Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

[trend rapport] imec.digimeter 2024 - De trends rond bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen in kaart.

17/03/2025

Sinds 2009 brengt Imec.digimeter 2024 diepgaande inzichten in de digitale gewoonten, vaardigheden, attitudes en technologische trends van de Vlaamse bevolking in kaart. Deze toonaangevende studie brengt de digitale transformatie in de ruimste zin onder de Vlamingen in kaart. Het doel is om zowel de burger, beleidsmakers, kennisinstellingen als de industrie inzicht te verschaffen in veranderende behoeften, gewoonten en attitudes. Hiermee bieden we een referentiepunt in onze snel evoluerende digitale samenleving.

🤳 We zijn steeds afhankelijker van onze smartphone. En AI-tools zijn nu écht doorgebroken bij de Vlaming. 📈 De interesse in AI blijft ook groeien, maar een groeiende groep gaat kritischer en bewuster om met AI, en met technologie in het algemeen. 🔎 

* AI-gebruik explodeert, vooral bij jongeren.
28% van de Vlamingen maakt regelmatig gebruik van AI tools zoals ChatGPT. Bij jongeren ligt dat gebruik veel hoger. Meer dan twee op drie jongeren tussen 18 en 24 jaar zijn gewoontegebruikers.

* Vlamingen willen AI beter begrijpen en gebruiken.
Zes op de tien Vlamingen willen meer over AI leren, maar slechts 28% weet hoe ze generatieve AI kunnen gebruiken om taken efficiënter uit te voeren. Slechts 35% begrijpt hoe generatieve AI-toepassingen tekst, beeld, muziek en/of spraak opstellen.

* Techno-optimisme maakt plaats voor techno-realisme.
De Vlaming neemt steeds nadrukkelijker een standpunt in over AI. Het aantal voorstanders groeit sneller dan de tegenstanders, maar de bezorgdheid neemt ook toe. Zo is 73% bezorgd over de negatieve impact die AI kan hebben.

* AI en desinformatie: een groeiende zorg.
De verspreiding van foutieve informatie door AI baart steeds meer mensen zorgen. Meer dan acht op tien Vlamingen vrezen dat AI foutieve informatie kan helpen verspreiden. Daarnaast stoort bijna de helft zich aan door AI gegenereerde teksten en beelden op websites en sociale media.

* Digitale kloof: een samenspel van toegang, vaardigheden, attitudes en efficiëntie.
Eén op de vijf Vlamingen ervaart een tekort aan schermen en/of connectiviteit. Slechts 56% vindt omgaan met technologie gemakkelijk. Bij jongeren is er op vlak van vaardigheden gelukkig een positieve trend.

* Hulp bij digitale problemen neemt af.
Vlamingen staan er steeds vaker alleen voor als ze digitale problemen hebben. Waar men vroeger terechtkon bij vrienden of familie, blijkt dat nu steeds minder het geval. Nog maar zes op tien kunnen in hun omgeving rekenen op hulp, een opvallende daling tegenover vorig jaar.

* AI-gebruik wordt beïnvloed door werkgevers en scholen.
Of iemand AI-tools gaat gebruiken, hangt sterk samen met de stimulans die hij of zij krijgt. Mensen die AI regelmatig inzetten, geven veel vaker aan gestimuleerd worden door hun werkgever of de school.

* Overheden en bedrijven moeten blijven inzetten op digitale ondersteuning.
De vraag naar opleidingen en begeleiding neemt toe, en dat geldt niet alleen voor AI. Formele hulplijnen en trainingen blijven cruciaal, maar ook een fysieke dienstverlening zoals een loket naast het digitale portaal blijft noodzakelijk.

-/-

KLIK HIER en bekijk hier het volledige rapport!