De laatste maanden krijg ik regelmatig vragen van collega's, vrienden en familieleden i.v.m. e-mails die niet blijken toe te komen. We zien dit zowel bij e-mail accounts van het personeel in mijn bestuur, maar ook buiten ons netwerk.

Om die reden heb ik regelmatig testen uitgevoerd met het versturen van e-mails. Bij die testen ben ik tot de eerste conclusie gekomen dat heel veel mails verloren gaan door spamfilters die slecht ingesteld staan (bv. die gebruik maken van slechte blacklists zoals "spamcop").

Regelmatig heb ik ook getest tussen accounts van e-mail providers e.a. (bv. @telenet.be, @yahoo.com, @hotmail.com) waarbij spamfilters volledig ontbraken of langs alle kanten afgezet werden. Een heel rare maar terechte conclusie is dat zelfs een groot aantal mails van @telenet.be naar @telenet.be (en tussen andere domeinen) slechts na uren, dagen, of helemaal niet toekomt. En dat vind ik onrustwekkend. Vermoedelijk hebben de providers af te rekenen met zodanige hoeveelheden spam, dat ze zelf het slachtoffer worden van het succes van internet.

Een collega heeft me op een bepaald ogenblik gemeld dat grote providers zoals Telenet al maanden testen doen om spam tegen te houden (en hiermee bedoelt hij niet hun 'spamfilters' die ze bij de abonnementen verkopen), en dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van de mails die zo laat of niet toekomen. Ik hecht eigenlijk meer geloof aan een verzadiging van de mailservers van de providers, soms met het vastlopen van deze servers tot gevolg.

Vind je dit een bizar verhaal? Doe dan zelf eens een aantal testen! Schakel alle spamfilters bij de verschillende testaccounts uit. Stuur eventueel een mail aan een tiental e-mail adressen tegelijk, en controleer of deze mail bij al deze adressen toekomt. En uiteraard: meld hier de resultaten, zodat we kunnen vergelijken of jouw conclusies overeenkomen met de onze...

Geert