Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Monitoring kritieke services op servers

Auteur Bericht
Hans Van Mingeroet V-ICT-OR Lid
Posts
85
Organisaties
Gemeentebestuur Berlare
#1 — 10/12/2014 21:59
Naar aanleiding van de installatie van ons CRM-pakket gaf de integrator de raad om een aantal "kritieke" services te monitoren op de CRM/sharepoint en bijhorende SQL-server. Momenteel hebben we geen specifieke software om de status van bepaalde services op te volgen.

We checken enkel de algemene "health status" van onze servers via de (redelijke goede) network monitoring app van Spiceworks, die geeft wel een beeld van de lopende services, maar je kan er geen alarm mee laten verzenden wanneer een service down gaat.

De integrator van het CRM raadde zelf Nagios of System center aan. Iemand daar ervaring mee? Of met een ander (liefst goedkoper) alternatief?
 
Pieter Liekens V-ICT-OR Lid
Posts
21
Organisaties
Gemeentebestuur Sint-Gillis-Waas
#2 — 11/12/2014 14:33
Dag Hans,

wij gebruiken Veaam One (deel van onze backup-oplossing).

Mvg
Pieter
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 11/12/2014 21:02
Ik gebruik al een aantal jaar Zabbix http://www.zabbix.com/. Het is volledig gratis en heel aanpasbaar naar je eigen wensen.
Voor de servers krijg ik heel wat info: CPU, schijfruimte, netwerksnelheid, aantal processen, ...
Voor een groot aantal zaken gebruik ik enkel een ping-test. Ik moet nog eens uitzoeken hoe je via SNMP zaken kan uitlezen, maar voorlopig ben ik al tevreden als ik kan zien of het toestel bereikbaar is.
De ping-test gebruik ik voor: switchen, routers, prikklokken, san, esx-servers, telefooncentrale, kopieermachines.
Vroeger had ik een alarm dat zelf kon aangeven dat de inkt bijna op was, en die stuurde dan een bericht naar het secretariaat om inkt te bestellen, maar die check zit er voorlopig niet meer in.

Het leuke is dat je zelf schermen kan maken en die schermen tot een presentatie kan omzetten. Zo heb ik op mijn bureau een extra scherm die de hele dag de stand van zaken over het hele netwerk toont en ook de alarmen. Voor heel wat problemen, ben ik al aan het kijken naar de oorzaak nog voor de eerste telefoon rinkelt. Ik heb een aparte mailbox waar allerlei server berichten in terecht komen zoals het resultaat van de back-up, het subject van die mails toon ik ook in Zabbix. Alsook het dashboard van Spiceworks.

Het draait op Linux, maar de installatie is niet zo moeilijk, met de juiste commando's in Ubuntu is het geïnstalleerd in 15 min. Het configureren is wel wat moeilijker, maar je leert het wel.

Indien er interesse is, wil ik wel eens wat screenshots maken of eens een korte demo geven via Teamviewer.
 
Hans Van Mingeroet V-ICT-OR Lid
Posts
85
Organisaties
Gemeentebestuur Berlare
#4 — 11/12/2014 21:43
Bedankt voor de info Pieter. We gebruiken zelf ook Veeam als backup, maar Veeam One zit helaas niet in onze huidige licentie, maar zeker het overwegen waard.

Dimitri, klinkt ook interessant maar die zaken haal ik eigenlijk uit de network monitor app van Spiceworks (http://www.spiceworks.com/free-network-monitoring-management-software/). Wat ik daar helaas niet mee kon is de status van 1 bepaalde service monitoren.

Intussen ben ik aan het testen met Total network monitor (http://www.softinventive.com/nl/products/total-network-monitor/) en dat werkt eigenlijk vrij aardig. Momenteel houdt TNM zo'n 15 services in de gaten en stuurt mails wanneer ze down gaan en terug online zijn, want je kan ook instellen dat de service opnieuw moet worden opgestart. Al bij al redelijk handig. Ik test het nog even verder uit, maar blijf intussen wel open staan voor andere alternatieven.
 
Onbekende Gebruiker
#5 — 12/12/2014 12:28
Hans, uw vraag was een paar dagen te vroeg. Ik kreeg zonet een nieuwsbrief van Spiceworks: http://www.spiceworks.com/drive/?utm_function=use&utm_channel=swemail&utm_source=networkmonitor&utm_medium=email&utm_campaign=networkmonitor&utm_content=141212
 
Hans Van Mingeroet V-ICT-OR Lid
Posts
85
Organisaties
Gemeentebestuur Berlare
#6 — 12/12/2014 12:31
Dimitri, Ik gebruik die app als sinds vorige week en dat werkt eigenlijk wel goed voor de algemene opvolging van de servers, maar je kan er niet 1 bepaalde service mee in de gaten houden, wat dus wel via Total network Monitor kan. Maar zeker een goeie tool van spiceworks.
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem
#7 — 16/12/2014 14:14
Hier gebruiken we al jaren Nagios. Zelf opgezet, is open source. Monitort services, switches, schrijfruimte, CPU gebruik enzoverder.

Sinds kort hebben we ook Veeam one. Volgens mij kan je daar wel geen services en switches mee monitoren, gaat puur over het monitoren van je virtuele omgeving.
 
Hans Van Mingeroet V-ICT-OR Lid
Posts
85
Organisaties
Gemeentebestuur Berlare
#8 — 16/12/2014 19:59
Valentijn: gebruik jij dan de open source Nagios Core en daar bovenop de Nagios Plugins vanop Nagios.org ?

Kan je monitors en alerts daarin ook kopiëren of als basis gebruiken om nieuwe aan te maken. Dat vind ik namelijk een minpuntje aan Total Network monitor. Daarin moet je de monitor en alert telkens volledig opnieuw configureren en het is nogal irritant en tijdroven om dan telkens dezelfde e-mail afzender en ontvanger enz te moeten ingeven.
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem
#9 — 17/12/2014 09:01
Wij werken idd met de Nagios Core en plugins erbovenop.

Het werkt met config files. Je kan een "basisset" prepareren voor één server die wat standaard zaken controleert zoals schijfruimte, CPU gebruik en zo en dan die hele set kopiëren en plakken, dan hoef je enkel nog de servernaam te wijzigen. Voor alerts moet je één keer mailadressen opgeven en dan verwijs je per check naar die reeks.

Het is wat kopieer en plakwerk en uitzoeken hoe het allemaal geconfigureerd moet worden, maar éénmaal je het door hebt gaat dat wel vlot. Er bestaan tools die die config files genereren maar ik doe het liever manueel, dat geeft meer controle en gaat na een tijd even vlot of vlotter.
 
Onbekende Gebruiker
#10 — 17/12/2014 11:05
Wat ik wel kan aanraden, los van welke oplossing die je kiest, is een apart scherm op uw bureau waarop enkel je monitoring programma toont. Zo zie je sneller dat er problemen zijn. Voorbeeldje https://www.dropbox.com/s/cyvwax0xtd9cxdg/20141217_105844.jpg?dl=0
 
Hans Van Mingeroet V-ICT-OR Lid
Posts
85
Organisaties
Gemeentebestuur Berlare
#11 — 17/12/2014 11:21
Goeie tip Dimitri. Ik doet dat momenteel al maar dan wel met de Spiceworks Network monitor. Die overigens ook standaard via mail alerts verstuurd, die ik dan meteen op mijn smartphone oppik als ik op buitendienst ben.
 
Onbekende Gebruiker
#12 — 19/12/2014 14:45
Ik gebruik daar ook al een paar jaar Nagios voor (Nagios Core, open source, gratis)

Het grote voordeel ervan (naast gratis en zo) is dat het een framework is, en dat je dus in principe om 't even wat kan monitoren, en op een vrij uniforme manier (web interface voor overzicht, email alerts, ...) kan opvolgen.

Het grote nadeel is dat het een framework is. Je hebt wat inwerktijd nodig om door te krijgen hoe het ding in elkaar zit. Voor eenvoudige netwerk checks ("is die server nog online ?") werkt het quasi out of the box; checken of een bepaalde website, webtoepassing of netwerk service (rdp, ssh, DNS, ...) beschikbaar is is ook niet al te moeilijk van zodra je het concept 'network service' binnen Nagios doorhebt ; complexere checks zoals RAID status of temperatuur van een server uitlezen via SNMP, kijken of Windows services runnen, zien of een databank nog werkt, .... zijn soms al wat lastiger.

Daartegenover staat dat eens je over die leercurve bent je het geleerde heel gemakkelijk (en dikwijls met copy/paste) weer op andere hosts of services kan toepassen.