Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

20250417- Fiches van Interbestuurlijke Digitaliseringsprojecten

20250417 - NR : LB001 - Opportuniteit: Cultuur- en Jeugdinfrastructuur

20250417 - NR : LB002 - opportuniteit Cultuurprofiel

20250417 - NR : LB003 - Opportuniteit: Enterprise architectuur

20250417 - NR : LB004 - Opportuniteit: Impactmeting cultuurbeleid

20250417 - NR : LB005 - Opportuniteit: Nextgen Seva (Subsidies, Erkenningen, Vergunningen en Attesteringen)

20250417 - NR : LB006 - Opportuniteit: Verenigingsloket Roadmap

20250417 - NR : LB007 - Opportuniteit: Vlaamse termennetwerk

20250417 - NR : LB008 Opportuniteit: Waardenkader

20250417 - NR : LB009 - Opportuniteit: Data Bron - Infrastructuur

20250417 - NR : LB010 Data Bron - Activiteiten, aanbod, matchmaking

20250417 - NR: LB011 Opportuniteit: Sport en beweegroutes

20250417 - NR: LB012 Opportuniteit: E-loket voor sportdiensten

20250417 - NR : LB013 Opportuniteit: Subsidieplatform voor bovenlokale projectondersteuning

20250417 - NR: LB014 Opportuniteit: UiTwisselingsplatform

20250417 - NR : LB017 Opportuniteit: Digitale maturiteit en ondersteuning kleinere lokale besturen

20250417 - NR : LB018 Opportuniteit: Gemeentelijke bedrijfsarchitectuur

20250417 - NR: LB019 Opportuniteit: ICT-ondersteuningsstructuur

20250417 - NR : LB020 Opportuniteit: Kwaliteitsvolle herbruikbare besluiten

20250417 - NR : LB021 Opportuniteit: Lokale Producten- en Dienstencatalogus (LPDC)

20250417 - NR : LB022 Opportuniteit: Loket voor Lokale Besturen

20250417 - NR : LB023 Opportuniteit: Ontwikkeling VLOCA Canvas

20250417 - NR : LB024 Opportuniteit: Open Proceshuis

20250417 - NR : LB025 Opportuniteit: Slimme lokale databronnen

20250417 - NR : LB026 Opportuniteit: Smart Flanders

20250417 - NR : LB027 Opportuniteit: LEKP

20250417 - NR : LB028 Opportuniteit: Uitbouw Gemeente-Stadsmonitor (incl. lokale integratiescan en nieuwe burgerbevraging)

20250417 - NR : LB029 Opportuniteit: Digipost (OD 7.6)

20250417 - NR : LB030 Opportuniteit: Ontsluiting van de in Digitaal Archief Vlaanderen gearchiveerde data en documenten

20250417 - NR : LB031 Opportuniteit: Ontwikkeling van nieuwe algemene(re) portalen voor ontsluiting van openbare (gearchiveerde) informatie (OD 7.3)

20250417 - NR : LB032 Opportuniteit: Data space inburgeraar

20250417 - NR : LB033 Opportuniteit: Dossierbehandelingsysteem voor instanties zonder eigen systeem of met een legacy systeem (susidie, handhaving, …)

20250417 - NR : LB034: Verdere uitbouw van het Vlaams Handhavingsplatform het harmoniseren en vereenvoudigen van de procedures, de samenwerking en gegevensdelingmetbeboetingsinstanties en parket aansluitingen van de lokale en Vlaamse inspectiediensten

20250417 - NR : LB035 - Opportuniteit: Deelsystemen en fietsverkeer in strategische verkeersmodellen

20250417 - NR : LB036 Opportuniteit: macroscopisch dynamisch verkeersmodel Gent

20250417 - NR : LB037 Opportuniteit: Centraal Dataplatform OWN

20250417 - NR : LB038 Opportuniteit: Wegenregister

20250417 - NR : LB039 Opportuniteit: Digital twin voor lokale overheden- Voorspel de impact van je verkeersmaatregelen op het aantal voertuigen, luchtkwaliteit en CO2”.

20250417 - NR: LB040 Opportuniteit: Digitalisatietraject bodemdecreet

20250417 - NR : LB041 Opportuniteit: Doorontwikkeling "mijnmooiestraat"

20250417 - NR : LB042 Opportuniteit: Omgevingsvergunningenregister

20250417 - NR : LB043 Opportuniteit: ALBA 2.0

20250417 - NR : LB044 Opportuniteit: ALPHA 2.0

20250417 - NR : LB045 Opportuniteit: energieleningen

20250417 - NR : LB046 Opportuniteit: automatisch toekennen korting inschrijvingsgeld dko

20250417 - NR : LB047 Opportuniteit: Fietslease

20250417 - NR : LB048 Opportuniteit: Klara en berichtencentrum

20250417 - NR : LB049 Opportuniteit: Persona Beschrijving: Beheer personeelsdossier van het onderwijspersoneel. Registratie van opdrachten, beheer van het dossier, ter voorbereiding van uitbetaling door het salarissysteem.

20250417 - NR : LB050 Opportuniteit: Casemanagementsysteem VIPA

20250417 - NR: LB051 Opportuniteit: Data uitwisseling Lokale besturen - Departement Zorg: opvolging WZC bewoners met budgetbeheer en/of financiële hulp.

20250417 - NR : LB052 Opportuniteit: Federated learning via een VO data space

20250417 - NR : LB053 Opportuniteit: Financiering residentiële ouderenzorg: eCalcura, registratie

20250417 - NR : LB054 Opportuniteit: Modernisering verwerking sterftecertificaten gelinkt aan platform DAO

20250417 - NR : LB055 Opportuniteit: Uitbouwen Sociale Kaart en rechtenverkenner

20250417 - NR : LB056 Opportuniteit: Digitalisering dienstverlening jeugd-en gezinsbeleid

20250417 - NR : LB057 Opportuniteit: Nieuwe digitale strategie lokale loketten kinderopvang

20250417 - NR : LB058 Opportuniteit: Registratiesysteem Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA)

20250417 - NR : LB059 Opportuniteit: Groeipakket informatie-uitwisseling groeipakket en actoren LSB

20250417 - NR : LB060 Opportuniteit: VUTG: Het sociaal- en gezinsbeleid bij entiteiten en de lokale besturen ondersteunen met automatische rechtentoekenning en dienstverlening

20250417 - NR : LB061 Opportuniteit: Migratie GIS omgeving


Geen inhoud

20250417 - NR : LB001 - Opportuniteit: Cultuur- en Jeugdinfrastructuur

Het CJI-project zet in op decentrale dataverzameling volgens OSLO-standaarden en Linked Data. Het departement bouwt in de komende periode op basis van de beschikbare IT architectuur een uitgebreid databestand op dat cultuur- en jeugdinfrastructuur van lokaal tot nationaal niveau in kaart brengt en die de locatie, gebruikskenmerken en bouwfysische eigenschappen van elk gebouw opneemt. Voor de jeugdsector bijvoorbeeld omvat Jeugdmaps de lijst van lokale jeugdinfrastructuur, en Kampas inventariseert jeugdverblijfcentra. Samen bieden ze al een vrij compleet overzicht van jeugdinfrastructuur in Vlaanderen, maar bouwfysische kenmerken, faciliteiten, eigendomstoestand, toegankelijkheid enz. zijn beperkt opgenomen. CJI zal deze bijkomende informatie te aggregeren. Op het moment van schrijven bevat de CJI databank 14.500 infrastructuren, waarvan 5000 jeugdinfrastructuren (jeugdhuizen, jeugdlokalen, verblijfscentra, terreinen...). Zodoende kan de informatie gebruikt worden door het beleid en door de sector om de nood naar investering te evalueren, zicht te krijgen op de spreiding van infrastructuur, en geschikte locaties te vinden voor cultuur en vrijetijdsaanbod.

20250417 - NR : LB002 - opportuniteit Cultuurprofiel

Een cultuurprofiel zorgt voor één account voor de cultuur- en vrijetijdssector waarmee gebruikers zich bij diverse dienstverleners en platformen kunnen identificeren, gegevens opslaan en delen. Dat zorgt voor de perfecte gebruikerservaring voor eindgebruiker over verschillende diensten heen, maakt communicatie op maat mogelijk en zorgt voor meer publieksinzichten. Daarbij wordt rekening gehouden met de privacy van de cultuurparticipant. Voor het cultuurprofiel wordt samengewerkt met Athumi, Digitaal Vlaanderen en de VRT.

20250417 - NR : LB003 - Opportuniteit: Enterprise architectuur

Met dit initiatief versterken we de capaciteit van de cultuursector en CJM door middel van gestructureerde analyse, advies en begeleiding in enterprise architectuur. Dit omvat onder meer het in kaart brengen van capaciteiten (capability mapping), het opzetten van adviesorganen zoals een architecture board met interne en externe experts, en het aanbieden van management consulting diensten. Deze aanpak biedt een integraal kader voor strategische besluitvorming, zorgt voor betere afstemming tussen digitale projecten en beleidsdoelstellingen, en versterkt de samenwerking binnen de sector. Door deze diensten te combineren met inhoudelijke expertise en praktijkervaring, wordt de innovatiekracht van de sector duurzaam vergroot.

20250417 - NR : LB004 - Opportuniteit: Impactmeting cultuurbeleid

Het departement CJM begeleidt en evalueert de digitale transformatie in de cultuursector. Het succes daarvan hangt in grote mate af van de manier waarop het een impact heeft op de doelstellingen die de cultuursector nastreeft én op de cultuurparticipatie in het algemeen. Dit laatste omvat zowel participatie door individuen (b2c-werking) als door maatschappelijke sectoren zoals onderwijs, zorg, toerisme, wetenschap …, waarin cultuur een wezenlijke rol kan spelen (b2b-werking). Om die impact in kaart te brengen en de genomen initiatieven te kunnen evalueren, werkten we een consequent meetkader uit waarin verschillende elementen van digitale transformatie samenkomen. Dit kader, en bijbehorende data aggregatie en data analyse, wordt geïmplementeerd in een data platform. (OP INL)

20250417 - NR : LB005 - Opportuniteit: Nextgen Seva (Subsidies, Erkenningen, Vergunningen en Attesteringen)

Met dit project streeft het Departement Cultuur, Jeugd en Media naar een toekomstgerichte oplossing die zowel aanvragers van subsidies, erkenningen en vergunningen als interne medewerkers optimaal ondersteunt bij het indienen en verwerken van aanvragen. Het gekozen platform, Salesforce, biedt ons de mogelijkheid niet alleen het huidige systeem te vervangen, maar ook de processen te verbeteren, de dienstverlening naar aanvragers te stroomlijnen en de werking voor commissieleden en dossierbehandelaars efficiënter te maken.

Met deze aanpak willen we niet enkel voldoen aan de praktische behoeften van vandaag, maar ook een fundament leggen voor de principes die de Vlaamse overheid in haar digitale dienstverleningsstrategie naar voren schuift.

20250417 - NR : LB006 - Opportuniteit: Verenigingsloket Roadmap

In overeenstemming met de Vlaamse loketstrategie willen we met het Verenigingsloket als digitaal platform de dienstverlening aan verenigingen toegankelijker maken en vereenvoudigen. Het Verenigingsloket is een van de vier hoofdloketten van de Vlaamse overheid en focust op het toegankelijker maken van (overheids)dienstverlening voor verenigingen. Het Verenigingsloket zal op termijn de digitale toegangspoort worden tot alle basisinformatie over (overheids)diensten waar verenigingen en verenigingen gebruik kunnen van maken. Daarnaast kunnen verenigingen er hun eigen gegevens registreren, raadplegen en beheren en vervolgens optimaal gebruikmaken van het dienstverleningsaanbod. Sinds begin 2024 ligt de focus daarom op doorontwikkeling van het loket, en op de uitrol over Vlaanderen, zodat alle verenigingen er gebruik kunnen van maken. Het Verenigingsloket maakt gebruik van de generieke bouwstenen van Digitaal Vlaanderen wat CJM en onze dienstverlening erg afhankelijk maakt van Digitaal Vlaanderen. Een "voorstel van prioriteiten voor ontwikkelingen vanuit het Verenigingsloket" is beschikbaar gemaakt aan Digitaal Vlaanderen. Additionele investering is nodig om de doorontwikkeling aan de bouwstenen en de integratie ervan te financieren.

20250417 - NR : LB007 - Opportuniteit: Vlaamse termennetwerk

Om materiaal in Vlaamse collecties, evenementen of publicaties te beschrijven, worden waar mogelijk liefst termenlijsten gebruikt, bijvoorbeeld met plaatsnamen, eigennamen van personen, organisaties, iconografische beschrijvingen, gebruikte materialen enzovoort. Op die manier worden metadata verrijkt, gestandaardiseerd en ondubbelzinnig interpreteerbaar gemaakt. In het beste geval worden gedeelde termenlijsten gebruikt, wat de uitwisselbaarheid van de informatie alleen maar verhoogt: het materiaal is eenduidig omschreven over organisaties of sectoren heen. Zo kunnen op ontsluitingsplatformen rijkere zoekmogelijkheden worden aangeboden, kan digitaal materiaal eenvoudiger worden uitgewisseld tussen organisaties en kunnen AI personaliseringsalgoritmes en taalmodellen zich beroepen op betrouwbare data. (OP 25)

20250417 - NR : LB008 Opportuniteit: Waardenkader

Digitale transformatie brengt nieuwe ethische overwegingen met zich mee, die vaak samenhangen met bredere maatschappelijke veranderingen en debatten in onze samenleving: gender, klimaat, bias, privacy … maar ook de impact van big tech op innovatie en soevereniteit en de gevolgen van social media op jeugd en andere doelgroepen. Met een waardenkader wordt dit vertaald naar een concreet concept, aanbevelingen en haalbare acties. Met dit project willen we een belangrijke stap zetten om dat kader mee uit te werken, zodat het door de culturele sector gebruikt kan worden evenals door aanlendende sectoren.

20250417 - NR : LB009 - Opportuniteit: Data Bron - Infrastructuur

De sportinfrastructuurdatabank (SPAKKI) van Sport Vlaanderen zit boordevol informatie over sportinfrastructuur in Vlaanderen. Om die informatie over alle sportinfrastructuren in Vlaanderen te verzamelen vraagt Sport Vlaanderen input bij eigenaar/exploitanten en lokale besturen. Om dit vlot te laten verlopen is er een frontofficetoepassing voor gemeenten in ontwikkeling. Deze zal in de loop van 2025 gelanceerd worden. Bij de lancering zullen we hierover communiceren naar de lokale besturen en zullen er opleidingen voorzien worden.

20250417 - NR : LB010 Data Bron - Activiteiten, aanbod, matchmaking

Sport Vlaanderen wil een online netwerkplatform voor de sportsector laten ontwikkelen dat maximaal vraag en aanbod in de sportsector in kaart brengt. Het netwerkplatform moet ook mobiel toegankelijk zijn om sporters te kunnen activeren op en rond de sportlocatie.

Het platform bevat functionaliteiten die de verschillende stakeholders van de sector in staat stellen om met elkaar in interactie te treden. Om de instapdrempel laag te houden, moet men als gast het aanbod kunnen raadplegen, en via manuele filteropties of/en een geavanceerde (AI) zoekfunctie een aanbod op maat vinden. Sporters moeten ook op basis van een eigen profiel (met aangegeven voorkeuren) direct een aanbod op maat kunnen vinden. Dit kan via user-user of user-asset matchmaking. Het platform moet daarnaast een duidelijke meerwaarde bieden voor sportaanbieders door hen backend functionaliteiten aan te bieden die een aantal processen in de dagelijkse werking kunnen stroomlijnen, zodat zij gemotiveerd zijn om hun aanbod op het platform te plaatsen. De bedoeling is om een zo rijk mogelijk aanbod van diverse aanbieders te verzamelen op het platform zodat elke sporter zijn gading kan vinden.

20250417 - NR: LB011 Opportuniteit: Sport en beweegroutes

Sport Vlaanderen ondersteunt de lokale besturen bij het ontwikkelen van sport- en beweegroutes (offroadfietsroutes, looproutes, ruiterroutes, peddelroutes, skeelerroutes en Multimovepaden). Om deze routes digitaal te ontsluiten werkt Sport Vlaanderen al meerdere jaren samen met een partner voor het hosten van de sport- en beweegroutes (RouteYou) en het aanbieden van een probleemmeldingssysteem (FKS). Beide systemen worden met behulp van een API-koppeling geïntegreerd binnen de Sport Vlaanderen website. In maart 2025 werd een nieuw bestek uitgeschreven voor deze opdracht. Het aanbieden van een klantenfeedbackmodule en routeplanner werd aan de nieuwe opdracht toegevoegd. 

20250417 - NR: LB012 Opportuniteit: E-loket voor sportdiensten

Sport Vlaanderen wil van het e-loket voor sportdiensten de digitale toegangspoort maken voor het aanvragen van dienstverlening, inschrijven voor acties en campagnes, raadplegen van beleidsrelevante informatie op maat … In het verleden moesten zij via aparte specifieke formulieren intekenen op onder andere de vaste dienstverlening van Sport Vlaanderen. Sport Vlaanderen wil gefaseerd alles centraliseren in 1 bestand waar de sportdiensten terecht kunnen. Daarnaast is het de bedoeling dat lokale besturen via tegels van beleidsrapportering informatie vinden over alle initiatieven/samenwerkingen die zij aangaan met Sport Vlaanderen.

20250417 - NR : LB013 Opportuniteit: Subsidieplatform voor bovenlokale projectondersteuning

Via het subsidieplatform vragen intergemeentelijke samenwerkingen en centrumsteden subsidies aan voor bovenlokale projecten.

20250417 - NR: LB014 Opportuniteit: UiTwisselingsplatform

Het UiTwisselingsplatform fungeert als een soort marktplaats voor data, en verzamelt en publiceert open data conform de OSLO-standaarden, waardoor gegevens toegankelijk worden gemaakt voor diverse overheids- en sectorpartners. In 2024 werden de eerste concrete toepassingen uitgerold, waaronder het verzamelen van ticketinggegevens en een gedecentraliseerd model voor het beheer en de publicatie van culturele en jeugdgerelateerde infrastructuur ("CJI"). In de komende beleidsperiode wordt het platform ter beschikking gesteld van additionele domeinen, vb. erfgoed, media, lokale besturen om data te ontvangen en publiceren conform de OSLO standaard, én zoeken we aansluiting op de Vlaamse Data Spaces-strategie. Dit zal zorgen voor een robuust, interoperabel en beleidsmatig ondersteund datalandschap. Met deze inspanningen willen we i.s.m. Digitaal Vlaanderen een duurzaam en breed inzetbare interoperabiliteit creëren dat innovatie en efficiënt datagebruik binnen Vlaanderen stimuleert.

20250417 - NR : LB017 Opportuniteit: Digitale maturiteit en ondersteuning kleinere lokale besturen

Kleinere lokale besturen hebben niet de capaciteit, noch de middelen om bij te blijven met de digitale transformatie. (onderzoek ug). We bouwen verder op ontstane samenwerkingsverbanden en praktijken uit GzG om hen te helpen op het vlak van inclusie (click, call, connect), bouwstenen, rationalisatie processen, bouwen of kopen beslissingen, interbestuurlijke samenwerking en onderlinge samenwerking en projectwerking. De focus ligt hierbij niet op het innovatieve maar op het nodige.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB018 Opportuniteit: Gemeentelijke bedrijfsarchitectuur

Uitwerken van een model voor gemeentelijke bedrijfsarchitectuur ism de lokale besturen alsook de ondersteuning van lokale besturen om dit in te zetten binnen de organisatie. Dit zal noodzakelijk zijn voor stroomlijnen van lokale architectuur zodat deze naadloos kan aansluiten op de (uit te zetten) Vlaamse architectuur. Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR: LB019 Opportuniteit: ICT-ondersteuningsstructuur

Onderzoeken welke efficiëntiewinsten het opzetten van een ICT-ondersteuningsstructuur onder regie van de lokale besturen ism DV/ Lokaal Digitaal kan laten ontstaan.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB020 Opportuniteit: Kwaliteitsvolle herbruikbare besluiten

Lokale besturen ondersteunen bij de opmaak van kwaliteitsvolle besluiten met herbruikbare informatie over lokaal beleid en (via Slimme Regelgeving) onderzoeken of artificiële intelligentie kan bijdragen om sneller data en inzichten af te leiden uit besluiten. Infomatie uit de besluiten kan op die manier bijv. helpen om de kwaliteit van basisregisters te ondersteunen (bv. wegenregister, organisatieregister,...) zonder dat dit een bijkomende belasting voor de lokale besturen impliceert.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB021 Opportuniteit: Lokale Producten- en Dienstencatalogus (LPDC)

Uitbouwen van de Lokale Producten- en Dienstencatalogus tot bouwsteen om informatie over producten en diensten te beheren en die interoperabel aan te bieden voor hergebruik in interne en externe toepassingen. ABB beheert deze applicatie en bouwt deze verder uit door bijkomende integraties met hergebruiktoepassingen. Indien de investeringsmiddelen dit toelaten ontwerpt sjabloonbesluiten voor producten en diensten die makkelijk door notuleringssoftware hergebruikt kunnen worden en onderzoekt ABB of AI kan bijdragen om inzichten af te leiden uit besluiten. Deze investeringen in LPDC zal de kwaliteit en herbruikbaarheid van de data die richting IPDC doorstromen (en vandaar naar andere toepassingen zoals Verenigingsloket en Rechtenverkenner) verder verbeteren.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB022 Opportuniteit: Loket voor Lokale Besturen

Uitbouwen Loket voor Lokale Besturen tot de unieke toegangspoort voor gegevensuitwisseling tussen lokale besturen en de VO. ABB beheert het platform en bouwt dit platform verder uit binnen de Vlaamse dienstverleningsstrategie.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB023 Opportuniteit: Ontwikkeling VLOCA Canvas

Het VLOCA-Canvas doorontwikkelen tot een gestandaardiseerd proces en een volwaardig, gebruiksvriendelijk instrument dat fungeert als leidraad bij de definiëring van digitaliseringsprojecten door lokale besturen, doorgaans in een intra- of interbestuurlijke context. Dit omvat o.m. het verdiepen van het instrument 'vloca canvas' alsook een business model voor de uitrol van dit beleidsinstrument. Het project zal een belangrijk zijn voor het duurzaam realiseren van de digitaliseringsambities in Vlaanderen. Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB024 Opportuniteit: Open Proceshuis

Via het Open Proceshuis procesinformatie makkelijk deelbaar maken voor lokale besturen zodat ze automatisch herbruikbaar en uitvoerbaar zijn. ABB staat in voor het beheer en de uitbouw van de applicatie en zet daarbij in adoptie, onder meer door samenwerkingen op te zetten met lopende initiatieven. Met het Open Proces Huis ondersteunen we de lokale besturen mee op vlak van informatieclassificatie.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB025 Opportuniteit: Slimme lokale databronnen

Creatie van slimme lokale databronnen die zorgen voor een kwaliteitsvolle en interoperabele opmaak van data die makkelijk volgens de standaarden kunnen ontsloten worden. ABB voorziet in de generieke basisopzet en ondersteuning voor de realisatie van slimme lokale databronnen en kijkt voor aansluiting bij de (op te starten) Vlaamse Public Administration Dataspace en de Common European Data Spaces. Deze bronnen zorgen ervoor dat informatieuitwisseling met en door lokale besturen en de integratie met hun vele toepassingen (bv. in het kader van Mijn Burgerprofiel) vereenvoudigd en gestroomlijnd kunnen verlopen.
Ambitieniveau van het project zal afhangen van mate waarin (centrale) investeringsmiddelen worden gevonden.

20250417 - NR : LB026 Opportuniteit: Smart Flanders

Met het Smart Flanders-programma stimuleren we datagedreven beleidsvoering van steden, alsook het groeien als slimme overheid, om maatschappelijke uitdagingen en transities aan te pakken.

We beogen een verderzetting van het Smart Flanders-programma:
1) opzetten van een gedragen, op innovatie gerichte projectwerking, met oog voor de schaalbaarheid van oplossingen en het verhogen van de datamaturiteit, met 1 tot 3 projecten/jaar (zie pijler 'Samenwerken')
2) De organisatie van transversale overlegplatformen met steden en Vlaamse entiteiten rond specifieke stedelijke uitdagingen. In eerste instantie inzet op de thema's klimaat en mobiliteit (zie pijler 'Verbinden');
3) Ervaringen en geleerde lessen over datagedreven beleid van steden verspreiden naar alle gemeenten (zie pijler 'Kennisdelen').

20250417 - NR : LB027 Opportuniteit: LEKP

Omvormen LEKP tot een structureel dialoogplatform dat alle klimaatgerelateerd Vlaams beleid van alle beleidsdomeinen richting lokale besturen helder kanaliseert, knelpunten wegwerkt en zorgt voor eenduidige, resultaatgerichte steunmaatregelen zonder administratieve ballast. Hoe dit precies vorm moet krijgen, is nog voorwerp van onderzoek.

20250417 - NR : LB028 Opportuniteit: Uitbouw Gemeente-Stadsmonitor (incl. lokale integratiescan en nieuwe burgerbevraging)

Uniek up tot date data- & kennisplatform voor elk lokaal bestuur in Vlaanderen, meer dan 400 cijfers die de staat van elke gemeente en stad in Vlaanderen in beeld brengen, benchmarking naar keuze, analyse voor jouw gemeente : sterke punten en aandachtspunten. Maandelijkse update van de cijferreeksen. Release met 130 nieuwe survey indicatoren in voorjaar 2027 en 2030 voor elke gemeente stad in Vlaanderen. 5000 euro/lokaal bestuur (bij release 3 jaarlijks)

20250417 - NR : LB029 Opportuniteit: Digipost (OD 7.6)

Centraliseren van platformen van uitgaande communicatiestromen (bv. postcontracten, de MAGDA-Documentendienst.

20250417 - NR : LB030 Opportuniteit: Ontsluiting van de in Digitaal Archief Vlaanderen gearchiveerde data en documenten

Ontsluiting van de in Digitaal Archief Vlaanderen gearchiveerde data en documenten via Mijn Burgerprofiel en Het Ondernemingsloket

20250417 - NR : LB031 Opportuniteit: Ontwikkeling van nieuwe algemene(re) portalen voor ontsluiting van openbare (gearchiveerde) informatie (OD 7.3)

Ontwikkeling van nieuwe algemene(re) portalen voor ontsluiting van openbare (gearchiveerde) informatie, zoals de dossiers bewaard in het Archiefdepot Vlaamse overheid

20250417 - NR : LB032 Opportuniteit: Data space inburgeraar

20250417 - NR : LB033 Opportuniteit: Dossierbehandelingsysteem voor instanties zonder eigen systeem of met een legacy systeem (susidie, handhaving, …)

Momenteel zijn er 296 entiteiten aangesloten op VHP (6 Vlaamse, 12 intergemeentelijk en 278 gemeentelijk). De grote meerderheid van deze entiteiten gebruikt de UI, met manuele ingave van digitale documenten en bijhorende metadata. Deze administratieve last werd voor de aansluiters draaglijk gemaakt door het VHP in een eerste fase beperkt uit te rollen.
Op dit ogenblik:
• is het VHP maar van toepassing op een beperkt aantal decreten;
• geldt de invoerverplichting maar voor een aantal documenttypes;
• is het KVH zelf nog niet van toepassing
Op 1 april 2026 komt er voor de aansluiters een dubbele verandering: a) de invoerverplichting wordt uitgebreid tot alle documenttypes, om alle functionaliteit van het VHP (m.i.v. het maatregelenregister) te kunnen lanceren, en b) het KVH wordt van toepassing op de meeste decreten. Bovendien bepaalde de VR dat alle Vlaamse regelgeving nog deze legislatuur onder de toepassing van het VHP moet worden gebracht.
Het aanbieden van een KVH-conform dossierbehandelingssysteem zou de schok die deze veranderingen met zich meebrengen grotendeels kunnen opvangen: de aansluiters worden ondersteund bij de opmaak van documenten volgens de nieuwe regels, en de metadata die zij in functie daarvan ingeven vloeien automatisch door naar het VHP, waardoor dubbele ingave niet meer nodig is.
Vóór het KVH was zo’n universeel dossierbehandelingssysteem ondenkbaar, omdat de procedures decreet per decreet verschilden. Ná de instap in het KVH ligt zo’n universeel dossierbehandelingssysteem precies voor de hand. De procedures zijn immers dezelfde over de KVH-decreten heen. Eén universele applicatie kan potentieel honderden entiteit-specifieke vervangen, met het VHP als draaischijf voor kennisgeving, opslag en informatie-uitwisseling. Voor de Vlaamse en lokale aansluiters die hiervan gebruik willen maken levert dit flinke besparingen op. De in het regeerakkoord beoogde combinatie van VHP – gegevens met de crimiscan-functionaliteit zou wellicht ook makkelijker op het niveau van een dossierbehandelingssysteem geïntegreerd kunnen worden.

20250417 - NR : LB034: Verdere uitbouw van het Vlaams Handhavingsplatform het harmoniseren en vereenvoudigen van de procedures, de samenwerking en gegevensdelingmetbeboetingsinstanties en parket aansluitingen van de lokale en Vlaamse inspectiediensten

Momenteel zijn er 296 entiteiten aangesloten op het Vlaams Handhavingsplatform (6 Vlaamse, 12 intergemeentelijk en 278 gemeentelijk). Het VHP maakt het voor de bestuurlijke entiteiten op Vlaams en lokaal niveau mogelijk om te werken met digitale documenten met dezelfde bewijskracht als de vroegere papieren versies, en garandeert de integriteit, bewaring en leesbaarheid van deze gevoelige documenten.
Het VHP maakt daarnaast een veilige uitwisseling van de geborgde informatie mogelijk via het sanctieregister, het maatregelenregister en de handhavingsbibliotheek.
Het sanctieregister is een register van bestuurlijke vervolgingen i.f.v. het opleggen van bestuurlijke sancties, en het bestuurlijke alternatief voor het strafregister. Het maatregelenregister publiceert opgelegde herstel – en beveiligingsmaatregelen, o.a. om te vermijden dat de koper van met maatregelen bezwaarde onroerende goederen kan worden bedrogen. De handhavingsbibliotheek maakt het mogelijk voor handhavers om geselecteerde informatie te raadplegen voor de doeleinden waarvoor hen dat is toegestaan.
Het VHP biedt aan burgers en bedrijven via respectievelijk “mijn burgerprofiel” en “E-Loket voor ondernemingen” toegang tot hun digitaal sanctiedossier of hersteldossier en de informatie van het sanctie- en maatregelenregister die hen betreffen. Geborgde documenten worden als een kopie met VHP-zegel kennisgegeven aan de aangesloten overheden via digipost, en aan burgers en ondernemingen via MAGDA online. Het VHP garandeert daarmee een moderne en uniforme digitale overheidscommunicatie met de burger en onderneming.
Dat alles maakt het VHP – platform reeds uniek in België, te meer omdat het als systeem gebruikt wordt door alle Vlaamse en lokale overheden, bevoegd voor de handhaving van Vlaamse regelgeving, ongeacht de omvang van hun handhavingsactiviteit.

20250417 - NR : LB035 - Opportuniteit: Deelsystemen en fietsverkeer in strategische verkeersmodellen

capex: 4000k, opex 600k + 4 VTE
De fiets wordt een steeds belangrijker vervoersmiddel. In de strategische verkeersmodellen wordt deze modus voorlopig echter nog stiefmoederlijk behandeld. Daarom wordt er in dit IT-project een routekeuzemodel voor fietsers gebouwd om zo een kwantitatieve onderbouwing voor beleidsbeslissingen rond fietsen te kunnen bieden.

20250417 - NR : LB036 Opportuniteit: macroscopisch dynamisch verkeersmodel Gent

capex: 300k, opex 50k
Een macroscopisch dynamisch verkeersmodel combineert het beste van 2 modelwerelden: het bevat een zeer gedetailleerde toedeling en kan effecten op file-opbouw en –afbouw berekenen, maar kan toch een relatief groot gebied (typisch een stad en een gebied errond) bevatten.

 

Momenteel bestaat er al zo’n macroscopisch dynamisch verkeersmodel (MDVM) voor Antwerpen en de Vlaamse Rand. Deze worden vooral gebruikt om minder hinder doorrekeningen uit te voeren en het optimaliseren van een ontwerp voor een infrastructuurproject. Het is wenselijk om ook een MDVM Gent te bouwen, dat het onderwerp is van dit IT-project

20250417 - NR : LB037 Opportuniteit: Centraal Dataplatform OWN

Capex: 500-1500k, opex: 50K
Er zijn momenteel verschillende initiatieven lopende rond verkeerstellingen op het onderliggend wegennet, enerzijds voor de noden van het Beleidsdomein MOW binnen de Vlaamse overheid en anderzijds als ondersteuning naar steden en gemeenten toe.

Enerzijds werkt het Agentschap Digitaal Vlaanderen aan een Vlaams smart data space (VSDS) rond verkeersmodellen die een koppeling bieden tussen het formaat van tellingen die de aanbieder ter beschikking heeft en deze van de gebruiker. Hiertoe werd ook een OSLO-standaard voor tellingen ontwikkeld. Uit dit project is gebleken dat de OSLO-standaard en het gebruik van VSDS interessant is voor bepaalde projecten, maar niet voldoende is voor de ondersteuning van steden en gemeenten naar het optimaal inzetten van verkeerstellingen.

Anderzijds zijn er studies lopende om te bekijken wat de steden en gemeenten nodig hebben om meer tellingen uit te voeren, maar deze ook zo optimaal te kunnen benutten.

Al deze initiatieven/projecten monden uit in de conclusie dat er een centraal dataplatform nodig is waar alle tellingen van alle gemeenten en provincies en Vlaamse overheid op kunnen komen en gevalideerd worden. Het deel ‘validatie’ gebeurt in het validatieplatform dat onderdeel is van het IT-project Mobilidata 2.

In dit IT-project is het doel om dit centraal dataplatform te bouwen, of dat dit geïntegreerd wordt op het dataplatform van de ANPR-camera's dat het Agentschap Digitaal Vlaanderen gebouwd heeft. Het validatieplatform is out of scope van dit project.

Er moet nog afgesproken worden welke entiteit binnen de Vlaamse overheid dit op zich zal nemen.

20250417 - NR : LB038 Opportuniteit: Wegenregister

In het Wegenregister wordt objectreferentie als prioritair gebruiksdoel vooropgesteld. Daarom staat eenduidige registratie van gedefinieerde objecten centraal in de opbouw van de databank. Deze registratie staat eveneens toe de historiek van deze objecten bij te houden. Wat geometrie betreft, wordt er gestreefd naar een middenschalige nauwkeurigheid (cf. de middenschalige kleurenorthofoto’s).

20250417 - NR : LB039 Opportuniteit: Digital twin voor lokale overheden- Voorspel de impact van je verkeersmaatregelen op het aantal voertuigen, luchtkwaliteit en CO2”.

De digital twin berekent op een snelle, gebruiksvriendelijke manier de impact van (lokale) verkeersmaatregelen op de verkeersdoorstroming, de luchtkwaliteit en CO₂-uitstoot dankzij de koppeling van een nieuw te bouwen tool (die de mobiliteitseffecten van lokale verkeersmaatregelen berekent) met een bestaand bouwblok van de VMM dat voertuigprestaties omzet in luchtkwaliteitssimulaties, zodat mobiliteits- en milieueffecten geïntegreerd geanalyseerd kunnen worden. Dit project komt er enkel als de PIO-oproep goedgekeurd wordt. 

20250417 - NR: LB040 Opportuniteit: Digitalisatietraject bodemdecreet

Breed digitalisatietraject i.k.v een vernieuwd bodemdecreet met als doel administratieve vereenvoudiging en snellere doorlooptijd van dossiers te realiseren

Budget en roadmap nog op te maken in 2025, samen met de dienst Projectoplossingen (DV)

20250417 - NR : LB041 Opportuniteit: Doorontwikkeling "mijnmooiestraat"

We zetten in op verdere doorontwikkeling van mijnmooiestraat app en koppelen deze met de "mijn burgerprofiel app"

Budget dient nog verder ingeschat te worden in 2025

20250417 - NR : LB042 Opportuniteit: Omgevingsvergunningenregister

Het bouwen en vooral het inregelen van een werking om een register van verleende vergunningen te realiseren.

Een minimale invulling is nodig als randvoorwaarde op de verplichtingen na te komen die we hebben in kader van RIE en IEPR.

CBB (centraal bedrijvenbestand) = voorloper VKBO wordt uitgefaseerd bij dOMg OVAM en VMM.

20250417 - NR : LB043 Opportuniteit: ALBA 2.0

Bouwen van een applicatie, als vervanging van de huidige applicatie, hierbij wordt de stap gezet naar een eloket voor de eindgebruiker. Maximale interfacing om informatie op te vragen bij authentieke bronnen. Applicatie wordt gebouwd binnen het lowcode platform Outsystems. Interfaces met ACM/IDM, MAGDA, adressen- en gebouwenregister, Minerva, AgODI APIs, Orafin, formulierentool,gebouwenpas

20250417 - NR : LB044 Opportuniteit: ALPHA 2.0

Bouwen van een applicatie, als vervanging van de huidige applicatie, hierbij wordt de stap gezet naar een eloket voor de eindgebruiker. Maximale interfacing om informatie op te vragen bij authentieke bronnen. Applicatie wordt gebouwd binnen het lowcode platform Outsystems. Interfaces met ACM/IDM, MAGDA, adressen- en gebouwenregister, Minerva, AgODI APIs, Orafin, formulierentool,gebouwenpas

20250417 - NR : LB045 Opportuniteit: energieleningen

Bouwen van een nieuwe applicatie hierbij wordt de stap gezet naar een eloket voor de eindgebruiker. Maximale interfacing om informatie op te vragen bij authentieke bronnen. Applicatie wordt gebouwd binnen het lowcode platform Outsystems. Interfaces met ACM/IDM, MAGDA, adressen- en gebouwenregister, Minerva, AgODI APIs, Orafin, formulierentool,gebouwenpas

20250417 - NR : LB046 Opportuniteit: automatisch toekennen korting inschrijvingsgeld dko

door het opvragen bij de ksz kan de korting voor het dko automatisch bepaald worden, zonder documenten van betrokkene

20250417 - NR : LB047 Opportuniteit: Fietslease

Onderwijspersoneel kan in de toekomst (een deel van) zijn eindejaarstoelage omzetten naar een budget voor fietslease. Dit moet geregistreerd worden, verwerkt in het salarissysteem, aangegeven bij de fiscus en doorgestort naar het schoolbestuur (de werkgever).

20250417 - NR : LB048 Opportuniteit: Klara en berichtencentrum

"We zijn de voorbije jaren gestart met Salesforce en bouwen de toepassing nog verder uit.
* Behandelen van vragen van onze klanten
* gebruikersinterface voor onze vaste klanten in de scholen
* In 2025: starten met AI-integratie: gebruik maken van kennisdatabank om antwoorden te suggereren

In het regeerakkoord staat:

Scholen zijn zich vaak nog te weinig bewust van alle mogelijkheden die vandaag bestaan om iemand te werk te stellen. Er komt een ondersteunend aanspreekpunt of hr-team bij AGODI dat scholen wegwijs maakt in personeelsregelgeving, zodat elke drempel om een gemotiveerd personeelslid aan te stellen zou verdwijnen.

De toepassing Klara zal hierin ondersteunen."

20250417 - NR : LB049 Opportuniteit: Persona Beschrijving: Beheer personeelsdossier van het onderwijspersoneel. Registratie van opdrachten, beheer van het dossier, ter voorbereiding van uitbetaling door het salarissysteem.

Beheer personeelsdossier van het onderwijspersoneel. Registratie van opdrachten, beheer van het dossier, ...  ter voorbereiding van uitbetaling door het salarissysteem.

20250417 - NR : LB050 Opportuniteit: Casemanagementsysteem VIPA

Aanvragen van subsidies voor zorginfrastructuur

20250417 - NR: LB051 Opportuniteit: Data uitwisseling Lokale besturen - Departement Zorg: opvolging WZC bewoners met budgetbeheer en/of financiële hulp.

Ook brengen we in kaart hoeveel bewoners er een beroep moeten doen op
budgetbeheer en/of financiële hulp via lokaal sociaal beleid. Link naar resoutie betaalbaarheidsmonitoring.

20250417 - NR : LB052 Opportuniteit: Federated learning via een VO data space

Via het gebruik van een VO-dataspace wensen we alle contactpunten die een burger heeft met de verschillende entiteiten in kaart brengen met respect voor privacy, ethiek, GDPR en de AI act. Door gebruik te maken van federated learning (AI en ML-technieken) trachten we de digitale 'consumptiepatronen' in kaart te brengen. Dit geeft ons de mogelijkheid om van de 'entiteiten' die met ons contact opnemen een digitiale twin te maken. Een entiteit kan dus een burger maar ook een voorziening zijn. Het digitale bezoekers-, consumptiepatroon geeft ons de mogelijkheid om onze dienstverlening proactief aan te passen en te evalueren. Daarnaast kunnen we aan de hand van computermodellen onze 'consumenten' als avatars plaatsen in een digitale twin gemeente met daarin ook digitale twins van onze voorzieningen. Dit geeft ons de mogelijkheid om patiëntenstromen beter in kaart te brengen en vb. ook de impact van een uitbreiding van een voorziening op milieu/werk/verkeer te simuleren.

20250417 - NR : LB053 Opportuniteit: Financiering residentiële ouderenzorg: eCalcura, registratie

We maken de basisfinanciering van woonzorgcentra, centra voor kortverblijf en centra voor dagverzorging eenvoudiger en transparanter. We zetten verder in op de ontwikkeling van eCalcura als gebruiksvriendelijke financieringstoepassing. We integreren afzonderlijke financieringsstromen, zoals IFIC en aanvullende financiering, maximaal in eCalcura en de basistegemoetkoming voor zorg. We realiseren de integratie van de IFIC meerkostfinanciering in de basistegemoetkoming voor zorg vanaf facturatiejaar 2026 volgens de principes van de bestaande forfaitaire basisfinanciering met gelijke financiering onafhankelijk van rechtsvorm. We zetten in op een eenmalige aangifte (only-once) en maximaal hergebruik van beschikbare gegevens in unieke bronnen voor de berekening van de financieringen en zorgen er zo voor dat de registratielast voor voorzieningen zo laag mogelijk blijft. We onderzoeken of het gebruik van gegevens van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hierin kan bijdragen.

20250417 - NR : LB054 Opportuniteit: Modernisering verwerking sterftecertificaten gelinkt aan platform DAO

Afstemming van de interne processen verwerking sterftecertificaten op de werking van het platform DAO, dat volgens de huidige planning in productie zou gaan op 01/01/2026. De nodige API's moeten uitgewerkt en opgezet worden, de architectuur van het ZorgAtlas Data Platform moet hierop ingesteld worden, de processen m.b.t. datakwaliteit en codering gelinkt aan de IRIS-software moeten eveneens naderbij bestudeerd worden en aangepast indien nodig, bestaande interne applicaties moeten gescreend worden en indien nodig opbouw van nieuwe interne applicaties.

20250417 - NR : LB055 Opportuniteit: Uitbouwen Sociale Kaart en rechtenverkenner

We blijven inzetten op het verbeteren van de Rechtenverkenner en betrekken actief het werkveld, lokale besturen en ervaringsdeskundigen bij het optimaliseren van dit instrument. Door breed te informeren over sociale rechten wordt non-take up van sociale rechten verminderd.
De Sociale Kaart blijft het product om burgers en het werkveld te informeren over het Vlaamse zorg- en ondersteuningsaanbod. Door hergebruik van deze gegevens door derden te stimuleren, vermijden we dat partners investeren in aparte sociale kaarten en dat zorgaanbieders overbevraagd worden om hun gegevens actueel te houden.

20250417 - NR : LB056 Opportuniteit: Digitalisering dienstverlening jeugd-en gezinsbeleid

We benutten authentieke elektronische gegevens om onze dienstverlening in het kader van een geïntegreerd jeugd- en gezinsbeleid aan gezinnen te optimaliseren. We passen onze regelgeving aan zodat we ook gegevens van andere overheden zelf kunnen gebruiken, onder meer in het kader van erkennen, vergunnen en subsidiëren van voorzieningen. 

20250417 - NR : LB057 Opportuniteit: Nieuwe digitale strategie lokale loketten kinderopvang

In samenwerking met Digitaal Vlaanderen onderzoeken we hoe een eenvoudige en transparantie registratie van alle unieke vragen naar kinderopvang bij alle lokale loketten mogelijk gemaakt kan worden. Zo werken we aan meer betrouwbare gegevens over de opvangnood en geven we uitvoering aan de conclusies van het project digitale strategie voor lokale loketten.

20250417 - NR : LB058 Opportuniteit: Registratiesysteem Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA)

In het "Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten" van 03/05/2019 wordt de organisatie van buitenschoolse opvang, meer bepaald kleuteropvang en opvang lager onderwijs, en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten op basis van een aantal doelstellingen geregeld. Hieraan is voor de lokale besturen een subsidie verbonden die berekend wordt op basis van een aantal parameters en indicatoren. De indicatoren zijn de mate waarin het lokaal bestuur kwetsbare gezinnen bereikt en de mate waarin het lokaal bestuur kinderen met een specifieke zorgbehoefte bereikt.
De lokale besturen dienen de nodige informatie aan te leveren, zodat het agentschap deze indicatoren kan berekenen.
De registratiemethode moet ten laatste eind 2026 operationeel zijn, zodat de lokale besturen over kunnen gaan tot de registratie.

20250417 - NR : LB059 Opportuniteit: Groeipakket informatie-uitwisseling groeipakket en actoren LSB

Wanneer ouders hun verantwoordelijkheid niet willen opnemen, kan het lokaal sociaal beleid, op basis van signalen die door scholen via het CLB worden aangereikt, de schoolbonus en de schooltoeslag rechtstreeks naar de school laten gaan (betaling schoolfacturen, schoolmateriaal, schoolmaaltijd, …). Alle kinderen verdienen immers alle onderwijskansen. We onderzoeken en ontwikkelen een systeem van informatie-uitwisseling tussen het Groeipakket en actoren binnen het lokaal sociaal beleid. We werken het juridisch sluitend kader uit waarmee deze maatregel kan worden geïmplementeerd.

20250417 - NR : LB060 Opportuniteit: VUTG: Het sociaal- en gezinsbeleid bij entiteiten en de lokale besturen ondersteunen met automatische rechtentoekenning en dienstverlening

Op basis van de GP informatie die AUG heeft zorgen wij mee dat rechten automatisch toegekend kunnen worden bij andere entiteiten en lokale besturen. Hiermee werken wij mee aan het principe van automatische rechtentoekenning zoals we dat sinds de start van het Groeipakket toepassen.

20250417 - NR : LB061 Opportuniteit: Migratie GIS omgeving

Om haar missie te realiseren beheert VLAIO heel wat ruimtelijke data, onder meer van bedrijventerreinen en aanverwante gegevens. VLAIO beschikt hiervoor over een uitgebouwde GIS-infrastructuur.
Op basis van een externe GIS-audit en een reeks interviews (2023-2024) met GIS-gebruikers (Intercommunales, gemeenten,...) en stakeholders binnen VLAIO werden een reeks behoeften gecapteerd voor een toekomst-bestendige GIS-architectuur voor de organisatie. Op basis hiervan willen we de VLAIO GIS-infrastructuur migreren (o.a upgrade naar ArcGIS Enterprise, ArcGIS Pro) en minder complexe gebruikerstoepassingen voorzien met focus op laagdrempeligheid voor eindgebruikers (Intern VLAIO en intercommunales, gemeenten, enz.) en mogelijkheden voorzien om vervolgstappen te voorzien voor verdere digitalisering van updates van gegevens op het terrein (efficiëntiewinsten) en gebruik van cloudinfrastructuur voor performantie, bedrijfscontinuiteit en maximale integratie met het VLAIO Data Lake en andere VO-organisaties.