Mechelen gebruikt als eerste stad digitale stempel

10/07/2012     Algemeen nieuws         3798     3

Mechelen is een digitale koploper. Waar de stad enkele maanden geleden al debuteerde met een webcamloket pakt ze nu opnieuw uit met een digitale primeur. Als eerste openbaar bestuur maakt de stad Mechelen gebruik van een digitale stempel die vijf attesten van een wettelijke digitale handtekening voorziet én zijn legale waarde behoudt bij het afdrukken. Deze innovatie betekent zowel voor burgers als ambtenaren een grote besparing van tijd en moeite en wordt in nog geen enkele andere stad toegepast.

Via het e-loket op de website van de stad Mechelen kunnen Mechelaars (met Belgische nationaliteit) al langer documenten aanvragen. Maar omdat ze nog een handtekening en officiële stempel van de stad nodig hadden, moest het aangevraagde document steeds afgehaald worden in het Huis van de Mechelaar of opgestuurd worden met de post. Dat is nu verleden tijd, want met zijn E-ID en elektronische kaartlezer kan de Mechelaar nu zelf een attest opvragen en meteen thuis afdrukken, zonder dat de legale waarde verloren gaat. Dat attest is voorzien van een digitale stempel.

De digitale stempel ziet eruit als een soort zegel met barcode en vervangt de klassieke stempel en handtekening. In de barcode op de stempel worden de gegevens van het document opgeslagen, samen met de digitale handtekening van de stad. Op deze manier is het document beveiligd tegen elke poging tot vervalsing. De instanties waar het attest meestal voor wordt opgevraagd (werkgever, RVA, notaris, advocaat, …) kunnen het document met barcode scannen en zo de authenticiteit van het document controleren op de website van stad Mechelen.

Het Antwerpse bedrijf Inventive Designers ontwierp de software. Intercommunale CIPAL zorgde voor de praktische toepassing.

Kristl Strubbe, schepen voor ICT: “De digitale handtekening is echt een grote stap vooruit. Per jaar halen Mechelaars zo’n 6170 attesten af aan het loket. Zij hoeven niet meer naar het stadhuis voor een stempel of handtekening en de stad spaart een hoop geld en tijd uit.“

Meer info, zie www.mechelen.be/digitalestempel

Deel deze post:

Reacties (3)

  1. Van Mingeroet Hans @ 12/07/2012 11:02

    Proficiat Mechelen. Al blijft het zonde dat zulke interessante projecten door (één) lokaal bestuur moet gedragen worden, terwijl dit soort toepassingen eigenlijk broodnodig is voor alle gemeenten! Helaas beschikt een gemiddelde gemeente niet over de tijd en/of budget om zoiets zelf uit te werken.

    Hopelijk stromen initiatieven zoals dit wel op zijn minst al door naar andere besturen die Cipal software gebruiken.

  2. Koen Verspecht @ 13/07/2012 08:38

    Het was een traject van bijna 2 jaar om dit te realiseren. Het technisch realiseren viel nog wel mee door een goede samenwerking tussen de verschillende partijen maar het juridisch in orde krijgen was al bij al nog het grootste probleem. Ook dit werd opgelost met een wetswijziging. Laat ons hopen dat naast de lokale besturen ook de hogere overheden dit oppikken zodat we nu eindelijk en echte e-government kunnen gaan doen.

  3. Thomas Smets @ 26/07/2012 10:32

    En accepteren andere diensten een document met digitale stempel? Ik kan me best voorstellen dat de loketbediende van het ziekenfonds raar opkijkt als hij ipv een document met stempel en handtekening ineens zo'n hoop blokjes ziet staan...
    Niet dat ik dit project niet toejuich, we hebben zelf ook al aan tafel gezeten met leveranciers van dit product. En zolang het niet gebruikt wordt, kan het ook niet ingeburgerd geraken natuurlijk! Dus hop, allen op die kar!

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!