Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Permanente inventaris

Auteur Bericht
Wim Bolsens V-ICT-OR Lid
Posts
2
Organisaties
Gemeentebestuur Kruibeke en OCMW Kruibeke
#1 — 17/05/2010 15:09
Op vraag van de KSZ moet er een permanente inventaris bijgehouden worden van alle soft- en hardware die voorhanden is binnen ons bestuur.
Momenteel maken wij gebruik van 'Topdesk'. Ik ben echter niet overtuigd wat de gebruiksvriendelijkheid van het programma betreft, verder biedt deze software functie(s) aan, waarvan wij toch geen gebruik maken (bv. incidentbeheer). Hetgeen wij eigelijk wensen, is een gedetailleerde, maar toch overzichtelijke samenvatting van de inhoud van server en pc, zowel op software-matig als hardware-matig vlak. Alle tips zijn welkom.

Met vriendelijke groeten,
Wim Bolsens
Systeembeheer - OCMW Kruibeke
 
Posts
5
#2 — 17/05/2010 16:13
Wij gebruiken hier in Eupen glpi in verbond met OCS Inventory.

http://www.glpi-project.org/

Groeten

Arnold François
OCMW Eupen
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 26/05/2010 08:46
Hallo,

ikzelf ben al enkele jaren een fervent gebruiker van Spiceworks (www.spiceworks.com). Het doet veel meer dan alleen inventaris (ik gebruik ook de helpdesk module, het laat je toe om basis monitoring te doen, ...). Het voordeel, naast het feit dat het gratis is, is dat de inventaris opgemaakt wordt op basis van wat er gevonden wordt op het netwerk, maar dat je er ook eigen assets kan aan toevoegen die niet zomaar op het netwerk gevonden worden (bijv. copymachine, faxtoestel, ...). Je kan in de inventaris ook extra velden toevoegen voor gegevens die je wenst bij te houden.
Ook naar reporting toe kun je er heel veel uithalen. het bevat een aantal standaard rapport, maar je kunt er ook heel wat downloaden van andere gebruikers of ze zelf maken.

Zeker het proberen waard.
Michiel
Informaticus - Stad/OCMW Gistel
 
Onbekende Gebruiker
#4 — 26/05/2010 11:29
Onze software voor helpdesk, beheer toners, gsm, printers, kopiers, pc's enz... glpi + ocsinventory (als automatische gegevensverzamelaar)
 
Onbekende Gebruiker
#5 — 26/05/2010 13:49
Aanvullend op Michiel Peene kan ik nog zeggen dat Spiceworks ook een inventaris maakt van de software op de pc. Zo heb je een goed zicht op wie wat geïnstalleerd heeft.
 
Raoul Leysen V-ICT-OR Lid
Posts
111
Organisaties
Gemeentebestuur Grobbendonk
#6 — 01/06/2010 15:59
Ook hier in Grobbendonk een tevreden Spiceworks-gebruiker.

"If at first you don't succeed, call it version 1.0"

 
Roger Boeken V-ICT-OR Lid
Posts
8
Organisaties
Stadsbestuur Herentals
#7 — 04/11/2010 15:15
Ook in Herentals een tevreden spiceworks gebruiker.
hardware inventaris
software inventaris
helpdesk ( niet in gebruik hier , wel interesse)
monitoring van hard en software met waarschuwing ook mogelijk via email
webinterface
regelmatig updates en verbeteringen
meer dan 1 miljoen gebruikers: actief forum
zelfs een nederlandse vertaling (onvolledig) beschikbaar ,maar niet nodig.
zelfs al gebruik je slechts enkele van de honderden mogelijkheden :
vb:
-haalt automatisch de garantie/onderhoudscontract gegevens van internet voor recente HP en dell computers
- geef het aantal licenties op van een pakket en waarschuwt als je op teveel pc's hebt geïnstalleerd,zegt welke pc's dezelfde software hebben etc..
- genereert bvb rapporten met alle printers en hun tellerstanden
- kan waarschuwen als vrije schijfruimte een grens overschrijdt..
- kan waarschuwen als een service stopt (server)
- integratie met AD
- zegt welke pc's antivirus (bijons: Panda) wel/niet uptodate, geen hebben

en misschien niet onbelangrijk : GRATIS

RB Een vliegtuig dat overvliegt of een mug, beiden houden je wakker.

 
Posts
6
Organisaties
OCMW Boortmeerbeek
#8 — 04/11/2010 15:36
In Boortmeerbeek gebruiken wij eveneens OCSinventory

Geert Volkaerts Coördinator personeel en organisatie OCMW Boortmeerbeek

 
Mario Wuyts V-ICT-OR Lid
Posts
18
Organisaties
Gemeentebestuur Koksijde
#9 — 17/11/2010 14:58
In koksijde zijn we van start gegaan met Lansweeper. Ronduit schitterende toepassing!
 
Onbekende Gebruiker
#10 — 29/11/2010 14:03
Wij gebruiken sinds een aantal maanden de open source toepassing GLPI, gekoppeld aan OCS Inventory, en we zijn er tevreden over.

mvg,
Patrick
 
Onbekende Gebruiker
#11 — 05/01/2011 08:47
Wel, er is wel verschil in de 'helpdesk' tools:

1. Je hebt een echte helpdesk-tool: deze focussen zich voornamelijk op het aanmaken van ticketing en de opvolging (escalatie) hiervan (Topdesk, Sysaid)

2. Je hebt inventarisatie-tools met een minimale helpdesk-functie (Landesk)

3. Je hebt dan de volwaardige service-management tools, waaronder ManageEngine ServiceDesk, Spiceworks

Nu is mijn bovenstaande bemerking voor discussie vatbaar, maar je merkt wel dat bij bepaalde pakketten de focus meer of minder ligt op bepaalde specifieke aspecten. Ik ben eind 2008 beginnen testen met de volgende pakketten (niet alleen gratis tools):

1. Polar Help Desk
2. Topdesk
3. Landesk
4. OCS Inventory
5. Lansweeper
6. Sysaid
7. ManageEngine Servicedesk
... nog enkele anderen.

Afhankelijk van je bereik van je wensen kies je uiteraard een pakket. Het meest volledige en gebruiksvriendelijke pakket (maar niet gratis) is in mijn geval ManageEngine Servicedesk (www.manageengine.com). Dit pakket heeft een ITIL-gestroomlijnde workflow, wat in wezen betekent:

1. Je maakt in het pakket een order aan met het aangekochte materiaal of diensten (zelfs licenties)
2. Als de goederen arriveren, neem je ze in het pakket ook op in je inventaris (je kan je leveringen opvolgen indien ze maar deels geleverd zou zijn).
3. Je kan dan de ingenomen goederen vanuit de toepassing scannen en helemaal inventariseren op wat er allemaal op geinstalleerd staat (in het geval van een pc)
4. Alle software wordt allemaal dan geïnventariseerd, en die software kan je allemaal gaan opvolgen als je dit wenst (je kan software instellen als managed, excluded, freeware, etc...). Als je software instelt op managed, betekent dit dat je software actief wil opvolgen (en zijn licenties). Dit doe ik voor bijvoorbeeld vele huistoepassingen, voor de OS-licenties en installaties, en voor de Office/InDesign/Photoshop-licenties en enkele meer.
5. In ServiceDesk kan je werken met sites/afdelingen/personen/terreinen die je individueel bepaalde instellingen kan meegeven (openingsuren/dagen/etc...). Handig voor bv je Bibliotheek, je Cultuurhuis....
6. Van alles wat je doet in het pakket (punt 1 tot punt 5) kan je rapporten trekken. Ik heb bijvoorbeeld rapporten gemaakt waarbij ik door één klik op de knop een overzicht kan krijgen van wat er allemaal aangekocht is in 2010 op de gewone dienst van de Bibliotheek, en een andere knop om na te gaan welke investeringen op de buitengewone dienst van de Bibliotheek zijn gebeurd in 2010.
7. Je kan je volledige domein of netwerkbereiken afscannen
8. Je kan WMI-based of agent-based werken
9. Je kan PC's overnemen
10. Je kan gebruikers aan PC's koppelen (dat kan hij automatisch detecteren overigens)
11. Je kan 'assets' (bv externe USB-schijven), koppelen aan een specifieke PC.
12. Het heeft een geïntegreerde databank 'oplossingen' die je zelf uitbouwt
13. Het heeft een geïntegreerde helpdesk-functie voor eindgebruikers (ze kunnen zelf een ticket aanmaken, je kan er nieuws op plaatsen, ze kunnen er zoeken in de oplossingen-databank, etc...

Maar vooral: het pakket is gezien zijn functionaliteitsomvang bijzonder gebruiksvriendelijk en eenvoudig te installeren (je kan het compleet installeren (één enkele setup) op één pc om te testen). Je kan vanuit die PC ook je domein/netwerk scannen om een initiele inventarisatie te doen voor je test en evaluatiewerk. Sneller dan dit, kan je niet aan de slag.

Ik kan hier bezig blijven... maar voor diegene die een 'complete' oplossing zoeken, en waarbij een relatief kleine investering (ik betaal 2700 voor 3 jaar voor de Professional editie) mogelijk is: ManageEngine ServiceDesk is voor mij na een intensieve en lange zoektocht, de tool. Ze hebben een gratis probeerversie (ik raad aan de Professional versie te proberen, aangezien de Enterprise-licentie een volledige Change-Management bevat, ondoenbaar voor één of twee personen).

Groeten,

Sven Willemen
 
Onbekende Gebruiker
#12 — 11/01/2011 09:39
Sven,

zelf ook wat aan het testen geweest en het ziet er inderdaad goed uit. Heb j een lokale dealer gevonden of online besteld?
 
Onbekende Gebruiker
#13 — 11/01/2011 10:23
Dag Thomas,

Er is een voor de Benelux een Nederlandse dealer, bij wie ik het aldus besteld heb. Details:

CBA Holland
Dhr. André Schelleman
+31 20-610 48 88
asch@cbaholland.com

André is mijn contactpersoon bij CBA Holland, en weet je goed te assisteren mbt welke versie etc...

Alles is heel snel en efficiënt afgehandeld (licentiebestandjes werden mij simpelweg doorgemaild). Even ingeven in je ManageEngine, en je bent weer gestart (je kan zelfs je probeerversie gewoon blijven doorgebruiken als je wil, eens je de aangekochte licentie hebt ingegeven in ServiceDesk, zodoende is je huidige werk ook niet noodzakelijkerwijze verloren).

Groeten,

Gemeente Meise
Sven