Kortrijk digitaliseert procedure inname openbaar domein

08/06/2016     GIS en Goede Praktijk         893     0

Wie zaken zoals een container, verhuislift of kraan wenst te plaatsen op het openbaar domein kan dit voortaan volledig digitaal aanvragen in de stad Kortrijk. Per jaar krijgt de stad meer dan 3.000 aanvragen voor innames van het openbaar domein. De hele procedure kan voortaan digitaal worden afgehandeld: van de aanvraag tot en met het verkrijgen en betalen van de toelating. Dit is een nieuwe stap vooruit voor Kortrijk Renoveert, dat de Kortrijkzaan aan het renoveren wil krijgen. Het is ook een volgende stap in de uitbouw van het Thuisloket, een ambitie uit het ICT beleidsplan.

Schepen van ICT Philippe De Coene: “In 2013 realiseerden we één digitaal aanspreekpunt voor de vier betrokken diensten: Stadsplanning, Mobiliteit, Parko en Politiezone Vlas. Nu gaan we nog een stap verder. Je kan van thuis uit, de klok rond, een aanvraag indienen en volledig afhandelen. Ook de Stad, Parko en de Politiezone hebben baat bij deze digitale vereenvoudiging, die tal van manuele tussenstappen uitschakelt.”

Schepen van Bouwen en Wonen Wout Maddens: “Nu kan alles via één aanvraag en doorloopt het gebruiksvriendelijke systeem automatisch de noodzakelijke stappen. Je kan zelf op een slimme kaart aanduiden waar je de container, kraan of lift wil plaatsen. Je krijgt dan ook onmiddellijk melding indien er op hetzelfde moment en dezelfde plaats al werken of een anderen inname gepland zouden zijn. Je krijgt onmiddellijk te zien hoeveel het zal kosten en je kan online betalen.”

Schepen van Mobiliteit en Infrastructuur Axel Weydts: “De nieuwe aanpak is eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk. Via dezelfde weg kan je aangeven of je parkeerverbodsborden nodig hebt. Parko koppelt dit systeem ook aan de nummerplaatherkenning in het winkel- en wandelgbied.”

De communicatie rond de hele aanvraag verloopt per mail. Je aanvraag wordt behandeld en je krijgt via mail de vraag tot online betaling. Zodra de betaling in orde is, krijg je de toelating inname openbaar domein in jouw mailbox. Het is dus niet langer nodig om nog via overschrijving te betalen of documenten af te halen. Interessant om weten is dat de behandeling van een inname zonder hinder drie dagen in beslag neemt. Voor een inname met hinder, waarvoor je als aanvrager een signalisatiemachtiging nodig hebt, duurt de behandeling tien dagen.

Alle vergunningen worden onmiddellijk toegevoegd aan een globale Vlaamse databank voor hinder op het openbaar domein (GIPOD databank van Agentschap Informatie Vlaanderen). Dit draagt bij tot meer transparantie en kan mogelijke conflicten met andere aanvragen of werken voorkomen. Iedereen kan de databank raadplegen via http://www.geopunt.be/hinder-in-kaart. De informatie is ook meteen beschikbaar als open data (http://opendata.vlaanderen.be/dataset?q=gipod) en zo klaar voor integratie in allerhande toepassingen zoals apps voor navigatie.

Meer info:

Philippe De Coene, schepen van ICT, 0477/45.32.33
Wout Maddens, schepen van Bouwen en Wonen, 0474/92.22.82
Axel Weydts, schepen van Mobiliteit, 0479/29.93.40

www.kortrijk.be/thuisloket
www.kortrijk.be/innameopenbaardomein

Deel deze post:

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!