Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Onderhoudscontracten ICT materiaal (servers e.d.)

Auteur Bericht
Benjamin De Vriendt V-ICT-OR Lid
Posts
6
Organisaties
Gemeentebestuur Wichelen
#1 — 07/01/2015 10:21
Onlangs hebben wij bericht gekregen dat ons onderhoudscontract op een groot deel van ons netwerkinfrastructuur vervalt (2 ESX servers, 1 firewall, 1 backup server, 2 SAN switchen en 1 SAN). Vernieuwing voor één jaar komt op zo'n €5000 excl. voor binnen de 48u geholpen te worden.

Natuurlijk zou ik in een ideaal scenario een onderhoudscontract willen hebben op al ons materiaal (dat geeft mij ook veel minder werk in het geval van een probleem) maar budgettair ligt dit moeilijk.

Waarom twijfel ik een beetje over de nut van ons voorstel? Binnen een goede maand ronden we een project af waarbij onze ESX servers en SAN switchen redundant staan opgesteld en de enkele SAN vervangen wordt door twee nieuwe exemplaren. In deze opstelling mag er al iets wegvallen zonder dat ik in de problemen kom. De switchen hebben lifetime garantie en voor €5000 kan ik zonder problemen een nieuwe server kopen indien nodig. Echter helemaal geen onderhoudscontract nemen doet mij wat huiveren en ik denk eraan om een contract te nemen voor één switch en twee servers (één ESX server en één firewall) zodat we in het allerslechtste geval 48 uur "down" zijn. Wat is jullie gedacht?
 
Dieter Bulcke V-ICT-OR Lid
Posts
13
Organisaties
Stadsbestuur Ieper
#2 — 22/01/2015 16:11
Een hardwareonderhoudscontract geeft je ook wel garanties op snelle vervangstukken. Als je bijv. een defecte harde schijf moet vervangen in een server, dan heb je zonder onderhoudscontract geen garantie:
- dat je het juiste partnummer (nog) vindt
- dat je die snel geleverd krijgt.

Support gaat ook meestal verder dan dat: bijv. recht op updates enz.
En dan is er nog de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid: wat als het misloopt als je zelf iets vervangt ?
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 01/10/2015 15:12
Op bedrijfskritische toestellen zou ik nooit zonder support willen zitten...
vergeet niet dat veel van die hardware ook software bevat, en daar zitten bugs in.

Wij hebben net nog een panne gehad van onze SAN door een bug in de firmware. Zonder support had ik dat ding gewoon in de vuilbak kunnen gooien denk ik. zelf een harde schijf vervangen gaat nog, maar in de kernel van zo'n SAN gaan klooien is nog iets anders.
Idem voor onze firewall... quasi hetzelfde verhaal 3-tal maanden geleden. crash door bug, wou niet meer booten. Zonder support sta je daar mooi.

5000€ / jaar voor zekerheid op de kritische delen van de infrastructuur is een goede deal vind ik