Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

BYOD en hardwarevergoeding

Auteur Bericht
Onbekende Gebruiker
#1 — 08/01/2016 11:41
Wij willen een BYOD-project starten waarbij medewerkers of mandatarissen hun prive smartphone/tablet inzetten voor professioneel gebruik. Hiervoor zouden zij dan een maandelijkse hardwarevergoeding ontvangen op hun loonbrief (bv. 5, EUR voor smartphone). 
Zijn er besturen die ervaring hebben met het toepassen van een hardwarevergoeding (forfaitaire onkosten) en hiervoor een reglement of policy hebben?
We zijn tevens geinteresseerd in andere regelingen, waarvoor bijvoorbeeld wel een voordeel van alle aard wordt toegepast.
Geen technische discussie dus, maar eerder fiscaal en sociaal-juridisch. De aanbevelingen voor een Corporate Policy van Beltug zijn ons bekend. We zoeken echter naar voorbeelden uit de praktijk van de lokale besturen.
 
Valentijn Verbeke V-ICT-OR Lid
Posts
136
Organisaties
Gemeentebestuur Wevelgem en OCMW Wevelgem
#2 — 14/01/2016 11:16
Wat Wevelgem betreft: Personeel kan hun eigen smartphone of tablet gebruiken, geen eigen laptop i.v.m. security.  Smartphones en tablets hebben enkel toegang op een wifinetwerk met internettoegang + toegang tot mailserver.
Eigen smartphone = geen voordeel van alle aard, maar je krijgt er ook geen vergoeding voor en heel beperkte ondersteuning vanuit ICT.  Werkgever betaalt wel het abonnement (voor wie dit relevant is) met split billing (budget voor bellen en sms'en, roaming, speciale nummers en alles boven het standaard datavolume zijn voor de werknemer).  Smartphone van het werk = voordeel van alle aard en hetzelfde split billing abonnement.  Individuele tablets hebben we hier (nog?) niet, wel een aantal uitleentoestellen.
Indien de werkgever een smartphone aankoopt: We voorzien een standaardtoestel (momenteel: Motorola Moto G) + hoesje en lader.  Men kan ook kiezen voor een ander toestel uit een mini-catalogus (momenteel; Nexus 5X, Motorola Moto X, iPhone) maar de werknemer past dan de aankoopprijs min 250 € bij.  Die 250 € is ongeveer de prijs van het standaardtoestel incl. hoesje en lader.
Defecten worden geval per geval bekeken.  Sowieso gaan we uit van een vervanging om de 2 jaar.  Wie een duurder toestel heeft krijgt de meerprijs die ze zelf betaald hebben niet terugbetaald bij een defect (bvb. gebroken scherm) maar kan wel, mits er geen sprake is van opzet, bij defect een standaardtoestel krijgen.  Wie een eigen toestel gebruikt doet dit op eigen risico.

Voor de schepenen ligt het anders: Zij krijgen een laptop  en een 2-jaarlijks budget van 350 € voor een smartphone, waarbij ze de keuze krijgen zelf een toestel aan te kopen en dan achteraf schuldvordering in te dienen of de gemeente een toestel laten aankopen, dan krijgen ze achteraf een factuur voor het bedrag boven de 350 €.  Abonnement betalen ze zelf.  Raadsleden kunnen een iPad incl. Apple Care en ondersteuning vanuit ICT krijgen maar krijgen dan wel geen fractietoelage meer en kunnen de stukken van de raad dan enkel nog digitaal raadplegen op hun iPad.