Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Standby/permanentie

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 11/10/2007 11:52
Wij krijgen meer en meer de vraag om tijdens verlofperiodes of in het weekend standby te zijn omdat er één of ander 'belangrijk' iets plaatsvindt (gaande van een examen tot Fata Morgana die op bezoek komt) en er 'voor het geval dat' er iets fout loopt op ICT-vlak iemand moet kunnen opgeroepen worden. We worden dan geacht onze persoonlijke GSM of thuisnummer op te geven, en bij problemen in onze auto te springen en ter plaatse te gaan. De werkuren mogen we als overuren compenseren, maar dat biedt uiteraard weinig compensatie voor het feit dat je praktisch je huis niet uitkan omdat je zou kunnen opgeroepen worden...

Hoe gebeurt zoiets in andere steden en gemeenten? Bestaan er bij jullie afspraken rond permanentie buiten de normale werkuren? En welke compensatie krijgen jullie daarvoor?
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#2 — 12/10/2007 11:31
In principe moeten ze dan voorzien in een permanentieregeling (met een roulatiesysteem met verschillenden personen?) en u een wachtvergoeding uitbetalen voor de periodes dat je beschikbaar moet zijn.

Swat, hier is dat ook niet het geval maar ik heb ook een GSM van 't werk en kan (sinds vorige week) ook via VPN thuis dingen regelen. Als ze mij buiten de uren opbellen laat ik ze een voicemail inspreken, zo heb ik een filter om de niet-dringende zaken niet direct te hoeven oplossen. En als ik niet bereikbaar ben of aan de andere kant van het land zit (gebeurt regelmatig, schoonfamilie zit daar) hebben ze dikke pech, moeten ze maar in een permanentieregeling voorzien.