Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Webinar Introductie Citizen Support - terugblik

14/05/2020

Gesprekken tussen bedrijven en lokale besturen hebben er al meermaals op gewezen: de burger als 'externe klant' is zeer belangrijk. We willen dat onze burgers zich gehoord voelen, betrokken voelen.

Een manier om dit te stimuleren is via burgermeldingen. De burger bezorgt het lokaal bestuur een melding of klacht, waarna het bestuur hiermee aan de slag gaat. Aandachtspunt daarbij is dat de burger op de hoogte gehouden wordt, dat hij/zij ziet dat de melding/klacht effectief behandeld wordt, dat er iets mee gebeurt.

De tools van vandaag laten toe dat je heel wat inputkanalen kunt koppelen aan burgerportalen. Zo kunnen socialmediaberichten bv. als meldingen in jouw back-endsysteem verschijnen. Bovendien kun je de burgerportalen koppelen met authentieke gegevensbronnen, zoals het CRAB, waardoor je o.a. meldingen aan straten en huisnummers kunt koppelen.

Hoe laat je meldingen gebeuren: laagdrempelig (zonder authenticatie, met kans dat je spam binnenkrijgt), of met authenticatie (bv. eID)? Deze afweging, en alle voorgaande punten, zijn besproken in het webinar 'Introductie Citizen Support'.

Duik in het documentatiemateriaal om meer te leren! Link