Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

afwezigheidsassistent in outlook

Auteur Bericht
Patrick Amez V-ICT-OR Lid
Posts
4
Organisaties
OCMW Waregem
#1 — 12/06/2006 14:07
Stel, iemand vergeet of is niet in staat om bij langere afwezigheid de afwezigheidsasssistent in te stellen. Bestaat er een mogelijkheid om dit als beheerder te doen?
 
Posts
158
#2 — 12/06/2006 15:46
Paswoord van de gebruiker resetten, aanmelden als de gebruiker in kwestie en de AA instellen... .

Maar da's ongetwijfeld niet wat je bedoelt... .

Om het probleem van de opvolging van inkomende mail bij onverwachte langdurige afwezigheid te ondervangen hebben wij hier bij reglement bepaald dat elke gebruiker aan minstens één collega "read only" toegang moet verschaffen tot zijn/haar inbox (via het systeem van "machtigingen" in outlook / exchange). Op eenvoudig verzoek mail ik je de dienstorders die ter zake werden uitgevaardigd.

Andere mogelijkheid is om enkel maar met "groeps"adressen te werken ("bevolking@gemeente.be", "bouwdienst@gemeente.be", ...).

Groetjes, SC
 
Posts
158
#3 — 05/07/2006 17:03
Ik deel uw bekommernissen voor de privacy Koen.

Het inkijken van andermans mail is hier een uitzondering, bedoeld om de continuiteit van de dienstverlening bij onvoorziene afwezigheden te waarborgen. De dienstorders waarvan sprake zijn overigens zeer expliciet over wat ter zake wel / niet kan en hoe men met deze machtigingen moet omspringen.

Overigens ben ik van mening dat het vertrouwelijk karakter van professionele mail belangrijk maar niet absoluut is. Onze dure IT infrastructuur is er niet in de eerste plaats om private berichtjes naar private personen te sturen maar een "toegang" voor derden om in contact te treden met een openbaar bestuur. Wie een mail stuurt naar jan.jansen@gemeentebestuur.be mag toch veronderstellen dat de kans bestaat dat zijn bericht bij piet.pieters@gemeentebestuur.be terechtkomt, al was het maar omdat jan jansen langdurig ziek is, of omdat het voorwerp van het bericht in kwestie tot de bevoegdheid van piet pieters behoort.

"Papieren" post wordt toch óók geopend door andere ambtenaren, ingeschreven, ter inzage gehouden van raadsleden... ?
 
Eddy Van der Stock V-ICT-OR Lid
Posts
57
Organisaties
V-ICT-OR vzw, VlaVirGem en Buyit2
#4 — 06/07/2006 09:38
Collega's,

Mails bekijken kan uiteraard niet zomaar. Je vindt de nodige info in de CAO 81 (privé sector) waarop een aantal e-policies gebaseerd zijn die in diverse steden en gemeenten reeds ingevoerd werden.

Allereerst zou ik als tip willen meegeven dat iedere bestuur zijn eigen e-policy dient te creëren. Je vindt er een paar in de kennisbank onder Procesbeschrijvingen en dan policies en reglementen. Ik laat er de CAO 81 nog bijzetten.

Als je een e-policy hebt die een onderdeel van de arbeidsovereenkomst (contract) wordt (en dit is soms een hele procedure: sociaal overleg enz ...) dan heb je een gegeven om op te staan. De e-policy is verschillend per bestuur in die zin dat sommige willen dat volledige controle kan en anderen genuanceerder zijn.

Eens de policy bekrachtigd, door het bestuur en door de vakbonden, laat je de eindgebruikers tekenen voor die nieuwe regel en dan dient iedereen zich daaraan te houden.

Zonder policy krijgt de benadeelde partij (de gecontroleerde) meestal gelijk van de rechtbank - geen policy betekent eigenlijk dat de eindgebruikers geen regels hebben gekregen waaraan zich te houden mbt mail en internet.

Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen die uitvoerig in de telecomwet omschreven zijn en ook in de CAO. Dit is van toepassing indien de eindgebruiker de veiligheid va het netwerk in gevaar brengen enz ... uit de CAO :
Onderafdeling 2 - Beginselen. 1. Finaliteitsbeginsel. Artikel 5
§ 1. De controle op de elektronische on-linecommunicatiegegevens is maar toegestaan mits een of meer van de volgende doeleinden worden nagestreefd :
1° het voorkomen van ongeoorloofde of lasterlijke feiten, feiten die strijdig zijn met de goede zeden of de waardigheid van een andere persoon kunnen schaden;
2° de bescherming van de economische, handels- en financiële belangen van de onderneming die vertrouwelijk zijn alsook het tegengaan van ermee in strijd zijnde praktijken;
3° de veiligheid en/of de goede technische werking van de IT-netwerksystemen van de onderneming, met inbegrip van de controle op de kosten die ermee gepaard gaan alsook de fysieke bescherming van de installaties van de onderneming;
4° het te goeder trouw naleven van de in de onderneming geldende beginselen en regels voor het gebruik van on-linetechnologieën. (hier komt dus de e-policy)
 
Onbekende Gebruiker
#5 — 13/07/2006 17:47
Om nog even op de originele vraag terug te komen:

Als je met ActiveDirectory en Exchange werkt kan je 't als beheerder ook doen zonder aan het paswoord te komen. Wij hebben hiervoor de volgende procedure:

-Open in Active Directory de eigenschappen van de gebruiker
-Kies op het tabblad "Exchange Advanced" en klik op "Mailbox Rights"
-Voeg de gebruiker van de beheerder toe met dezelfde rechten als SELF (zijnde "Read permissions" en "Full mailbox access") en sla de wijzigingen op.

-Log op een PC in met de beheerder en maak een nieuw mail profiel aan, waarin je mailbox van de gebruiker kiest
-Start Outlook en breng de gewenste wijzigingen aan
-Vergeet niet het profiel te wissen en de mailbox rechten weer juist te zetten

Met deze methode heb je als beheerder uiteraard op dat moment ook toegang tot de mailbox van de gebruiker en zou je dus al zijn mail kunnen gaan lezen, maar zoiets heeft denk ik gewoon te maken met het vertrouwelijk karakter van een job als netwerkbeheerder (je kan immers overal aan), en op deze manier is het van de kant van de gebruiker veel minder ingrijpend.