Nieuws

20 Oct
0     66

De oplossingsgerichte beursvloer op Manage IT - IT1 in de kijker

20/10/2017     Algemeen nieuws en ManageIT     Valérie Hillewaere

IT1 is reeds 22 jaar actief op de Belgische ICT-markt, met vestigingen in Dendermonde & Gentbrugge en is één van de belangrijkste ICT-spelers in Vlaanderen. Het bedrijf levert betrouwbare ICT-diensten en oplossingen op een hoog professioneel niveau vanuit haar vier divisies : Infrastructuur incl. audiovisuele oplossingen, Opleidingen, One-stop digital agency en als laatste divisie Verhuur met specifieke focus op de overheidsmarkt.

Een greep uit het aanbod en onze USP’s specifiek naar overheidsbesturen:

  • Multi-jaar raamcontracten in Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant met net dàt stapje meer: concrete oplossing voor Raadpleging online bouwdossier = ROB, & maatwerk A/V projecten;
  • gevestigde waarde in eigen server- en opslagprojecten voor Vlaamse lokale besturen én implementator van het Microsoft Azure cloud aanbod
  • Concreet aanbod van awareness tot in-depth GDPR assessments en outsourcing van gecertificeerde informatieveiligheidsconsulenten;
  • verhuur tijdelijk IT materiaal: tekortschietende serverrekenkracht of -opslag / laptops voor examenprocedures om snel te anticiperen en te maneuvreren tegen dalende productiviteit;
  • bouwen van websites voor lokale besturen met integratie van digitaal loket (LPDC - Lokale Producten- en DienstenCatalogus);
  • opleidingen op maat en aanlevering systeemengineers om ideale mix eigen personeel / outsourcing ter inzetting van de juiste IT profielen

Meer informatie en referenties: op www.IT1.be of volg ons op Linkedin, Twitter en Facebook.

De beursvloer op Manage IT is een oplossingsgerichte markt. IT1, Platinum bedrijfslid van V-ICT-OR, toont er haar oplossingen. Bekijk het volledige programma en schrijf snel nog in!

Deel deze post:

19 Oct
0     190

Welk bestuur wint dit jaar de Gouden Bit Award?

19/10/2017     ManageIT     Valérie Hillewaere

Verschillende lokale besturen werkten dit jaar mee aan het programma van Manage IT "Samen lossen we het op".
Zij komen dan ook uitgebreid aan bod op het congres zelf. 

V-ICT-OR zet daarnaast ook besturen in de spotlight die dankzij slim ingezette IT het verschil maken voor hun klanten. Zij komen in aanmerking voor de “Gouden Bit Award” of de "Gouden Byte Award".

Heb jij met jouw bestuur - individueel of collectief- een slim IT project gerealiseerd? Dan kom je ook in aanmerking voor deze award. Dien hier nog snel je individueel of collectief project in en maak kans op deze prestegieuze prijs.

Elke lokale overheid, overheidsbedrijf of sociale non-profit organisatie, kan nog aan deze wedstrijd deelnemen. De jury zal uit de ingediende dossiers 3 laureaten kiezen. Zij komen tijdens het theaterdiner op Manage IT hun project persoonlijk voorstellen. Uit deze 3 laureaten worden dan respectievelijk de winnaars van de Gouden Bit en de Gouden Byte bekend gemaakt. 

Interesse om aan te schuiven aan het theaterdiner met de uitreiking van deze awards en een gastoptreden van Arnout Van den Bossche? Registreer dan hier

*Bekijk hier de wedstrijdvoorwaarden.

Deel deze post:

18 Oct
0     229

Wil jij samen met V-ICT-OR een project innovatieve overheidsopdrachten opstarten?

18/10/2017     Algemeen nieuws     Valérie Hillewaere

Denkt u er soms aan om innovatieve oplossingen aan te kopen of te ontwikkelen, maar weet u niet precies hoe er aan te beginnen? De Vlaamse overheid gaf op maandag 16 oktober haar infodag voor haar tweede oproep rond het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) voor begeleiding en cofinanciering van mogelijke innovatieve ideeën.

Een eerste oproep liep in het voorjaar (klik hier voor de goedgekeurde projecten van de eerste oproep). Samen met digipolis gaat V-ICT-OR hier aan de slag om een Open City API-platform voor Vlaamse lokale besturen, een operating systeem voor slimme gemeenten.

De nieuwe oproep werd gelanceerd en loopt van 27 september tot 1 december 2017. 

De projectvoorstellen die in aanmerking komen zijn initiatieven gericht op de aankoop of op de ontwikkeling van innovatieve oplossingen die invulling geven aan specifieke noden of uitdagingen van de overheid of van de ruimere publieke sector.

De concrete behoefte die de overheidsorganisatie of een consortium van organisaties identificeert kan zijn oorsprong vinden in:

  • Het oplossen van een probleem in de werking of dienstverlening;
  • Het invullen van nieuwe operationele noden omwille van bijvoorbeeld nieuwe regelgeving;
  • Het tegemoet komen aan korte of lange termijn strategische beleidsdoelstellingen.

Heb jij innovatieve projectvoorstellen en wil je die samen met ons als community uitzetten?

Laat het dan snel horen aan voorzitter@v-ict-or.be

Deel deze post:

18 Oct
0     135

Maak kans op een VIP-diner op Manage IT!

18/10/2017     ManageIT     Valérie Hillewaere

Wie herkent de 25 locaties die afgebeeld worden in de promovideo van Manage IT 'Samen lossen we het op'? Dan maak je kans op een VIP-diner aansluitend op Manage IT!

 

Schrijf nu in* voor deelname aan Manage IT, en neem deel aan de wedstrijd via dit formulier.
Er worden 3 VIP tickets uitgeloot en een extra prijs. Tijdens het diner worden de Gouden Bit en de Gouden Byte awards uitgereikt, en geniet je mee van de stand-up comedyshow "Burn-out voor beginners" met Arnout Van den Bossche!
Bij ex aequo geldt de eerste inschrijving. Snel zijn is dus de boodschap!

* Enkel inschrijvingen voor Manage IT komen in aanmerking voor een prijs!

Deel deze post:

17 Oct
0     183

3-daagse opleiding IT beleid voor overheidsmanagers

17/10/2017     Algemeen nieuws en Opleidingen     Valérie Hillewaere

Bij veel overheidsorganisaties staat digitalisering hoog op de agenda, maar vaak worden IT-investeringen gezien als een kost en het IT-departement als een losstaande, uitvoerende dienst. Doordat IT te weinig onderdeel uitmaakt van de strategie levert ze vaak niet de verwachte waarde op.

AMS ontwikkelde een 3-daagse opleiding die overheidsmanagers inzicht biedt in welke structuren er nodig zijn binnen de organisatie om een geïntegreerd IT-beleid te voeren. Het uitgangspunt van een solide IT-beleid is dat IT-projecten an sich niet bestaan, ze vormen een integraal onderdeel van een aantal processen om je doelstellingen te bereiken. Academische Directeur Steven De Haes legt uit hoe je de ontwikkeling van jouw organisatie analyseert en hoe je stap voor stap van aparte IT- en businessperspectieven tot een geïntegreerde strategie komt: https://www.youtube.com/watch?v=OP0AYEHJtn4&feature=youtu.be

Meer info over de opleiding: https://www.antwerpmanagementschool.be/programma/it-beleid-overheidsorganisaties/

Deel deze post:

16 Oct
0     89

DCstar

16/10/2017     ManageIT     Valérie Hillewaere

In een notendop

  • Managed back-ups
  • Data blijft in Vlaanderen
  • Je servers in een veilige omgeving
  • Beveiligde dataopslag en netwerken
  • Websitebeheer en koppelingen

Even voorstellen

DCstar biedt managed back-up oplossingen waarbij al je data gegarandeerd binnen Vlaanderen blijft. Met drie eigen datacenters hebt je de keuze uit allerhande colocatie-mogelijkheden. Wij bieden steeds flexibele opties voor jouw IT-infrastructuur. Plots meer of minder ruimte, stroom of netwerk nodig? Geen probleem! Wij schalen onze opstelling mee in functie van je noden.

Belangrijk hierbij is dat je de touwtjes in eigen handen kunt houden. Je brengt je eigen servers onder in (een van) onze datacenters en bepaalt daarbij zelf de configuratie, de applicaties die erop draaien, enz. Om je data en applicaties toegankelijk te houden, werken wij volledig redundant. Zo ben je zeker van een maximale uptime.

Door onze nauwe samenwerking met LCP kunnen wij eveneens voor je website zorgen en voor alle koppelingen naar je achterliggende systemen.

De beursvloer op Manage IT wordt een oplossingsgerichte markt. LCP, Platinum bedrijfslid van V-ICT-OR, toont er haar oplossingen. Bekijk het volledige programma en schrijf snel nog in!

Deel deze post:

16 Oct
0     188

Ontbijtsessie: GDPR-De rol van DPO, IT en leidinggevenden

16/10/2017     Informatieveiligheid en Opleidingen     Valérie Hillewaere

Met de komst van de GDPR wetgeving dienen heel wat KMO bedrijven hun "privacy en security beleid" te (her)bekijken via het opmaken van een "Informatieveiligheidsplan" die vervolgens op de werkvloer organisatiebreed dient toegepast te worden, wil men de GDPR wetgeving naleven. Het opmaken van een informatieveiligheidsplan wordt het best toevertrouwd aan een "Certified Data Protection Officier (DPO)" of "Gecertificeerd Functionaris gegevens bescherming" of met nog andere woorden de "Preventie adviseur voor gegevensbescherming".

Daarnaast heeft het management team, zaakvoerder een rol te spelen wil men structurele wijze "privacy en security by design" afdwingen.

Via dit seminarie wordt u (verder) ingewijd in de GDPR verplichtingen en in het bijzonder de rol van de verschillende actoren gaande van zaakvoerder, management team, DPO, ... ontrafeld.

Neem deel aan een van deze ontbijtsessies

Deel deze post:

13 Oct
0     199

e-Invoicing

13/10/2017     Opleidingen     Valérie Hillewaere

Voor lokale overheden en publieke organisaties.

De Vlaamse overheid wil lokale overheden en andere publieke organisaties sterk sensibiliseren voor elektronische facturatie.  De aangeboden informatiesessies verstrekken informatie over de voordelen van de volwaardige e-facturatie, de Europese richtlijn 2014/55/EU, het PEPPOL-model, en het beleid van de Vlaamse en federale overheid.  Er dienen zich namelijk grote opportuniteiten aan voor lokale overheden en andere publieke organisaties.  Honderden leveranciers staan bovendien al klaar om hun e-factuur naar u te sturen.

Toch is er ook een belangrijke taak weggelegd voor de lokale overheden om het lokale bedrijfsleven warm te maken voor elektronische facturatie. 

De informatiesessie worden georganiseerd in de Vlaamse administratieve gebouwen te Hasselt op 18 oktober, Gent op 8 november en Leuven op 13 november aanstaande.
Inschrijven voor deze gratis informatiesessie doet u via e.procurement@vlaanderen.be met vermelding van naam, organisatie en gekozen sessie.

Gratis e-tendering opleidingen

Zowel e-invoicing als e-tendering kaderen in het end to end e-procurement, waarbij de communicatie tussen overheid en bedrijf van begin tot einde digitaal verloopt. 
Jammer genoeg is de toepassing van e-tendering bij lokale overheden vandaag nog te laag.  Een parlementaire vraag bracht aan het licht dat bedrijven hun offerte maar digitaal kunnen indienen voor amper 40% van de door lokale overheden gelanceerde overheidsopdrachten.  
De Vlaamse overheid biedt daarom -  in samenwerking met een private partner-  gratis opleidingen aan voor e-tendering.   Tijdens de bovenvermelde informatiesessies kan u zich daar onmiddellijk voor inschrijven.

Meer informatie

https://overheid.vlaanderen.be/e-invoicing
of e.procurement@vlaanderen.be

Deel deze post:

12 Oct
0     219

Afhandeltijd Meldingen Openbaar Domein gehalveerd: Gemeente Oosterhout

12/10/2017     ManageIT     Valérie Hillewaere

Sinds 2016 werkt de gemeente Oosterhout voor meldingen en klachten over de openbare ruimte met het informatiesysteem mDesk. Het resultaat: de afhandeltijd van meldingen halveerde binnen een jaar.
De gemeente Oosterhout had in 2016 de wens om de afhandeling van meldingen of klachten over de openbare ruimte sneller en klantvriendelijker te laten verlopen. De oplossing bestond uit digitalisering van het meldingenmanagement. Daartoe werd het informatiesysteem mDesk geïmplementeerd met een koppeling naar de mDesk -app en de Mijn Gemeente-app.

Snellere afhandeling
Met de nieuwe werkwijze kan de gemeente meldingen veel sneller afhandelen. “Inwoners kunnen via de Mijn Gemeente-app op hun smartphone of tablet 24 uur per dag een melding doen of een klacht indienen”, vertelt Joris Burg, projectleider bij de gemeente Oosterhout. “Medewerkers op kantoor kunnen vervolgens via mDesk snel en adequaat de buitendienst aansturen. Die overziet op zijn beurt via de app alle uitstaande meldingen in één oogopslag, zonder afhankelijk te zijn van papieren documenten.”
Naast de gebruiksvriendelijkheid voor de burger en de snelheid van de afhandeling door de gemeente, zijn er meer voordelen. “Met de data die binnenkomt via mDesk kunnen we verschillende analyses maken. Zo zien we in welke buurt of wijk bepaalde meldingen voorkomen. Daar kunnen we op inspelen met bijvoorbeeld onderhoud en kunnen we ook data van verschillende jaren naast elkaar leggen en vergelijkingen maken.”

Binnen een dag
Inmiddels wordt bijna de helft van alle meldingen door de burgers doorgegeven via de Mijn Gemeente-app. Daardoor halveerde de totale duur van de afhandeling van de klachten sinds de ingebruikname. “De helft van alle meldingen wordt zelfs binnen een dag verwerkt. Na vijf dagen hebben we 80 procent afgehandeld en ook het aantal meldingen dat blijft openstaan, is teruggebracht.”

Nauwe samenwerking
De gemeente Oosterhout had de wens om de eigen formulieren te integreren in het informatiesysteem. “Een systeem op maat, waar we heel blij mee zijn.” Dat bracht wel een behoorlijke uitdaging met zich mee voor de planning. “We hadden vier maanden de tijd. Dankzij een goede, intensieve samenwerking tussen de gemeente en Conxillium hebben we echter obstakels samen het hoofd kunnen bieden en alles op tijd weten te implementeren.”

Onze planning was ambitieus. Dankzij de intensieve samenwerking met Conxillium hebben we obstakels samen het hoofd kunnen bieden en alles op tijd geïmplementeerd.

Joris Burg,
projectleider implementatie Oosterhout ,
gemeente Oosterhout (Brabant)

De beursvloer op Manage IT wordt een oplossingsgerichte markt. Conxillium, bedrijfslid van V-ICT-OR, toont er haar oplossingen. Bekijk het volledige programma en schrijf snel nog in!

Deel deze post:

11 Oct
0     269

Nieuwe versie van de Digitale Handtekenmap beschikbaar

11/10/2017     Algemeen nieuws     Valérie Hillewaere

De nieuwe versie (V7.2) van de Digitale Handtekenmap is intussen geïnstalleerd en beschikbaar.
Ben je benieuwd wat deze nieuwe versie te bieden heeft, bekijk dan de snelstartkaart.

Op de webpagina van digitaal tekenen, vindt u ook een nieuwe handleiding en een ‘ingeblikt’ webinar (luik ‘praktisch’).

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen:

  • Volledig nieuwe look-and-feel
  • Introductie van een dashboard als startscherm
  • Introductie van de notie ‘pakket’ voor documenten die samen horen
  • Beheer van folders
  • Belangrijke wijzigingen in de integratie van toegangs- en gebruikersbeheer 

De mogelijkheid om uw eigen applicaties te integreren met de Digitale Handtekenmap via de API interface is eveneens nog verder uitgebouwd en in productie.
De volledige technische informatie over deze API interface kan je  ook terugvinden op de webpagina van digitaal tekenen (luik praktisch).
Indien u interesse heeft in deze functionaliteit, neem dan contact via een mail naar digitaaltekenen@vlaanderen.be.

Deel deze post: