Vanaf 1 oktober kunnen alle Vlaamse lokale besturen aan de slag met het webplatform Osiris voor de digitale aangifte overlijden. Dit platform stelt gemeenten, uitvaartondernemers en crematoria in staat om gegevens en documenten elektronisch met elkaar uit te wisselen.
In de eerste fase kan men vanuit de besturen de aanvragen van de uitvaartondernemers op een heel eenvoudige manier verwerken. Bovendien kan men de vereiste documenten opladen. Het model IIIc wordt in deze fase nog digitaal opgeladen
In fase 2 zal het mogelijk zijn om een koppeling te maken met de bestaande software voor burgerzaken, waardoor de digitale verwerking nog wordt versneld en de statistieken aan het Agentschap Zorg automatisch worden aangevuld.
In fase 3 doet de arts aangifte en zal het aangehaalde model IIIc op termijn verdwijnen.
Aansluiten op het webplatform Osiris heeft vanaf de eerste fase alleen maar voordelen: Terwijl het lokaal bestuur alle informatie digitaal beschikbaar stelt aan de crematoria en de uitvaartondernemers, hoeft deze laatste groep niet meer langs te komen op het gemeentehuis.
Wil je als lokaal bestuur aansluiten? Dat kan reeds na 1 instructienamiddag!
Het programma van zo’n instructienamiddag ziet er als volgt uit
Op het einde van deze instructienamiddag worden zowel het bestuur als de uitvaartondernemers geregistreerd in het systeem en wordt een startdatum bepaald voor deze nieuwe werkwijze. Vanaf die dag wordt reeds met het webplatform gewerkt. Zo snel gaat dit! Er komt dus geen groots implementatietraject aan te pas.
Contacteer johan.vanderwaal@v-ict-or.be om uw instructienamiddag vast te leggen!
Bekijk een aangesloten gemeente