Aan de slag met de softwarecatalogus: vragen én antwoorden

01/08/2016     VlaVirGem         596     0

Midden april lanceerden we de softwarecatalogus. Ondertussen registreerden zich al bijna 80 lokale besturen en gingen ook meer dan 30 softwareleveranciers aan de slag. Op basis van die eerste gebruikerservaringen verzamelden we heel wat vragen en feedback. We geven hieronder een aantal van de meest gestelde vragen én hun antwoorden. Alle feedback kan uiteraard nog steeds doorgegeven worden via softwarecatalogus@v-ict-or.be.

Hoe vraag ik een login aan voor de softwarecatalogus?

Dit is heel eenvoudig. U stuurt een e-mail naar softwarecatalogus@v-ict-or.be en ontvangt dan binnen de 24 uur een gebruikersnaam en wachtwoord waarmee u aan de slag kan. We voorzien ook de nodige handleidingen.

Wat is de meerwaarde van de softwarecatalogus?

De softwarecatalogus ondersteunt lokale besturen bij hun informatiekundige vraagstukken. Het geeft een totaalbeeld van het applicatieportfolio van de gemeenten binnen de referentiearchitectuur van de Vlaamse Virtuele Gemeente (VlaVirGem) en beantwoordt vragen zoals welke pakketversies in mijn applicatieportfolio worden (binnenkort) niet meer ondersteund? Of welke pakketversies in mijn applicatieportfolio voldoen aan zogenaamde eindproduct standaarden? Softwareleveranciers kunnen via dit instrument hun aanbod voorstellen, op die manier weten lokale besturen bij welke leveranciers ze waarvoor terecht kunnen.

Is het mogelijk om een gemeenschappelijke catalogus te maken voor gemeente en OCMW?

Ja, u kan zowel als stad als OCMW aanmelden met een eigen verantwoordelijk beheerder. Vervolgens kan desgewenst een samenwerkingsverband worden gecreëerd, die ook de samenvoeging van Stad en OCMW in beeld kan brengen.

Hoe worden leveranciers aangemaand om de softwarecatalogus in te vullen?

Lokale besturen hebben er groot belang bij dat het aanbod van de softwareleveranciers goed en volledig gevuld is in de catalogus. Wij adviseren lokale besturen hun belang aan te geven aan hun softwareleveranciers en hun contact op te laten nemen met V-ICT-OR via softwarecatalogus@v-ict-or.be.

Hoe werkt het systeem met de sterren dat zichtbaar is op de homepagina?

De sterren geven aan voor hoeveel procent van alle referentiecomponenten uit de referentiearchitectuur u software gebruikt. Dit systeem geeft dus enkel de voortgang aan, het gaat niet over een beoordeling die besturen geven over bepaalde pakketten.

Binnenkort kunt u alle vragen en antwoorden raadplegen via een aparte pagina op de softwarecatalogus.

Deel deze post:

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!