Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

[DITh] Digitale inclusie: gamen voor iedereen dankzij gamification en Neuralink.

19/04/2024

Digitale inclusie is meer dan ooit relevant. De digitale wereld biedt tal van voordelen, maar dreigt ook een scheiding te creëren tussen wie digitaal vaardig is en wie niet. Gamification, het toepassen van spelelementen in niet-spelsituaties, kan een sleutelrol spelen om digitale vaardigheden te bevorderen en meer mensen te betrekken in onze maatschappij.

Een baanbrekende ontwikkeling in dit kader is de komst van Neuralink. Deze technologie maakt het mogelijk om met gedachten computers te besturen. Dit opent perspectieven voor mensen met een handicap of beperking, die hen tot nu toe van gamen weerhielden.


Neuralink en digitale inclusie

Neuralink is een hersen-computerinterface die in ontwikkeling is bij Elon Musks bedrijf Neuralink. De interface wordt in de hersenen geplaatst en kan hersensignalen omzetten in digitale signalen. Hierdoor kan men met gedachten computers, smartphones en andere apparaten besturen.

Voor mensen die belemmerd zijn om te gamen, kan Neuralink een revolutie betekenen. Zo kunnen mensen met een spierziekte of verlamming via hun gedachten games gaan spelen. Dit kan hun zelfvertrouwen en gevoel van inclusie enorm vergroten.


Gamification: leren en plezier combineren

Gamification is het toepassen van spelelementen in niet-spelsituaties. Denk aan punten, badges, leaderboards en levels. Deze elementen maken taken leuker en motiverender, waardoor mensen meer geneigd zijn om te leren en te participeren.

In het kader van digitale inclusie kan gamification worden ingezet om mensen te stimuleren om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van online cursussen of apps die gamification-elementen bevatten.


Belgische ontwikkelaar Kevin Descheemaker (DITH) verdiept zich in toegankelijke gaming

De Belgische ontwikkelaar Kevin Descheemaker in accessible gaming en ontwikkelt games en gamified leeromgevingen die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking of aandoening. 

Descheemaker is een fervent voorstander van digitale inclusie en gelooft dat gamification een belangrijke rol kan spelen om meer mensen te betrekken bij de digitale wereld. DITh, het expertisecentrum voor digitale inclusie, is dan ook erg enthousiast over de samenwerking met Kevin Descheemaker in de toekomst.


Digitale technologie voor een inclusieve samenleving

Digitalisering en technologie hebben het potentieel om de samenleving inclusiever te maken. Gamification en innovaties zoals Neurolink kunnen hier een belangrijke rol in spelen. DITh zet zich in om samen met partners zoals Kevin Descheemaker deze technologieën toegankelijk te maken voor iedereen, zodat niemand wordt uitgesloten van de digitale wereld.

 

-/-

Kom op 16 mei 2024 naar Flanders Expo in Gent voor een boeiende en inspirerende dag vol met kenners, beleidsmakers en innovators op het gebied van technologie. Verwacht je aan interessante workshops en topkansen om te netwerken, allemaal met de focus op de digitale toekomst van lokale besturen.

Niet minder dan 4 breakout tracks van de DITh experts te volgen die dag. KLIK HIER naar de eventpagina en reserveer je plekje.