Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

E-government, e-democracy en e-learning te moeilijk?

05/09/2007

Een rapport van de studiedienst van de Vlaamse Regering brengt oorzaken en gevolgen van de digitale kloof in kaart. De digitale kloof situeert zich niet (meer) in de eerste plaats tussen bezitters en niet-bezitters, maar vooral tussen intensieve gebruikers en anderen:

“Het is niet omdat steeds meer mensen een PC bezitten dat het probleem is opgelost. Er treedt een verschuiving op van een kloof op het gebied van ICT-bezit, over ICT-gebruik naar het gebruik van meerdere PC- en internettoepassingen. Er ontstaat een nieuwe kloof tussen degene die ICT en informatie kunnen inzetten voor het verbeteren van de eigen positie en zij dit dat niet kunnen.”

 

E-governmenttoepassingen horen, samen met e-democracy en e-learning, duidelijk thuis in het rijtje van de moeilijker toepassingen:

“Als mensen die behoren tot een achterstandsgroep toch het internet gebruiken, doen zij dat in het algemeen voor minder verschillende toepassingen: het benutten van e-governmenttoepassingen, het participeren aan debatten of volgen van cursussen komen bij hen bijvoorbeeld minder vaak voor.”

Wil je er meer over weten, lees het volledige rapport (6 MB).