data blijvend digitaal toegankelijk moeten zijn) laat het mij dan aub weten.
Ik zal de antwoorden verzamelen en doorgeven aan Logins. Indien blijkt dat er een duidelijke vraag is vanuit de “klant” zijde zal dit de bereidheid van Logins om de nodige ontwikkelingen te doen ongetwijfeld toenemen.

Stijn Caubergs, Secretaris OCMW Rotselaar