Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Arbeidsreglement en controle op het gebruik van internet

Auteur Bericht
Geert De Maerschalck V-ICT-OR Lid
Posts
95
Organisaties
Gemeentebestuur Boom en OCMW Boom
#1 — 08/12/2004 11:46
Het arbeidsreglement dat waarschijnlijk eerstdaags in voege zal treden, voorziet dat personeelsleden gecontroleerd kunnen worden qua gebruik van de pc en internet.

Wij hebben een firewall die geen internetgebruik logt. Wie kent er een goeie (liefst freeware) toepassing om het internetgebruik op heel het netwerk te controleren (met logging van gebruikersnamen en pc-namen), en dat volledig centraal vanop één pc gerund kan worden zonder installatie van een tool op elke pc afzonderlijk?

Geert
 
Posts
39
#2 — 09/12/2004 12:47
freeware-pakket hiervoor ken ik niet, maar op http://www.surfcontrol.com kun je alvast wel een trialversie van 30 dagen downloade.
Dan kun je alvast eens even testen...
 
Onbekende Gebruiker
#3 — 10/12/2004 21:12
Een oude pc met 2 NIC's en de software van IPCOP, volledig gratis.
Makkelijk te installeren, met een derde netwerkkaart kan je ook een DMZ installeren.

http://www.ipcop.org/

Groeten,

Ivo
 
Onbekende Gebruiker
#4 — 18/05/2005 16:19
Welke richtlijnen worden er gehanteerd voor het gebruik van e-mail en internet? Ik neem aan dat een bepaald percentage voor privé-doeleinden toegestaan wordt. Staat dit bij veel besturen in het arbeidsreglement?

Hoe zit het eigenlijk met de juridische kant van e-mails? Kan de inhoud van een e-mail als bewijsmateriaal gebruikt worden? Moet er een disclaimer in elke e-mail geplaatst worden? Je ziet dit bij meer en meer bedrijven opduiken. Bestaat hier duidelijk info over? En waar kan ik die vinden?

Groetjes,
Thomas uit Olen
 
Eddy Van der Stock V-ICT-OR Lid
Posts
57
Organisaties
V-ICT-OR vzw, VlaVirGem en Buyit2
#5 — 23/05/2005 13:16
Thomas,

Er zijn aangaande het gebruik van e-mail en internet een aantal in gebruik zijnde e-policy gepubliceerd op onze kennisbank (Downloads: Policies en reglementen).

Daarnaast kan je de CAO 81 raadplegen. Ik vraag om hem eveneens op onze kennisbank te plaatsen.
Het al of niet toestaan van mails voor privé gebruik dient samengevat te worden in een soort van e-policy (zie hierboven). Deze wordt dan in of als bijlage van het arbeidsreglement geplaatst (zie ook de CAO)

Op de website van het VBO vind je ook goede naslagwerken die je kunnen helpen bij het opstellen van een e-policy :
https://www.vbo-feb.be/?page=80

Hoe het juridisch afloopt bekijk je zelf maar eens onder :
http://www.privacy.fgov.be/

En tenslotte hier kan je al enkele uitspraken opzoeken :
http://193.191.208.6/juris/jurnv.htm