eID kwijt. Wat nu?

05/03/2014     Algemeen nieuws     Vlaamse ICT Organisatie     2434     0

De eID mag dan al een resem aan mogelijkheden bieden en je leven op heel wat vlakken vereenvoudigen. Maar wat als je de sleutel tot al die informatie kwijtraakt? Of nog erger: je eID werd gestolen. Volg zeker dit stappenplan:

1. Doe onmiddellijk aangifte. Dat kan bij de politie van de plaats waar je het verlies of de diefstal vaststelde of bij de dienst Bevolking van je hoofdverblijfplaats.
2. Neem onmiddellijk contact op met DocStop. Overal ter wereld kan je 24 uur per dag bellen naar het gratis nummer 0800 2123 2123. In landen waar dit numer niet bereikbaar is, kan je bellen naar het nummer +32 2 518 21 23.

Het gebruik van de certificaten op je eID wordt dan onmiddellijk geblokkeerd, zodat je eID onbruikbaar wordt voor online toepassingen of elektronische handtekeningen. Op www.checkdoc.be kan je de status van je eID zien. Banken en andere instanties gebruiken die website om na te gaan of een identiteitsdocument niet gestolen, verloren of ongeldig is. Dankzij DocStop en Checkdoc ben je beschermd tegen frauduleus gebruik van je verloren of gestolen eID.

Bewijs van verlies of vernietiging
Wanneer je aangifte doet, ontvang je van de dienst Bevolking of van de politie een papieren 'bewijs van aangifte van verlies of vernietiging'. Dat is een wettelijke en tijdelijke vervanging van je identiteitskaart. Dit document is één maan geldig, maar het gemeentebestuur kan die periode verlengen. Ondervind je bij het vertonen van het document toch problemen, dan kun je contact opnemen met de dienst Bevolking van je gemeente. Die zal de geldigheid van het document bevestigen.

eID teruggevonden?
Vanaf het moment van aangifte van verlies of diefstal wordt je identiteitskaart gedurende zeven dagen geblokkeerd. Na die zeven dagen annuleert het gemeentebestuur je verloren of gestolen eID. Daardoor wordt de identiteitskaart ongeldig.

Let dus op: wanneer je je eID binnen de zeven dagen terugvindt, moet je je gemeentebestuur onmiddellijk op de hoogte brengen. De blokkering van de eID wordt dan opgeheven en de kaart is opnieuw actief. In het andere geval wordt je eID ongeldig en moet je een nieuwe aanvragen op het gemeentehuis.

 

BRON

Deel deze post:

Reacties (0)

Een reactie toevoegen:

Log in om een reactie te plaatsen, of klik hier om u te registreren!