Inloggen Geen profiel? Registreer hier.

Aan de slag met digitale aangifte overlijden: kom naar een informatiessessie in je buurt

25/10/2017

Sedert 1 oktober kunnen alle Vlaamse lokale besturen aan de slag met het webplatform Osiris voor de digitale aangifte overlijden. Dit platform stelt gemeenten, uitvaartondernemers en crematoria in staat om gegevens en documenten elektronisch met elkaar uit te wisselen. Tal van besturen tekenden hier al voor in.

Het project is een samenwerkingsverband tussen de begrafenisondernemers, crematoria, lokale, Vlaamse en federale overheden, softwareleveranciers en de Vlaamse ICT Organisatie (V-ICT-OR).

De uitrol van dit project levert voor alle betrokken stakeholders voordelen op:

  • De gemeenten moeten geen dubbel werk meer verrichten aangezien de gegevens voor de akten automatisch kunnen worden opgehaald uit het Rijksregister.
  • De uitvaartondernemers verliezen geen tijd meer door heen en weer te rijden naar de gemeentelijke diensten voor het laten opmaken en afhalen van de akten.
  • De crematoria zullen het verlof tot crematie rechtstreeks en onmiddellijk ontvangen en zullen daardoor hun werking efficiënter kunnen organiseren.

Kortom het project zorgt voor administratieve vereenvoudiging, een lager foutpercentage en tijdswinst voor alle betrokken partijen.

Schrijf nu in voor een gratis informatiesessie in je buurt.

In de eerste fase kan men vanuit de besturen de aanvragen van de uitvaartondernemers op een heel eenvoudige manier verwerken. Bovendien kan men de vereiste documenten opladen. Het model IIIc wordt in deze fase nog digitaal opgeladen. 
Gezien de grote interesse organiseert V-ICT-OR informatiesessies in de verschillende Vlaamse provincies:

  • Dinsdag 31 oktober van 10u tot 12u in Tervuren.
    => Schrijf je hier in voor Tervuren.
  • Maandag 6 november van 14u tot 16u in Geraardsbergen. 
    => Schrijf je hier in voor Geraardsbergen.
  • Woensdag 8 november van 14u tot 16u in Aalter.
    => Schrijf je hier in voor Aalter.
  • Donderdag 16 november van 14u tot 16u in Edegem.
    => Schrijf je hier in voor Edegem.
  • Woensdag 29 november van 10u tot 12u in Hasselt
    => Schrijf je hier in voor Hasselt.
  • Dinsdag 5 december van 14u tot 16u in Kortrijk
    => Schrijf je hier in voor Kortrijk.

Wij adviseren gemeenten om hun uitvaartondernemers mee uit te nodigen zodat je direct aan de slag kan!
Opgelet: ook zij dienen in te schrijven voor de betreffende sessie!

Deelname is gratis, inschrijven is verplicht, via de link van de sessie die je wenst te volgen.
We rekenen erop dat wie inschrijft ook wel degelijk aanwezig is! Dit om organisatorische redenen. Annluaties graag melden via marcom@v-ict-or.be.