Nieuws

21 Feb
0     27

Stad Aalst zoekt een systeembeheerder

21/02/2018     Algemeen nieuws en Vacature     Elke Van Depoele

Ben je klantgericht? Zoek je steeds naar oplossingen? Heb je kennis van systeembeheer? Lees dan snel verder!

Functie

De dienst ICT bestaat uit drie teams: team Design en ontwikkeling, team Systeembeheer en team Informatie- en archiefbeheer.
Jij maakt deel uit van het team Systeembeheer.
Jouw belangrijkste uitdagingen:

  • Je staat in voor de verdere uitbouw van een snelle, stabiele en efficiënte informaticaomgeving voor de groep Aalst (stad, OCMW, autonome gemeentebedrijven)
  • Je draagt mee zorg voor een gebruiksvriendelijke informaticaomgeving voor zowel de interne als de externe gebruikers.
  • Je kan ingeschakeld worden in IT - permanentie na de kantooruren en tijdens het weekend.

Profiel

  • Je bent in het bezit van een bachelorsdiploma of gelijkwaardig
  • Je draagt kwaliteit hoog in het vaandel
  • Je bent klantgericht
  • Je hebt onder andere kennis van netwerkbeheer en serverbeheer.

Aanbod

  • Een gevarieerde functie in een organisatie die aandacht heeft voor een gezonde en veilige werkomgeving met ontwikkelingskansen voor iedereen.
  • Contract van onbepaalde duur.
  • Weddeschaal B1-B3 (brutowedde tussen 2 318 EUR / maand en 3 129 EUR / maand, afhankelijk van aanvaarding van relevante anciënniteit en werkervaring)

Selectieprocedure

  • Solliciteren kan tot en met 13 maart 2018 met een recent cv en een kopie van je bachelorsdiploma via https://aalst.be/overzicht/vacatures-bij-de-stad
  • Schriftelijk gedeelte: 26 maart 2018
  • Mondeling gedeelte: 17 april 2018 (adviserende persoonlijkheidsvragenlijst, mogelijke terugkoppeling op het schriftelijk gedeelte en interview)

Voor meer inlichtingen over de selectieprocedure kan je contact opnemen met de dienst Personeel-Selecties, Werf 9, 9300 Aalst.
Telefoon: 053 72 35 91
e-mail: personeelsdienst.selecties@aalst.be
De contactpersoon voor deze selectieprocedure is Ilse Haelterman.


Bekijk de informatiebundel hier


Voor meer inlichtingen over de inhoud van de functie, kan u contact opnemen met Kurt Schelfhout via kurt.schelfhout@aalst.be

Deel deze post:

21 Feb
0     91

Hoe Antwerpen dagelijkse aanvragen "inname openbaar domein & evenementen" vlot verwerkt

21/02/2018     Algemeen nieuws en ShoptIT     Elke Van Depoele

De stad Antwerpen heeft een oplossing gevonden voor de dagelijkse aanvragen voor "inname van openbaar domein" en "de organisatie van evenementen". Het GIPO-decreet leidde namelijk tot veel extra administratief werk.

Hoe kan je dit omslachtige proces optimaliseren? Stad Antwerpen zocht samen met Rombit naar een oplossing en vond één digitaal platform voor het beheer van innames openbaar domein. Van de aanvraag, adviesverlening en conflictdetectie in het GIPOD tot de planning, plaatsing van parkeerverbodsborden en handhaving.
De resultaten liegen er niet om.

Raf Christiaensen, Projectleider Tijdelijke Signalisatie licht zijn ervaring toe. Evenementen brengen gelijkaardige uitdagingen met zich mee: hoe kunnen de verschillende diensten efficiënt samenwerken?
Bart Van Delm van Rombit vertelt hoe je alle betrokken partijen in real-time up to date kan houden.

Schrijf snel in!

Kom tijdens Shopt IT op 26 april luisteren naar hun uiteenzetting!
U kan het volledige programma raadplegen en inschrijven via de website

Deel deze post:

20 Feb
0     141

Digitale aangifte overlijden gaat verder

20/02/2018     Algemeen nieuws en Project Osiris     Elke Van Depoele

In de ontwikkeling van de digitale aangifte overlijden is door de Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV) het ontwerp aangegeven dat het mogelijk maakt de artsen de aangifte overlijden te laten doen.


Vanaf 1 januari 2019 zal dit operationeel moeten zijn. Hierbij wordt dan ook de overlijdensakte in het DABS opgenomen.

 

 

Hierop vooruitlopend kunt als gemeente nu reeds de digitale aangifte overlijden implementeren en de uitvaartondernemers digitaal aangifte laten doen.
Daarbij worden zowel uitvaartondernemers als crematoria al volledig digitaal voorzien van de benodigde toelating crematie en akte van overlijden.

Inmiddels zijn een groot aantal besturen van start gegaan. Wilt u dit ook, dan kan dat met minimale inspanning en geen kosten. Neem voor de details contact op via info@v-ict-or.be

Deel deze post:

19 Feb
0     155

Piloten digitaal horecaloket van start

19/02/2018     Algemeen nieuws     Elke Van Depoele

De besturen van Kortrijk, Roeselaere en Sint Niklaas zijn de eersten die de pilotfase zijn gestart van het digitale horecaloket.

Met dit loket worden horeca uitbaters vanuit de gemeente ondersteund met een "Mijn Horeca" portaal waarop zij alle benodigde vergunningen, attesten, enz. kunnen regelen om een zaak te starten of om actueel te houden.
Nagenoeg alle wet- en regelgeving is opgenomen in het portaal, dat vooral gebruik maakt van alle reeds beschikbare functionaliteiten en portalen bij de Federale en Vlaamse overheid, uiteraard aangevuld met lokale regelgeving.

Met dit EFRO project komt V-ICT-OR vooral de horecaondernemers en afdelingen lokale economie tegemoet.
Na de ervaringen van deze pilootbesturen zal een tweede groep van start gaan in maart en aansluitend zullen alle besturen gebruik kunnen maken van de toepassing.

Interesse in deelname in dit project? Meldt u aan via info@v-ict-or.be

Deel deze post:

16 Feb
0     112

Boek : Cyberrisico's - Een nieuwe dagelijkse realiteit voorgesteld in tien cases

16/02/2018     Algemeen nieuws, Goede Praktijk en Security     Elke Van Depoele

Marc Vael is sinds oktober 2017 de wereldwijde Chief Information Security Officer (CISO) van ESKO, een Belgische multinational met meer dan 1.500 medewerkers, met hoofdkantoor in Gent, die innovatieve geïntegreerde hardware- en software-oplossingen maakt voor de verpakkingsindustrie. Esko is deel van de Danaher groep.
Marc is daarnaast ook voorzitter van ISACA België, plaatsvervangend lid van de Vlaamse Toezichtscommissie, lid van het auditcomité van HoGent, bestuurder bij SAI en lid van de permanente stuurgroep van ENISA.

De digitalisering wijzigt de wereld waarin wij wonen en werken. De mogelijkheden om data te verzamelen en te gebruiken lijken eindeloos. De Smart City is geen verre droom meer maar een realiteit binnen handbereik. Een voorwaarde om succesvol actief te zijn in een gedigitaliseerde omgeving is voldoende aandacht besteden aan de veiligheid. In dit boek bespreekt Marc Vael 10 concrete gevallen met betrekking tot cyberveiligheid. Zij vormen een staalkaart van de belangrijkste risico’s in de cyberwereld.

Ontdek hier meer info

 

 

Deel deze post:

15 Feb
0     117

Toegangsbeheer Vlaamse overheid – stopzetten "aanmelden met draadloze eID kaartlezer'

15/02/2018     Algemeen nieuws     Elke Van Depoele

De Digitale Sleutel 'aanmelden met draadloze eID kaartlezer' zal in de toekomst worden stopgezet. Van zodra de exacte datum van de stopzetting bekend is, wordt deze meegedeeld.

Voor de stopzetting zijn verschillende redenen:

  • Er wordt slechts heel weinig op deze manier aangemeld.
  • De firma die de draadloze kaartlezer aanbiedt, bouwt de ondersteuning voor aanmelden met eID en hun draadloze kaartlezer af.
  • Met de digitale sleutels mobiele app en itsme® zijn voldoende sterke alternatieven beschikbaar.

De kaartlezers zullen nog wel gebruikt kunnen worden om aan te melden met eID in het geval je ze gebruikt met een USB-kabel.

Ben je klant bij een bank die hetzelfde soort kaartlezers gebruikt, dan zal je deze verder kunnen gebruiken om met je bankkaart aan te melden. Het gaat hier enkel om het gebruik van de draadloze kaartlezer in combinatie met de eID.

Dit nieuws werd gemeld door de collega's van FOD BOSA.

Bron : www.overheid.vlaanderen.be

Deel deze post:

14 Feb
0     101

Het gemeentebestuur en OCMW Zoersel zoekt een ICT-medewerker

14/02/2018     Algemeen nieuws en Vacature     Elke Van Depoele

Functie

  • U bent een klantgerichte en enthousiaste teamspeler (m/v/x) met een hart voor ict:
  • U helpt collega’s bij het oplossen van ict-problemen 
  • U analyseert ict-problemen en werkt hiervoor eventueel samen met externe specialisten
  • U biedt op een zelfstandige manier kwalitatieve oplossingen aan

Profiel:

  • U hebt minstens een diploma van het secundair onderwijs of daarmee gelijkgesteld onderwijs. 
  • U hebt een ict-opleiding succesvol afgerond en u hebt relevante, aantoonbare ervaring in een ict-helpdeskfunctie. 
  • U hebt kennis en/of ervaring met verschillende operating systemen zoals WIN7 en WIN10 en pc en serversoftware op applicatieniveau. 
  • U hebt hardware kennis van (multifunctionele) printers, switchen, schermen ….

Wij bieden:

  • Voltijdse contractuele tewerkstelling (C1-C3) 
  • Geïndexeerd bruto jaarsalaris: min. 22 674,57 euro en max. 41 500,32 euro  
  • Maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, tweede pensioenpijler, vergoeding abonnement woon-werkverkeer, fietsvergoeding
  • Een gezonde balans tussen werk en privé ? 
  • Een goede ondersteuning via de nodige opleidingsmogelijkheden

Interesse?

Solliciteer tot en met 27 februari 2018 hier online.

Meer weten?

Deel deze post:

14 Feb
0     132

Gebruikersbeheer Vlaamse overheid – Nieuwe schermen in Internet Explorer 11 niet goed weergegeven

14/02/2018     Algemeen nieuws     Elke Van Depoele

Sommige mensen krijgen in hun browser, vooral bij Internet Explorer 11, de nieuwe userinterface van Gebruikersbeheer niet mooi weergegeven. Dit ligt aan de instellingen van de browser.

Hoe los je dit op?

  • Klik in het venster van Internet Explorer rechts bovenaan op het tandwieltje (instellingen)
  • Je krijgt een dropdownmenu
  • Klik “instellingen voor compatibiliteitsweergave aanpassen”
  • Je krijgt een nieuw pop-up-venstertje
  • Zorg dat de optie “intranetsites met de compatibiliteitsweergave weergeven” uitgevinkt is.
  • Let op: klik niet op “Toevoegen”. “vlaanderen.be” mag niet in het grote veld vermeld staan.
  • Sluit je browser helemaal af.
  • Start je browser opnieuw op, meld je opnieuw aan bij Gebruikersbeheer.
  • Het probleem zou opgelost zijn.

Meer informatie over veilige en goeie browsers vind je hier: https://browsehappy.com/(externe link).

Dit is hoe het er niet moet uitzien:

Dit is hoe het er wel moet uitzien:

 Bron : www.overheid.vlaanderen.be

Deel deze post:

13 Feb
0     414

V-ICT-OR zoekt projectmedewerker(s)! - vacature

13/02/2018     Ongecategoriseerd     Eddy Van der Stock

Je bent gedreven en een job ter ondersteuning van lokale overheden spreekt jou aan? Je bent bezig met informatie en technologie en het boeit je hoe je oplossingen kunt neerzetten die de maatschappelijke dienstverlening kunnen optimaliseren? Dan ben jij diegene die wij zoeken!

Ons team gaat uitbreiden en zoekt de geknipte figuur om dagelijks ingezet te worden in een overheidscontext. Gesteund door mensen met jaren ervaring doe je als geen ander de kennis op die je nodig hebt om een sterk gefundeerde professionele loopbaan uit te zetten binnen de overheidssector!

V-ICT-OR vzw ondersteunt lokale besturen in hun werkzaamheden rond informatie en technologie. Onze specialisten GDPR, informatiebeheer en technologische oplossingen zoeken dringend iemand die naast hen kan opgeleid worden om samen aan de slag te gaan. Als organisatie die ambtenaren uit de lokale besturen overkoepelt, specialiseerde het team zich in de optimalisatie van de dienstverlening, het beheer en de veiligheid van de informatie en de bijhorende technologische oplossingen ( https://v-ict-or.be/organisatie/wie-of-wat-is-v-ict-or/dagelijkse-werking ).

Wat ga je doen?

  • Je helpt mee bij het uitzetten van regionale kenniskringen en de begeleiding van deze regio’s met hun vragen
  • Samen met specialisten word je ingezet bij de begeleiding van lokale overheden
  • Je rapporteert en documenteert de werkzaamheden zodat deze in een bredere context bruikbaar zijn voor de volledige community en voor de collega’s
  • Je stemt de communicatiekanalen af op de huidige maar ook op de toekomstige behoeften
  • Je hebt onder meer de mede de verantwoordelijkheid voor projecten en voor goede werking van werkgroepen en denktanks tussen verschillende mensen binnen de brede community
  • Je werkt hiervoor samen met diverse interne en externe partners
  • Waar nodig verricht je ook projectgerichte werkzaamheden en geef je ondersteuning aan lokale besturen
  • Je verricht ook studiewerk om de meest recente evoluties te kennen en de nieuwe werkmethodes te kunnen integreren in het eigen werk

Wat bieden wij?

  • Sterk dynamisch en gespecialiseerd team dat inspeelt op alles wat leeft rond informatie en technologie binnen de overheidsinstellingen
  • Leuke werkomgeving met enorm veel variatie als sterkste pluspunt
  • Fijne dynamische werkuren
  • Competitief loon
  • Maaltijdcheques
  • Kilometervergoeding

Profiel

  • Je hebt een bachelor diploma, bij voorkeur technisch of publieke wetenschappen met aanvullende interesses voor technologie
  • Interesse en vaardigheid in informatiebeheerinformatieveiligheid en technologie, in een brede overheidscontext kan een voordeel zijn
  • De courante burotica-software kennen voor jou geen geheimen
  • Je hebt noties van projectmanagement
  • Je hebt een vlotte pen en een grote taalgevoeligheid en je bent in staat om teksten en inhouden helder en duidelijk over te brengen bij verschillende doelgroepen
  • Je kan zelfstandig werken en vlot in team
  • Je werkt creatief, met aandacht voor klant en kwaliteit, je hebt zin voor initiatief, je bent conceptueel ingesteld, flexibel en stressbestendig
  • Je hebt een rijbewijs B en eigen vervoer

 

Deel deze post:

13 Feb
0     283

“Blockchain on the Move”

13/02/2018     Algemeen nieuws     Elke Van Depoele

V-ICT-OR, Informatie Vlaanderen, Het Facilitair Bedrijf, de stad en Digipolis Antwerpen zetten ‘Blockchain on the Move’.

'Blockchain on the move' wil de burger een ‘zelf beheerde identiteit’ (‘Self-Sovereign Identity [SSI]’) aanreiken. Die kan hij gebruiken in zijn interactie met overheden, andere organisaties of ondernemingen. De burger beheert zelf zijn gegevens en verleent toegang aan derden.

Concreet willen de initiatiefnemers het concept ‘digitale kluis voor burgers’ uitwerken. Als eerste toepassing wordt daarbij gedacht aan het registreren van verhuisgegevens. De burger doorloopt dan via zijn ‘zelf beheerde identiteit’ het complexe administratieve verhuisproces. De beoogde gebruikers van ‘Blockchain on the move’ zijn divers: de burger zelf, de verschillende overheden en ook derden die geautoriseerde toegang hebben tot de gegevens van de burger, zoals nutsbedrijven.

De grote uitdaging van het project is dat de burger het beheer van zijn gegevens in handen krijgt. Om dit te realiseren moeten internationaal nog de eerste stappen worden gezet en is verder onderzoek nodig. De initiatiefnemers willen via innovatieve aankoopprocedures zoeken naar vernieuwende oplossingen om veilig en transparant om te gaan met gegevens van burgers en transacties tussen burger en overheid. Ook de mogelijkheid tot publiek-private samenwerking wordt onderzocht.

Het project ‘Blockchain on the Move’ kadert in een efficiënte en klantvriendelijke overheid die de burger centraal plaatst in haar dienstverlening en hem ook de eigenaar maakt van zijn gegevens. Dit past zowel binnen de Europese privacywetgeving als binnen het Vlaamse beleidskader (‘Wendbare Overheid’ en ‘Vlaanderen Radicaal Digitaal’). 'Blockchain on the move' is een initiatief van Informatie Vlaanderen, Het Facilitair Bedrijf, de stad Antwerpen, Digipolis en de Vlaamse ICT-organisatie (V-ICT-OR). Het project kadert in het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) van de Vlaamse overheid. Het programma begeleidt en co-financiert innovatieve ideeën. 

Meer informatie over het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) vind je op deze pagina.

Deel deze post: