Een beetje naar aanleiding van een mail van deze voormiddag in het forum van gemeentebesturen ( http://groups.yahoo.com/group/gemeentebesturen ) i.v.m. de opbouw van een intranet, wil ik even jullie mening vragen over het opzetten van een gemeenschappelijk project.

In de veronderstelling dat meer en meer gemeenten en OCMW's in de toekomst een eigen intranet zullen opzetten, zou het misschien nuttig kunnen zijn dat elke gemeente niet opnieuw het warm water laat uitvinden. Tenslotte zal er toch wel een gemeenschappelijk 'bouw'pakket samengesteld kunnen worden. De kostprijs zou dan misschien een fractie kunnen worden van een eigen intranet-site.

Een INTRANET-site zou bijvoorbeeld op een INTERNET-server kunnen staan i.p.v. op de eigen infrastructuur, en mits een paswoord kan men via het internet aanloggen op de intranet-pagina's van een bepaalde gemeente of OCMW. Dan zijn er uiteraard bij elk bestuur veel meer mensen 'aansluitbaar', nl. alle personeelsleden die over een pc in het netwerk beschikken, alle personeelsleden die thuis over internet beschikken, de schepenen en eventueel de raadsleden.

Op deze manier kunnen gemeentebesturen hun eigen intranet-pagina's via een management-systeem aanpassen aan het eigen bestuur: logo's, data, enz.

Geert De Maerschalck
Dienstverantwoordelijke ICT Gemeentebestuur Boom