Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Infosessie ‘ICT-, e-government- en informatiebeleid Vlaanderen voor lokale besturen’

28/04/2014

De Vlaamse overheid biedt heel wat diensten op vlak van ICT, e-gov en informatie – waar ook de lokale besturen beroep op kunnen doen.

Zo sloot de Vlaamse overheid vier nieuwe ICT-contracten af. Een vijfde wordt in mei 2014 gegund. Daarnaast richt de Vlaamse overheid de VZW 'Vlaanderen Connect.' op, voor het aanwerven van strategische ICT-profielen. Er werden bovendien verschillende platformen ontwikkeld voor o.a. het beveiligd uitwisselen van gegevens en het indienen van kandidaatstellingen en offertes bij overheidsopdrachten; initiatieven genomen op vlak van open data; er werd kennis opgebouwd over degelijk informatiebeheer.

Wat houden de nieuwe ICT-raamovereenkomsten en VZW concreet in? Welke diensten biedt de Vlaamse overheid zelf? Hoe verhouden de contracten, VZW en diensten zich ten opzichte van elkaar? Welke lokale besturen kunnen afnemen en vanaf wanneer? Deze eerste sessie in het VAC Gent biedt u een overzicht en duiding.

Doelgroep

Stadssecretarissen, gemeente- en OCMW secretarissen, medewerkers informatie- en procesgerelateerde thema’s van de lokale besturen, griffiers van de provincies.

Opmerking: op volgende bijkomende evenementen wordt dezelfde informatie ook geboden, aangepast aan de specifieke doelgroep:

8 mei 2014: V-ICT-OR ‘Shopt IT’: voor ICT- en GIS-verantwoordelijken van de lokale besturen, helpdeskmedewerkers en systeembeheerders ‘pur sang’, beleidsmensen, mandatarissen, ontvangers, communicatiemedewerkers.

16 oktober 2014: VVSG ‘trefdag 2014 voor gemeente en OCMW’: voor Vlaamse steden en gemeenten: burgemeesters, schepenen, gemeenteraadsleden, secretarissen, aankoopdiensten en vakambtenaren; voor OCMW’s: voorzitters en raadsleden, secretarissen, rusthuisdirectie, hoofden sociale dienst; voor politiezones en brandweereenheden: alle leidinggevenden; voor intercommunales en autonome gemeentebedrijven: alle leidinggevenden.

23 juni 2014: VVP ‘VVP-overleg’: voor de vijf provinciale IT-directeurs en de twee provinciale agentschappen lokaal e-government (PIVA eGov - Oost-Vlaanderen en VERA - Vlaams-Brabant).

25 juni 2014: ‘interprovinciaal IT-overleg’: voor IT-medewerkers van de provinciale besturen.
Eind september/begin oktober (exacte datum volgt): ‘ICT-overleg Oost-Vlaanderen’: voor alle regionale ICT- en GIS-overleginstanties, Oost-Vlaams provinciaal gebiedsdekkend, zowel voor het management als de uitvoerders, in samenwerking met V-ICT-OR.

Programma

09u00 Onthaal met koffie
09u30 Inleiding en kadering
09u40 Beleidsondersteuning/ strategische aansturing: Coördinatiecomité Vlaamse Diensten Integrator (VDI)
10u05 Vlaanderen Connect.
10u15 E-tendering & e-invoicing
10u25 Open data
10u35 e-Governmentdiensten
10u50 Pauze
11u00 ICT-raamcontracten
12u00 VO ICT-diensten
12u10 Vragenronde
12u30 Broodjeslunch en mogelijkheid tot netwerking
14u00 Einde

Waar?

VAC Gent – Virginie Lovelinggebouw
Auditorium Romain Deconinck
Koningin Maria Hendrikaplein 70
9000 Gent

Wanneer?

Woensdag 14 mei van 9u tot 14u
Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht.

Er worden twee bijkomende sessies georganiseerd – in september in het VAC Hasselt (woensdag 17/09) en in november in Antwerpen (datum en locatie nog te bepalen) om elke organisatie de kans te geven een goed inzicht te krijgen in de potentiële toegevoegde waarde van dit aanbod aan ondersteunende ICT-, e-gov- en informatiediensten vanuit de Vlaamse overheid.