In ons bestuur dient de telefooncentrale (BCN 5400), die in 1992/1993
geplaatst werd, vervangen te worden. Uiteraard zijn er een aantal zaken die
deze vervanging bemoeilijken:

- De bedrading vanuit de telefooncentrale gaat via een patchkast en een
specifieke Alcatel-bekabeling naar de telefoontoestellen. Kan deze behouden
blijven?

- In de patchkast komen telefoonlijnen toe van Belgacom, Telenet, gehuurde
lijnen, faxlijnen, enz.

- In de nieuwe centrale dient eventueel een faxserver voorzien te worden.

- Het gemeentebestuur heeft een 8-tal buitendiensten die met het
computernetwerk van gemeentehuis verbonden zijn (3 Mbs). Kan dit
computernetwerk gebruikt worden om alle telefooncentrales van het
gemeentehuis en de externe diensten te integreren, zodat alle communicatie
via één centrale loopt?

- Is het interessant om in de telefooncentrale binnenkomende en uitgaande
GSM-lijnen te voorzien?

- De politiediensten huizen in het gemeentehuis, maar de telefoonrekeningen
zijn nog niet gescheiden. Is het mogelijk om de telefooncentrale op te
splitsen in zones met een aparte kostenberekening? Mogelijk moet die
zonering binnen een bepaalde tijd terug ongedaan gemaakt worden door bv. een
verhuis van diensten.

Zijn er gemeentebesturen die mij een lastenboek kunnen toesturen? Wat is
een realistische raming voor een centrale met een 70-tal binnenlijnen of
meer?

Goeie raad en tips zijn welkom!