Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

e-loket met webformulieren

Auteur Bericht
Luc Geypen V-ICT-OR Lid
Posts
28
Organisaties
Gemeentebestuur Rijkevorsel en OCMW Rijkevorsel
#1 — 18/11/2009 15:47
Wat zijn jullie ervaringen met formulieren op de website?
Worden deze vaak gebruikt of is dit nog steeds iets onbekend. Welke formulieren zijn populair en waar kan je beter geen tijd aan besteden? Zijn er al gemeenten die werken met EID-authentificatie? Heeft dit een positieve invloed op het gebruik van formulieren?
Eventueel nuttige weetjes ivm formulieren mogen ook altijd gepost worden.
Momenteel hebben wij nog geen webformulieren (wel bestanden te downloaden als pdf of doc), maar bedoeling is om in de toekomst wel een module aan te kopen die dit mogelijk maakt.
 
Posts
35
Organisaties
Gemeentebestuur Edegem
#2 — 24/11/2009 16:20
Bij gemeente Edegem gebruiken we een digitaal loket waar we een groot aantal formulieren ter beschikking stellen.
Documenten van de bevolking die populair zijn, zijn: bewijs samenstelling gezin, getuigschrift goed zedelijk gedrag, getuigschrift van woonst. Voor de rest is een adreswijziging en een akte van geboorte ook veel gevraagd.
Waar je moet op letten is dat de aanvraag automatisch in je software wordt verwerkt, kwestie van tijdsbesparing.

Eid authenticatie is mogelijk en daar geven we zelfs de voorkeur aan (= mider fouten).
Problemen die ontstaan zijn problemen rond formulieren die niet voldoende informatie meegeven voor de verdere verwerking.

In de nabije toekomst zijn we ook van plan om de inschrijvingen van de kinderopvang online te laten verlopen zodat de verwerkng daarvan ook veel snellere en automatisch kan verlopen.

Voor mij is een online formulier nuttig als het een tijdswinst geeft voor de ambtenaar die er anders mee bezig is, meer toegangkelijk wordt voor de bruger en de kans op fouten tot een minimum beperkt.
 
Posts
11
#3 — 30/11/2009 13:50
Overzicht formulieren 2008 gemeente Bornem

Aanvragen uittreksels en attesten burgerzaken
Aanvragen adreswijziging
Reserveren datum huwelijk
Aanvragen wijziging beroep
Opzoeken adres door deurwaarder
Meldingen / klachten
Aanvragen kinderopvang
Raadplegen /verwijderen /updaten persoonlijke gegevens
Wespenverdelging
Aankoop keukenemmer
Aankoop kippen
Aankoop bioafbreekbare zakjes
Aankoop compostvat
Aankoop compostbak
Aanvragen sticker anti-reclame
Aanvragen aankoop haagplantjes
Aankoop beluchtingsstok
Deelname wedstrijd Bornem zet bloemetjes buiten
Aankoop wormenbak
Aanvragen ophaling afval
Inschrijvingen grabbel- en swappas
Aankoopsuggestie bib
Aanvragen IBL – bib
Tip voor de bib
Aanvragen toelating radiowagen - verenigingen
Aanvragen Bornemse uitleendienst – verenigingen
Toevoegen activiteiten aan kalender – verenigingen
Aanvragen plaatsing aankondigingsbord – verenigingen
Aanvragen huur materiaal – verenigingen
Sollicitatie
Brochure gezondheidspas
Starter
Deze aanvragen zijn allemaal mogelijk met eID.

Voor de aanvragen die automatisch in de back-office komen is authenticatie (eID of token) verplicht.

In totaal hadden we in 2008 4 423 aanvragen waarvan 3 798 met authentificatie. (eId of token)

Belangrijk is - indien mogelijk - de aanvragen onmiddellijk terechtkomen in de back-office. Dit is bij ons het geval voor alle aanvragen bevolking, burgerlijke stand, sociale dienst, meldingskaarten
 
Onbekende Gebruiker
#4 — 28/01/2010 09:35
Wij zijn aan het kijken om onze website te upgraden of om een nieuwe te laten maken.
Een leverancier stelde ons een oplossing voor waar hij voor https hosting 600 euro per jaar extra aanrekende.
Is het noodzakelijk om die extra beveiling te gebruiken van zodra je met eid werkt?
Welke leveranciers hebben jullie voor jullie website en zijn jullie er tevreden over?