Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

MAGDA-documentendienst levert baanbrekend werk in digitale transformatie

23/04/2020
De federale eBox-oplossing, die ken je al, Maar wist je dat nu ook Vlaanderen gebruik gaat maken van die oplossing via MAGDA? De nieuwe taskforce Vlaanderen Helemaal Digitaal (aanvullend op Vlaanderen Radicaal Digitaal) zorgde voor een stroomversnelling van verzendmogelijkheden voor instanties die aan Vlaamse burgers officiële documenten willen bezorgen.

Gisteren op de stuurgroep lokaal e-gov bracht Vlaanderen haar verhaal rond deze nieuwe service.
 
Verzenders van documenten krijgen de keuze om post analoog of digitaal te versturen (met natuurlijk de intentie om, i.k.v. Vlaanderen Radicaal Digitaal, en bij uitbreiding Vlaanderen Helemaal Digitaal, stelselmatig richting digitaal op te schuiven).  De post krijgt een sjabloon dat je in een online tool ontwerpt, waarop je je logo en adres zet. Je kunt ook kiezen voor aangetekend verzenden.
 
Er wordt van het 'digitaal eerst'-principe uitgegaan: probeer zoveel mogelijk digitaal te versturen, indien onmogelijk, dan moet het via de klassieke post. Als verzender bepaal je zelf de formule.
Waarom digitaal gaan?
  • Vereenvoudiging postregistratie: alles digitaal i.p.v. een deel op papier en een deel digitaal
  • Goedkoper: een aangetekende zending kost snel 6.5 euro, terwijl versturen online gratis is
  • Je steunt Vlaanderen Radicaal Digitaal
  • Een alternatieve verzendwijze voor vertrouwelijke, gevoelige documenten
  • Volledige ondersteuning bij aansluiting op MAGDA
  • Vereenvoudiging communicatie richting burger: hij/zij krijgt alles digitaal i.p.v. deels fysiek deels digitaal binnen
Wil je toch fysiek versturen, dan gelden de tarieven volgens overheidscontract HFB en BPOST-tarieven (opvraagbaar).
 
Alle overheidsorganisaties in Vlaanderen kunnen van de MAGDA-documentendienst gebruikmaken. Ook publieke instellingen die onder de bepalingen van het Decreet Lokale Besturen vallen (bv. soms intercommunales, WZC's, ziekenhuizen, nutssector, politiezones ...)
 
De dienst verwerkt ook vertrouwelijke informatie, dus ook bekeuringen, belastingsdocumenten, vergunningen, etc. kunnen langs dat kanaal gaan.
 
Er zijn 2 koppelingen voorzien: MAGDA API (applicatie-interface) en MAGDA Online.
  • Gebruik MAGDA API om vanuit eigen applicaties documenten te versturen (jouw IT-dienst moet dit ondersteunen, geschikt voor grotere volumes)
  • Gebruik Magda Online om rechtstreeks in de web-userinterface documenten te verzenden (gebruiksklaar, geen eigen IT-ondersteuning nodig, geschikt voor kleinere volumes)

Je kunt beide koppelingen tegelijk gebruiken.

Gedetailleerde versies van de workflow en prijzen vind je in de online toelichting die gisteren op de stuurgroep e-gov plaatsvond. Deze file staat op de bestandsbibliotheek en is gratis inzichtelijk voor leden van V-ICT-OR: