BANKEN VERHUREN ALMAAR MINDER FYSIEKE BANKKLUIZEN
De grootbanken zien het aantal kluizen voortdurend dalen. Gemiddeld zijn vandaag ruim 10 procent minder kluizen verhuurd dan vorig jaar. ‘Als we met eind vorig jaar vergelijken, zien we een duidelijke daling in het aantal verhuurde kluizen (-13,8%)’, zegt Hilde Junius, de woordvoerster van BNP Paribas Fortis. ‘Het aantal beschikbare kluizen daalt eveneens (-13,2%), vooral door de veranderingen in ons kantorennet.’
Ook bij KBC is de daling duidelijk. In vijf jaar is het aantal verhuurde kluizen afgenomen van 150.000 naar 103.203. Door de optimalisatie van het kantorennet daalt ook daar het aantal beschikbare kluizen.
Bij de vier grootbanken ligt de bezettingsgraad van de beschikbare kluizen op 30 à 50 procent.
Notarissen
De Federatie van het Notariaat (Fednot) lanceert daarom Izimi, een gratis digitale kluis voor elke burger. Daarin kunt u niet alleen persoonlijke, gevoelige en belangrijke documenten veilig opbergen, u kunt die persoonlijke data ook op een veilige manier delen met anderen, zoals uw partner, uw kinderen of een notaris naar keuze.
Het project wordt vanaf begin 2021 uitgerold via een website en via een applicatie voor de smartphone zodat u de persoonlijke kluis overal kunt raadplegen. Wie dat wenst, kan nu al een kluis aanmaken via www.izimi.be, documenten opladen en zelfs al delen met familie of vrienden.
Vanaf begin volgend jaar wordt het mogelijk persoonlijke documenten vanuit het platform met een notaris te delen en kan de burger aangeven wat bij zijn overlijden moet gebeuren met de documenten in uw kluis. Dat laatste is niet onbelangrijk. Want door de erfgenamen bij overlijden toegang te geven tot de kluis kan die een belangrijke bron van informatie zijn en veel opzoekingswerk voorkomen.
‘Zo hoeven de erfgenamen niet uit te vissen wie de energieleverancier of de telecomprovider was, wie de eigenaar was van de woning waarin de overledene het laatst verbleef, hoe ze de huurder kunnen bereiken of waar ze belangrijke wachtwoorden kunnen terugvinden’, zegt Jan Sap, de directeur-generaal van Fednot.
De notarissen bieden Izimi aan als een gratis dienst voor elke Belg. Het opslaan en toevoegen van documenten in die digitale kluis is voor iedereen gratis tot 200 megabyte. Boven die drempel gaan, kan tegen een vergoeding. In de kluis zijn ook automatisch alle akten te raadplegen die de burger sinds 2014 voor een notaris heeft ondertekend. Waardoor een bezoek aan de notaris dan niet meer nodig is.
Met de dienstverlening willen de notarissen hun onafhankelijkheid uitspelen. ‘We onderscheiden ons van internetgiganten die allerhande persoonlijke data controleren in gigantische silo’s en van andere spelers die persoonlijke data benutten voor commerciële doeleinden’, zegt Sap. ‘We garanderen dat de documenten achter slot en grendel zitten en dat niemand er toegang toe krijgt. De burger behoudt ook de volledige controle over wat met zijn data gebeurt. Alleen hij beslist of hij de documenten in zijn kluis met anderen deelt, wanneer en met wie. Ook de notaris krijgt pas toegang tot één of meerdere documenten in de kluis na uitdrukkelijke toestemming van de burger.’
‘Om met Izimi gegevens uit te wisselen is geen e-mail nodig. Vanuit het platform kan de burger veilig berichten naar bijvoorbeeld zijn partner of een notaris sturen’, zegt Sap. ‘Dat is mogelijk omdat Fednot de jongste jaren al veel in de uitbouw van superveilige digitale netwerken heeft geïnvesteerd omdat de communicatie tussen een notaris en de burger meestal persoonlijk en privacygevoelig is.’
Klanten met een Plus-rekening kunnen een digitale kluis activeren waar ze hun belangrijke gegevens kunnen opslaan.