Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Dag van de Digitale Communicatie: terugblik

20/09/2016

Op maandag 19 september vond de dag voor de digitale communicatie plaats. We geven hieronder een greep uit een aantal verschillende sessies mee.

Steek een verhaal in je online conversaties (Jente Joris)

Voor Jente Joris (RCA Group) bestaat de heilige drievuldigheid van sociale media uit: (1) content (2) advertising en (3) ORM. Vervolgens wijst hij ook op het belang van spreken en luisteren: dus niet alleen berichten richting mensen sturen, maar ook luisteren naar wat anderen zeggen. De juiste mensen moeten met sociale media bezig zijn om er de beste resultaten mee te bereiken.

Het beheer van sociale media is erg belangrijk, daarom zijn structuren en middelen essentieel. Een aantal tools om reactief te zijn, kunnen bijdragen tot goed gebruik van sociale media. Het reactieschema is een van die voorbeelden en vertrekt vanuit positieve / negatieve / neutrale reacties om vervolgens per type een bepaalde flow uit te werken. Een goeie website is bovendien essentieel voor sociale media, vanuit de gedachte dat mensen vaak naar die website worden doorverwezen.

Samengevat legt Jente Joris de focus op volgend elementen:

  1. Zet je reactieve structuur op punt, durf oprecht en sympathiek communiceren.

  2. Content is dienstverlening. Speel in op behoeften en vragen.

  3. Ga breed wanneer nodig, gericht wanneer het kan. Contentpromotie is essentieel.

 

Een contentmodel voor Facebook (Tim Guily)

Het uitgangspunt van deze presentatie is dat Facebook om de gebruiker draait. De pagina is daarbij veel minder relevant dan de zogenaamde newsfeed. Profielen krijgen voorrang op groepen en pagina’s om in de newsfeed terecht te komen. Dit is bepaald op basis van achterliggende algoritmes. Timing is belangrijk omwille van het tijdsverloop: de gemiddelde post kent een levensduur van ongeveer 22 uur.

Goeie Facebook-communicatie is eigenlijk vrij eenvoudig. De inhoud van je boodschap wordt op Facebook in stukjes geknipt. Berichten moeten op regelmatige basis gepubliceerd worden en duidelijk op interactie gericht zijn. Steden en gemeenten hebben veel te vertellen over diverse thema’s, de uitdaging is om van die brede communicatie een helder verhaal te maken.

Een goed model bestaat uit: (1) doelgroepenbenadering, (2) verschillende sociale media strategieën, (3) voldoen en engagerende inhoud, (4) link tussen doelgroep en boodschap en (5) betrokkenheid en samenwerking met de doelgroep.

 

Digitaal talent @Gent: alle inwoners digitaal (Sara Van Damme)

 Vanuit Digipolis Gent legt Sara Van Damme de nadruk op de werking rond e-inclusie. Digipolis neemt in de uitwerking van e-inclusie het doctoraat van Ilse Mariën in acht. Van daaruit wordt er gewerkt aan bouwblokken voor een goed e-inclusie beleid met praktische voorbeelden uit lokale besturen en het middenveld. Belangrijke boodschap die vanuit Gent wordt meegegeven is samenwerking rond e-inclusie, dus geen geïsoleerde persoon of dienst die problemen gaat oplossen.

Er werden een aantal concrete projectvoorbeelden gegeven om e-inclusie beter te duiden. Een eerste voorbeeld is ‘Digitaal Talent Punten’. Door dit project zijn er 74 punten in Gent waar de Gentenaars terecht kunnen voor het gebruik van computer en internet. Inwoners kunnen daar ook terecht voor vragen en voor hulp (bv. door vorming). Een ander voorbeeld is de digitale week en digitale droombeurs. Er wordt tijdens die week bekeken wat de nieuwe technologie kan betekenen voor de modale burger.

Online communiceren met jongeren (Niek Godfroid)

Mediaraven houdt zich bezig met de digitale wereld: bijvoorbeeld de ontwikkeling van websites voor jongeren en jeugdbewegingen. Daarnaast laten ze jongeren ook experimenteren met digitale tools. Het doel van deze sessie om de deelnemers te inspireren aan de hand van het ontkrachten van clichés.

Goeie communicatie begint altijd bij de ontvanger. Je hebt als zender de verantwoordelijkheid om na te gaan of je communicatie goed aankomt bij de ontvanger. Dat kan door goeie kennis op te bouwen van je ontvanger, bv. door de opmaak van persona’s.

Verschillende sociale media zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat kwamen aan bod tijdens de presentatie. Welk medium gebruik je nu het best voor welke communicatie? Jongeren gebruiken veel vaker foto's waardoor Facebook, Snapchat en Instagram populairder zijn bij deze doelgroep. Om de aandacht te trekken hou je je boodschap best kort en krachtig.

Tot slot nog een tip: zet de lezer aan tot actie. Vraag hen niet om hier te klikken, maar zeg concreet waarom ze daar nu precies moeten klikken.

Meer informatie?

U vindt de presentaties terug via deze link.