Mogen lokale besturen gegevens uit het rijksregister raadplegen en gebruiken?
Mogen lokale besturen en mandatarissen gegevens uit de bevolkingsregisters raadplegen en gebruiken om bv. huwelijksjubilarissen of eeuwelingen te feliciteren?
Artikel 5 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het O.C.M.W. de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden. Welke lading het begrip 'interne doeleinden' juist dekt is niet duidelijk, want het KB geeft geen sluitende definitie.
Volgens de Omzendbrief BB 2011-2 van 1 juli 2011 en de Algemene Onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters van de FOD Binnenlandse Zaken (gecoördineerde versie van 31 maart 2019), mogen gemeenten de bevolkingsregisters raadplegen en gebruiken binnen deze krijtlijnen:
Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van het bevoegde gemeentelijke orgaan om het doel van de raadpleging duidelijk te bepalen in zijn beslissing. Als de gemeenteraad beslist dat de gemeentediensten de bevolkingsregisters mogen raadplegen zodat het college een jubilaris kan bezoeken om de felicitaties van het gemeentebestuur over te brengen, dan stemt dat overeen met de omzendbrief.
Bij felicitaties aan bv. huwelijksjubilarissen of eeuwelingen moet het initiatief uitgaan van het gemeentebestuur. Uit de tekst moet duidelijk blijken dat het gemeentebestuur de opdrachtgever is en niet de schepen of de burgemeester. Het moet duidelijk zijn dat het niet om een privé-initiatief of om politieke promotie gaat van een individuele mandataris. Brieven verzenden aan jubilarissen gebeurt best volgens vaste procedures, zodat iedereen binnen de gemeente duidelijk weet wat kan en niet kan.
Raadsleden hebben recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten die het bestuur van de gemeente betreffen (artikel 29 van het decreet over het lokaal bestuur) en derhalve ook in het overzicht van de dagelijkse inkomende en uitgaande briefwisseling. Raadsleden zijn echter ook gebonden aan de geheimhoudingsplicht en mogen deze informatie niet gebruiken voor persoonlijke doeleinden.
Meer info:
Standpunt van de Gegevensbeschermingsautoriteit
[1] Zie antwoord minister Geert Bourgeois op vraag om uitleg 2875 van Linda Vissers