Stad Lier en Gemeente Bonheiden piloot in project ‘digitale aangifte overlijden’

12/09/2017     Ongecategoriseerd     Eddy Van der Stock     425     0

Na deelname aan de werkgroep ‘digitale aangifte overlijden’, waarin verschillende publieke en private stakeholders werden samengebracht om het proces van een aangifte van een overlijden te vereenvoudigen, digitaliseren en automatiseren, start de stad Lier morgen, samen met de gemeente Bonheiden, als piloot met de praktische uitrol van dit project.

De bedoeling van het project ‘digitale aangifte overlijden’ is een middel te creëren waardoor gemeenten, uitvaartondernemers en crematoria volledig elektronisch gegevens en documenten met elkaar kunnen uitwisselen. Het project zal voor iedereen voordelen opleveren. De gemeenten moeten geen dubbel werk meer verrichten aangezien de gegevens voor de akten automatisch opgehaald kunnen worden uit het Rijksregister. De uitvaartondernemers verliezen geen tijd meer door heen en weer te rijden naar de gemeentelijke diensten voor het laten opmaken en afhalen van de akten. De crematoria zullen de toestemming tot crematie rechtstreeks en onmiddellijk ontvangen en zullen daardoor hun werking efficiënter kunnen organiseren. Kortom het project zorgt voor administratieve vereenvoudiging, een lager foutpercentage en tijdswinst voor alle betrokken partijen.

Lier blijft volop inzetten op een klantgerichte, klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening. Burgemeester Frank Boogaerts: “Dit project past perfect binnen deze visie. Met onder andere de automatische notarisbrieven en de dienstverlening op afspraak, is de stad Lier al enkele jaren een voorbeeld in Vlaanderen. Met deze projecten zorgde de stad voor een betere en efficiëntere dienstverlening aan de notarissen en aan de klanten die dagelijks in het stadskantoor over de vloer komen. Door op te treden als piloot in het project ‘digitale aangifte overlijden’, willen we deze voorbeeldfunctie behouden en onze dienstverlening aan de uitvaartondernemers nog verbeteren. Het project zorgt nu al voor een enorme vereenvoudiging voor alle betrokken partijen. We hopen tijdens het pilootproject, samen met de collega’s uit Bonheiden, dit proces nog verder te optimaliseren zodat zoveel mogelijk andere gemeenten ons voorbeeld snel kunnen volgen en alle overbodige documenten en verplaatsingen tot het verleden behoren.”

Dit project is een samenwerkingsverband tussen de uitvaartondernemers, lokale, Vlaamse en federale overheden en softwareleveranciers. De verschillende partners:

  • de Vlaamse ICT-organisatie, d.i. de vereniging van alle ICT-medewerkers van de lokale besturen (V-ICT-OR)
  • het intergemeentelijk samenwerkingsverband dat de crematoria van Wilrijk, Turnhout en Lommel beheert (PONTES)
  • het Verenigd Netwerk van Openbare Crematoria (VNOC vzw)
  • de vertegenwoordigers van de uitvaartsector (FUNEBRA en Uitvaartunie Vlaanderen)
  • de Vlaamse Vereniging van Ambtenaren en Beambten van de Burgerlijke Stand (VLAVABBS)
  • de softwareleveranciers (Cipal Schaubroeck, CEVI, Remmicom en Digipolis)
  • Fedict
  • KSZ/e-Health

Deel deze post:

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!