De twee gezichten van de verkeersbordendatabank

21/01/2015     Algemeen nieuws, Informatieveiligheid en Open Data         1316     0

Er heerst bij Belgische politici een consensus pro slimme mobiliteit. Een eerste stap is het aantal verkeersborden in kaart te brengen in de verkeersbordendatabank. Maar die is verre van up-to-date', schrijft Lies Van Cauter, die doctoreert in het falen van Vlaamse informatiesystemen.

De Nederlandse verkeersdeskundige Hans Monderman pleit voor minder verkeersborden en wegmarkeringen omdat bestuurders dan alerter zouden rijden. Experimenten in o.a. Denemarken, Groot-Brittannië en Nederland tonen aan dat er minder doden vallen op 'bordarme' wegen en dat bestuurders er automatisch voorzichtiger rijden.

Belgische politici willen de wildgroei van verkeersborden al jaren aanpakken. Er is een partijoverschrijdende consensus pro slimme mobiliteit. Een eerste stap is het aantal en type verkeersborden in kaart brengen. De in 2008 gelanceerde verkeersbordendatabank moet hiervoor zorgen.

Iedereen lijkt het hierover eens en toch is de verkeersbordendatabank verre van up-to-date. In de parlementaire debatten van 15 januari 2015 worden gemeentelijke en enkele Vlaamse administraties 'onwil' en 'het verzaken van hun bijhoudingsplicht' verweten. Wij analyseerden waarop deze stellingen gebaseerd zijn.

Lees verder

Download de app

Deel deze post:

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!