17/11/2011
Het Nieuwe Werken een buzzwoord, of is er echt iets aan de hand?
Het lijkt er op dat er inderdaad wat aan de hand is; onze werkomgeving is duidelijk en fundamenteel aan het wijzigen.
De alsmaar snellere technologische evolutie zorgt er voor dat mensen en organisaties flexibeler omgaan met arbeidstijd en werkomgeving. Ook langs de klantzijde zet het nieuwe werken zich door. Facebook, Twitter, mail, ... scheppen een hogere verwachting naar bereikbaarheid en snelheid bij de alsmaar mondigere burger.
09.00 – 10.00 uur Ontvangst op leveranciersmarkt
10.00 – 10.10 uur Opening door voorzitter (plenaire zaal)
10.10 – 10.55 uur Tof Thissen, directeur Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten (KING)
10.55 – 11.35 uur Pauze op leveranciersmarkt
11.35 – 12.10 uur Hoe ziet jouw gemeente er uit in 2021 (Luc Jolie, gemeentesecretaris Aalter & Eddy Van der Stock, voorzitter V-ICT-OR)
12.10 – 12.30 uur Huishoudelijke mededelingen voorzitter V-ICT-OR
12.30 – 13.45 uur Lunch op leveranciersmarkt
13.45 – 14.25 uur Parallelsessie I t/m III
14.25 – 14.30 uur Wisselen van sessies
14.30 – 15.10 uur Parallelsessie IV t/m VI
15.10 – 15.40 uur Break op leveranciersmarkt
15.40 - 16.20 uur Parallelsessie VII t/m IX
16.20 - 16.25 uur Wisselen van sessie
16.25 - 17.05 uur Parallelsessie X t/m XII
17.05 – 18.15 uur Aperitief op leveranciersmarkt
18.15 – 21.00 uur Manage IT diner met optredens van Arnout Van den Bossche en Improvizeer
21.00 – 00.00 uur Feestavond i.h.k. van 10-jarig bestaan V-ICT-OR vzw
Ontdek het nieuwe werken!
Samen met de Nederlandse gemeenten werkt het Kwaliteits Instituut Nederlandse Gemeenten (KING) aan de kwaliteit van de dienstverlening. Met een goede elektronische dienstverlening kunt u immers als gemeente kosten besparen, efficiency behalen en uw burgers en ondernemers nog beter van dienst zijn. Tof Thissen is directeur van dit gerenommeerde instituut en weet als geen ander waar de focus ligt.
Hoe start je de online conversatie met de burger?
Social media is 'here to stay' en zal een belangrijke rol spelen bij het Nieuwe Werken, zowel binnen als buiten de organisatie. Heel wat bedrijven, steden en gemeenten zijn overtuigd dat het een extra -maar specifiek- kanaal is om met de klant en burger in conversatie te treden. Jerry Hamal, Marketing Technologist licht toe hoe Telenet de theorie in praktijk heeft gebracht, en gaat op zoek naar de vraag of dezelfde stappen en methodes gebruikt kunnen worden in de overheidscommunicatie.
Het Nieuwe Werken: een (r)evolutie?
Is het Nieuwe Werken echt zo revolutionair? Nicolas Collette, Vice-President Digital Wave bij Telenet spreekt eerder over een evolutie. Het Nieuwe Werken gaat niet enkel over IT-tools, thuiswerken of een nieuwe bedrijfscultuur, maar is een combinatie van de drie, waarbij het menselijke aspect een sleutelrol speelt. Nicolas gunt u een blik op hoe Telenet als organisatie momenteel omgaat met deze evolutie.
"Mijn Straat aan de Beurt"
"Mijn Straat aan de Beurt" is een gratis initiatief van Orbit GT die elke stadswacht, gemeentewerker én burger toelaat meldingen te maken vanop de smartphone. Via een centrale website wordt alles gemanaged en wordt de melding aan het juiste bestuur bezorgd. De opvolging van de melding kan vlot in je backoffice opgenomen worden mét feedback naar de melder. "Mijn Straat aan de Beurt" verbetert de diensverlening en communicatie op een moderne manier, vlot en eenvoudig voor burger en overheid.
Ontdek het nieuwe werken voor de klant en het bestuur via een integraal zaaksysteem
Elke organisatie wordt tegenwoordig geconfronteerd met de veranderende noden van hun klanten. In lokale besturen en OCMW’s zien we een duidelijke vraag naar een efficiëntere dienstverlening en een effectievere handhaving waarbij alle informatie doorheen het hele bestuur en vanuit elke werkplek toegankelijk moet zijn. Een betere integratie van verschillende kanalen (telefoon, e-loket, fysiek loket, e-mail…) en een verbeterde, geautomatiseerde interne verwerking en collaboratie vormt een antwoord op de meest acute vragen. Daarnaast speelt in vele besturen de vraag naar borging van kennis. Veel oudere medewerkers hebben bepaalde kennis opgedaan tijdens hun loopbaan, die moet op een gestructureerde manier behouden en doorgegeven kunnen worden aan een nieuwe generatie.
Eén organisatiebrede set van hulpmiddelen waarin intake, verwerking, communicatie, collaboratie en document management geïntegreerd worden, biedt een oplossing voor al deze vraagstukken. Bovendien wordt een koppeling voorzien met de gekende backoffice-leveranciers zodat u dubbele invoer vermijdt. Op die manier verbetert u uw bedrijfsvoering, de interne en externe communicatie en bespaart u middelen die u voor andere kritische zaken kan gaan inzetten. Ackinas en partner Kodision stellen u graag het KIM® zaaksysteem voor en demonstreren live een aantal mobiele toepassingen, de verwerking van meldingen, de communicatie met klanten en interne medewerkers en de management rapportering hierrond.
Office365 voor de overheid
Cloud Computing binnen de overheid is niet meer weg te denken, meer en meer overheden kiezen voor Office365 omwille van de flexibiliteit van de oplossing. Deze sessie geeft u een totaalbeeld van de mogelijkheden van Office365. Er wordt een sterk accent gelegd op Sharepoint binnen Office365 en de focus zal voornamelijk liggen op een aantal praktijkcases.
Belgacom, partner in innovatie voor het bestuur van de toekomst
De wereld kent een technologische evolutie zoals nog nooit vertoond. De lokale besturen dienen snel te evolueren om mee te blijven met de laatste nieuwe trends en technologieën. Ze hebben bovendien een voorbeeldfunctie te vervullen. Deze verandering vraagt om een optimaal gebruik van ICT-hulpmiddelen.
In deze sessie ontdekt u hoe Belgacom openbare besturen kan begeleiden om de uitdagingen van morgen aan te gaan: modernisering, verhoogde efficiëntie en betere dienstverlening naar de burgers.
We nodigen u uit, om samen met ons, de platgetreden paden te verlaten. De tijd om anders te denken en te handelen is aangebroken: groener, efficiënter, veiliger en met meer controle.
HR binnen het nieuwe werken
Hoe kan het bestuur ervoor zorgen dat zijn medewerkers “nieuwe werkers” of “nomad workers” worden? Hoe worden de competenties en doelstellingen afgestemd op deze nieuwe werkvorm? Hoe creëert het bestuur een buy-in van de medewerkers? En welke rol kan de communicatie van de HR-dienst hierin spelen? Tijdens deze sessie wordt toegelicht welke concrete ICT-hulpmiddelen via HR kunnen geboden worden bij de effectieve toepassing van Het Nieuwe Werken.
Door de web-gebaseerde aanpak wordt tegemoet gekomen aan de hedendaagse vereisten binnen het Nieuwe Werken omtrent werken op afstand. Maak kennis met eHRM en Competentie-management. Deze tools betrekken de werknemer rechtstreeks bij de verschillende aspecten van het HR-beleid en dit vanop elke locatie. Welke doelstellingen hebben de werknemers? Welke vorming kunnen medewerkers volgen? Hoe moet de tijdsregistratie worden georganiseerd bij thuiswerk? In deze sessie maakt u kennis met concrete oplossingen voor deze en andere vragen. Daarnaast wordt er met e-Aphrodite een tool aangeboden voor Employee en Manager Self-Service, de oplossing voor alle noden van de RPR rond competentiemanagement en versnelde/vertraagde loopbanen.
Maak kennis met de talrijke mogelijkheden! CIPAL zal tijdens deze uiteenzetting de voordelen aanhalen omtrent e-HRM waarna door stad Sint-Niklaas een praktijkcase zal gebracht worden.
Het Nieuwe Werken - de Mens en Organisatie kant belicht
In deze sessie wordt de mens en organisatie, die “Het Nieuwe Werken” moeten incorporeren, belicht. De volgende aspecten komen aan bod:
Microsoft Lync, SharePoint en Dynamics CRM faciliteren het Nieuwe Werken
Deze sessie omvat een praktische to-the-point demonstratie gevolgd door voldoende tijd om vragen te stellen aan de spreker van dienst. Ontdek hoe u tegenwoordig kan werken waar en wanneer u dat wil zonder contact te verliezen met uw collega’s. Vervang uw telefooncentrale door Microsoft Lync, integreer documenten en correspondentie via SharePoint en Dynamics CRM. Of simpeler gezegd telefoneer via de computer, zet alle documenten online (en dus overal beschikbaar) en koppel dit allemaal aan een CRM-systeem zodat alle communicatie gebundeld zit rond personen en thema’s, met als gevolg geen “uit het oog” verloren documenten en telefoons meer en, niet te vergeten, een tevreden burger.
Het Nieuwe Werken in relatie tot een Midoffice
Michiels heeft momenteel in een 30-tal gemeentebesturen één of meerdere Midofficetoepassingen geïmplementeerd gaande van goedkeuringflows in finance tot en met postregistratie en -opvolgingsflows. In deze sessie zullen de volgende topics behandeld worden:
U bent lid van V-ict-or en u kiest om:
U bent werkzaam in een non-profit organisatie en u kiest om:
U bent (hoofd)sponsor van V-ict-or en u kiest om:
U bent van een bedrijf of organisatie en u kiest om:
ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF BTW
http://twitter.com/#!/@V_ICT_OR
Manage IT 2011