Prijs voor Digitale Communicatie: de 5 laureaten

09/09/2015     Algemeen nieuws     Valérie Hillewaere     1273     0

De kogel is door de kerk. De jury heeft de vijf laureaten voor de Prijs voor Digitale Communicatie gekozen. Uit de vijftien inspirerende inzendingen koos de jury het projectvoorstel van Ruimte Vlaanderen, stad Oostende, OVAM, Agentschap Natuur en Bos en de stad Gent.

Hieronder vind je een overzicht van de 5 laureaten. Wie de felbegeerde award mee naar huis neemt, ontdek je op de Dag van de Digitale Communicatie op woensdag 16 september ’15 in het Vlaams Parlement.

Digitale bouwaanvraag - Ruimte Vlaanderen

Vanaf nu kan een bouwaanvraag ook ingediend worden via www.omgevingsloket.be. De toepassing bestaat uit een internetloket voor bouwheer, architect of overheid én een uitwisselingsplatform dat alles met elkaar verbindt. Het omgevingsloket speelt in op de later geplande lancering van de omgevingsvergunning. De digitale bouwaanvraag wil tijd en kosten besparen en zorgt voor een permanent en interactief communicatiekanaal tijdens het bouwaanvraagproces. Sinds september 2014 startten een 30-tal lokale besturen met het omgevingsloket.

DO2 - Stad Oostende

In een grote organisatie zitten data overal en nergens, in 1000 verschillende formaten. De stad Oostende startte daarom DO2 (Digitaal, Open Data, Oostende), een Open Data platform om data te uniformiseren, te actualiseren en te koppelen waar mogelijk. Het platform stimuleert de eigen medewerkers om op een gerichte en bewuste manier om te gaan met data. DO2 nodigt ook iedereen uit om zelf iets te doen met de beschikbare data. Het platform toont andere lokale besturen hoe je een open data platform kunt opstarten.

Portfolio voor lokale besturen - OVAM

OVAM streeft naar een duurzaam afval- en materialenbeheer en een propere bodem in Vlaanderen, samen met lokale besturen. Daarom startte OVAM met een overzichtelijk portfolio met cases die lokale besturen wil inspireren en aanzetten tot actie. Het online platform verzamelt 40 verhalen die het Vlaamse materialen- en bodembeleid vorm geven, verteld door de mensen zelf. Het is een databank van boeiende projecten en enthousiaste mensen die tonen hoe ze samen werken aan een mooier morgen.

Volg de boswachters op Twitter - Agentschap voor Natuur en Bos

Sociale media en boswachters? Het lijkt een bizarre combinatie maar bij het Agentschap voor Natuur en Bos vormen ze een perfect duo. Boswachters hebben meer taken dan vroeger en zoeken naar andere manieren om contact te houden met hun publiek. Twitter helpt daarbij. Een groepje boswachters werd opgeleid om te tweeten over hun professionele bezigheden en over wat er in hun natuurgebieden te beleven valt. Met weinig middelen bereiken de boswachters dankzij deze technologie een breed publiek.

Zonnekaart - Stad Gent

De stad Gent lanceerde eind mei 2015 de zonnekaart. Op deze digitale kaart ziet iedere Gentenaar hoe geschikt zijn dak is om zonnepanelen te leggen en hoeveel zonne-energie dat kan opleveren. De online tool houdt rekening met de oriëntatie en de hellingsgraad van het dak. Samen met de (al bestaande) warmtefoto informeert de zonnekaart over de energiewaarde van een huis. De zonnekaart is geïntegreerd in de online tool ‘Check je huis’ die inwoners advies op maat geeft om hun woning energiezuiniger te maken.

Deel deze post:

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!